Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på fjellet i påsken. Vi skal ta toget og skal være der i fem dager. Så vi må ha middag i fire dager. Vi er fem, to voksne og tre barn.

Tips til mat som er lett å lage mottas med takk.

-Grønnsaksuppe med brød.

-Lasagne

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bilvei helt fram ?

Komfyr?

Fryser/kjøleskap?

Gjest Gjest
Skrevet

Sorry,så nå dere skulle ta toget! :ler: - men de andre spm er ganske vesentlige ;)

Skrevet

Det er en leilighet med alt i. Så det er ikke problemer med å lage mat. Men siden vi skal ha alt med på toget, så er det greit å ha med mat som er lett å lage og som ikke tar alt for mye plass.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er en leilighet med alt i. Så det er ikke problemer med å lage mat. Men siden vi skal ha alt med på toget, så er det greit å ha med mat som er lett å lage og som ikke tar alt for mye plass.

Hva med å handle der dere går av toget i stedet for å dra med maten på toget?

Skrevet
Hva med å handle der dere går av toget i stedet for å dra med maten på toget?

Er ikke butikk på den stasjonen vi går av toget på. Vi skal bo i stasjonsbygget. Og det er et stykke til butik. Vi kommer til å handle melk og brød der. De har ikke det store utvalget der. Derfor er det like lett for oss å ha det med oss. Handler og kjører til stasjonen. Vi har gratis parkering på stasjonen. Så det er bare å bære det til toget og inn på det. Men vi skal og ha med ski, sengetøy og handuker.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom dere uansett skal på en butikk og handle melk og brød, vil jeg tro dere kan få tak i en rekke ingredisenser til middag der også. Så da kan dere evt kun ta med "kjerneingredisensene" som dere er redde for å ikke finne. Høres ikke det ut som en grei løsning?

Våre "fjellturklassikere" er forresten:

- taco

- baccalao

- gryte av reinskav eller lammeskav

Skrevet

Sist vi var på butikken hadde de nesten ikke noe middagsmat. Vi var glad vi hadde tatt med oss. De fleste handler med seg og så handler de ferskvarer der. Derfor jeg handler med meg. De hadde mye snop/digg. :popcorn:

Det vi kommer til å handle der er

-melk

-brød

-poteter

-egg

-grønnsaker

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Jeg for min del ville kjørt bil i stedenfor å ta tog. Ok, ikke så miljøvennlig, men mye mer praktisk. Men meg om det!

Forslag til middager:

Gryte, enten med basis i toro eller selvkomponert

Kan da serveres med det brødet dere skal kjøpe inn evt. ris eller potetmos i pose (for vanlige poteter er jo tungt da)

Omelett med masse digg, også med brød evt. salat

Pasta med saus og brød

For dagen dere kommer frem, nygrillet kylling med salat og brød eller ris

Synes dette faktisk er særs vanskelig da alt jeg tenker på enten krever mange ingredienser eller tunge ingredienser og jeg helt klart bruker mye poteter og grønnsaker!

Skal man på en leid hytte er det jo også mange basisvarer man selv har i skapet som man ikke tenker på at ikke er der, f.eks. olje, krydder, sukker, mel/Maizena, folie osv

Skrevet

Vi reiser gratis på toget, og ikke har vi noe vinter/fjell bil heller. Så det er uaktuelt å kjøre bil opp der.

Gjest Gjest
Skrevet
Sist vi var på butikken hadde de nesten ikke noe middagsmat. Vi var glad vi hadde tatt med oss.

Dersom dere alt har vært på butikke så vet dere jo hva de selger og kan "supplere" ut i fra det :)

Blir forresten ganske nysgjerrig på hvor i alle dager dette kan være. Toget stopper tross alt ikke på så mange steder lengre, så jeg trodde det var godt med skikkelige matbutikker på et hvert sted toget kunne finne på å stoppe.

Jeg bor selv på et sted toget ikke har stoppet på mange år, men matbutikken selger det meste likevel :)

Skrevet
Dersom dere alt har vært på butikke så vet dere jo hva de selger og kan "supplere" ut i fra det :)

Blir forresten ganske nysgjerrig på hvor i alle dager dette kan være. Toget stopper tross alt ikke på så mange steder lengre, så jeg trodde det var godt med skikkelige matbutikker på et hvert sted toget kunne finne på å stoppe.

