Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det er et regnskapsmessig og / eller et skattemessig uttrykk.

Hvis man driver firma og kjøper inn driftsutstyr (maskiner, biler, lokaler, etc) kan man istedenfor å bokføre hele summen i regnskapet første året bokføre det over flere år. Dermed blir resultatregnskapet mer riktig fordi man strekker ut den dyre innkjøpskostnaden over flere år (jeg vil tro at det vanlige er 5 hvis jeg ikke husker helt galt). Utstyret har jo en levetid over et visst antall år og det man gjør er rett og slett å fordele utgiften jevnere ut over levetiden.

Dette medfører ikke at man har mer penger i banken, men aksjonærer og eiere, mva og skatt blir tilbodesett i regnskapet med helt andre beløp enn om man tok alle utgiftene første året. Aksjonærer vil få større utbytte, man får (husker jeg helt rett nå?) en jevnere fordeling av mva fratrekket og skattemesiig (men det er andre regler for avskrivning enn regnskapsmessige) får man et annet resultat hvert år man avskriver i motsetning til når man tar hele utgiften et år.

Jeg tror dette var veldig klumpete forklart, men det begynner å bli en stund siden jeg arbeidet med dette sist.

Gjest Gjest
Skrevet

Verdien på driftsmiddelet må være min. 15.000,- og levetiden min. 3 år, for å kunne avskrives.

Er den under dette må den kostnadsføres i sin helhet første året.

Skrevet

Mva fordeles ikke over levetiden, den trekkes fra på fakturadatoen.

Skrevet

Avskrivning er en form for verdinedskrivning etter hvert som driftsmiddelet har hatt en verdiforringelse. Det er altså en kostnadsføring på kapitalslit. Eksempelvis vil ikke en bil til 300 000 være verd 300 000 etter 5 år i bedriften, derfor skriver man ned en viss prosentandel over et visst antall år, slik at verdien av driftsmidler man har i bedriften blir mer reelt enn om den skulle ha stått inne med samme summen som den ble kjøpt for.

Skrevet
Det er et regnskapsmessig og / eller et skattemessig uttrykk.

Hvis man driver firma og kjøper inn driftsutstyr (maskiner, biler, lokaler, etc) kan man istedenfor å bokføre hele summen i regnskapet første året bokføre det over flere år. Dermed blir resultatregnskapet mer riktig fordi man strekker ut den dyre innkjøpskostnaden over flere år (jeg vil tro at det vanlige er 5 hvis jeg ikke husker helt galt). Utstyret har jo en levetid over et visst antall år og det man gjør er rett og slett å fordele utgiften jevnere ut over levetiden.

Dette medfører ikke at man har mer penger i banken, men aksjonærer og eiere, mva og skatt blir tilbodesett i regnskapet med helt andre beløp enn om man tok alle utgiftene første året. Aksjonærer vil få større utbytte, man får (husker jeg helt rett nå?) en jevnere fordeling av mva fratrekket og skattemesiig (men det er andre regler for avskrivning enn regnskapsmessige) får man et annet resultat hvert år man avskriver i motsetning til når man tar hele utgiften et år.

Jeg tror dette var veldig klumpete forklart, men det begynner å bli en stund siden jeg arbeidet med dette sist.

Avskrivning er en form for verdinedskrivning etter hvert som driftsmiddelet har hatt en verdiforringelse. Det er altså en kostnadsføring på kapitalslit. Eksempelvis vil ikke en bil til 300 000 være verd 300 000 etter 5 år i bedriften, derfor skriver man ned en viss prosentandel over et visst antall år, slik at verdien av driftsmidler man har i bedriften blir mer reelt enn om den skulle ha stått inne med samme summen som den ble kjøpt for.

Lenge siden jeg hadde dette på skolen, men har ikke absinthia rett? Det Blondie 65 skriver om er jo å fordele kostnadene ved store innkjøp over flere år (i regnskapet), men det er vel noe annet?

Gjest Gjest_Era_*
Skrevet
Lenge siden jeg hadde dette på skolen, men har ikke absinthia rett? Det Blondie 65 skriver om er jo å fordele kostnadene ved store innkjøp over flere år (i regnskapet), men det er vel noe annet?

Jeg tror også Absinthia har rett..

Gjest Gjest
Skrevet

Si man kjøper en bil til 100 000 kr som man regner med vil være i bedriften i 10 år før den havner på søppelfyllingen. Den dagen du kjøper bilen betaler du 100 000 kr og bokfører dette med anskaffelseskostnaden(pris minus mva pluss eventuelle fraktkostnader) til konto for beholdning av biler.

Når man avskriver så "forverrer" man resultatet.

Det vil si: Inntekter - kostnader - avskrivninger = resultat(for å skrive det enkelt)

Man betaler 28% skatt av det man får i resultat. (Mva er ingen kostnad for et momsregistrertforetak, så glem alt med det der som de andre skrev)

Dersom man ikke avskriver får man et høyere resultat, og betaler mer skatt.

Man avskriver derfor for å gjøre rede for verdien av eiendelene en har, samt for å på lang sikt "spare" til en ny bil, når den andre er havnet på søppelfyllingen.

• 10 måneder senere...
Skrevet

De har begge rett, men absinthia forklarte det litt bedre. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...