Jeg bor selv på et sted toget ikke har stoppet på mange år, men matbutikken selger det meste likevel :)

Er en god del år siden vi var der sist, så det kan ha blitt bedre. Vi skal til Haugastøl, og det er butikk på Haugastøl turistsenter.

Skrevet

Jeg er veldig glad i Joika, og det pleier vi alltid ha på sånne turer :P

- Og meksikansk gryterett er en slager her i gården. Toro sin, med litt mindre vann og med en boks hakkede tomater i stedenfor.

- Pølse og potetmos er jo lettvint.

- Taco er det veldig forskjellig fra familie til familie hvor mange "ingredienser" som må til før det er sånn man vil ha det, men trenger ikke nødvendigvis være noe problem.

- Lapskaus.

- Spagetti og kjøttsaus.

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt tidligere her: Toro gryteretter er alltid et sikkerstikk. Fordelen med de er at man kan tilsette boksmat slik som mais, nyrebønner etc for å gjøre det litt mer substansielt. Med loff og kjøttdeig kan vel dette kalles middag!

:) Ha en god påske! Kos dere!

Skrevet

Fikk nå vite at butikken er lagt ned. :tristbla: Så vi må ha alt med oss.

Skrevet

jeg støtter forslaget om mexikansk gryte - Toro. Mais og kidneybønner pleier vi å tilsette. og med brød til.

Du kan ta med pasta og kjøpe sånne pastasauser i pose, f.eks. den til toro som heter spaghettisaus. Den skal bare tilsettes vann. Tror de fleste andre skal tilsettes melk eller fløte.

Pastaposer f.eks. toro pasta di napoli, eller first price sin med ostesaus - disse skal kun tilsettes vann, selv om de jo kan tilsettes annet også. F.eks. den med tomatsaus blir god med squash og løk, men da blir det jo plutselig mye mer å ta med seg på turen :P

• 11 måneder senere...
Skrevet

Henter denne frem igjen jeg, da vi skal på samme sted i år og. :jepp:

I fjor gikk vi på skitur til Ustaoset og handlet litt. Var en lang tur. I år har vi ikke planer om å gå den veien i år. Mottar nye tips med takk :) Vi må ha med alt hjemmefra.

Skrevet

Knekkebrød/rugsprø/kjeks (held seg godt heile veka) og smørost på tube

Posesuppe.

Pasta carbonara i pose (trur det er first price som har den) og ein boks med skinke er god middag.

Gryterett fra Toro, med ris.

Ellers ville eg sikkert prøvd å ta med egg, ost, ein sort kjøttpålegg, leverpostei eller makrell i tomat, kjøttdeig, kvikk lunsj/godis, rett-i-koppen, saft.

Gjest navnelapp
Skrevet

Frossen kjøttdeig i pølser er lett å ta med. Ta med tomatar i pappkartongar, gjerne ferdig krydra, då er det lett å lage lasagne eller bolognese.

Bacon gir mykje smak i lite vekt, ta gjerne med i stykke også. Dei er fine å bruke i lapskaus og carbonara. Til lapskaus skjer du av svora og det meste av feittet, og kokar kraft på det. Kjøtet som er att kan du bruke i lapskausen. Ta gjerne med posar med frossen lapskausblanding, masse kutting (og svinn) spart. Du kan også bruke morpølse, sjå her: http://altgodt.wordpress.com/2009/08/23/mor-i-suppa/

Frosne erter er kjempegode å lage ein fin puré av til lam eller andre steiker. http://altgodt.wordpress.com/2010/02/09/elsk-din-kvardag/ Kjøp utbeina, vakuumpakka steik, ingen grunn til å frakte bein på fjellet.

Ferdig rensa klippfisk finn du i frysedisken, kombinert med løk og tomatpakkane som nemnt over får du ein kjempefin bacalao. Fiskebollar er også fint å ha ein dag, kjøp dei i plastbeger heller enn i boks, lettare å frakte og som regel betre kvalitet.

I velassorterte butikkar finn du tørka løk, det er fint å bruke i gryter og supper. Kvitløkspulver er også fint å bruke. Risotto er eit fint tilbehør å bruke når ein skal reise "lett", ta med arborioris og buljongterningar, og suppler med tørka eller frisk løk og frosne erter. http://altgodt.wordpress.com/2009/06/07/heilsteikt-kylling/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...