Gå til innhold

Melk er gift

Fremhevede innlegg

Skrevet

At melk er giftig tror jeg nok ikke. Men et høyt forbruk av melkeprodukter tror jeg ikke er spesielt sunt bl.a. pga fettinnhold og kolesterol. Jeg personlig styrer unna alle melkeprodukter fordi jeg synes det er uetisk å bruke dyr på den måten.

Dere snakket om de synes melk var naturlig eller ikke fikk meg til å tenke på denne. Synes den er litt morsom ;)

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er sunt med melk? hva kan ikke erstattes av andre produkter?

Jeg gir ikke barna mine melk som drikke, fordi de ikke vil ha det. Noen jeg forstår godt, da det smaker høgg. Vann er mye sunnere enn melk.

Du tror ikke de kan ha blitt biiiittelittegrann påvirket av at DU syns det smaker høgg.. ? Samme argument kan man igrunn bruke om de foreldrene som godt forstår at ungene dems liker melk - de digger det jo selv!

Skrevet

tror jeg tusler ut å tar meg et glass gift med sjokopulver i .....

Skrevet (endret)

Det virker å være symptomatisk at de sterkeste motstanderne av forskellig typer mat heller ikke liker smaken av maten de kritiserer. Om jeg får være så fri vil jeg gjerne komme med en svak antydning om at sånne egentlig bare er kresne pirkere i forkledning. Det samme tenker jeg om vegetarianere. Ingen biffelskere vender ryggen til kjøtt. Et barn som griner på nesa over mat er ikke lenger pirkete og kresen - det er miljøbevisst og opptatt av dyrevern. Ok.

Jeg drikker en liter skummet melk om dagen fordi jeg som kroppsbygger vet at proteinet i melk har høy biologisk verdi. Jeg bruker mye av dagen på mat og matlaging og et høyt inntak av melk letter hverdagen og frigjør tid til å gjøre annet enn å komponere og presse i meg proteinrike måltider. En liter skummet melk gir over 30 gram høyverdige proteiner uten at det inneholder for mye staffasje som legger seg som fett over magen. Benskjørhet? Timesvis med ukentlig vekttrening eliminerer faren for det tror jeg.

Vi drikker mye melk i Norge og mange mener det er at paradoks at vi da har en høy andel av benskjøre innbyggere. Svaret er ikke gitt, men d-vitaminmangel har blitt nevnt og det har også blitt påvist vesentlig lavere kalsiuminnhold i drikkevannet vårt sammenlignet med andre europeiske land. Jeg drar ingen slutninger - jeg bare nevner det. Vi mennesker drikker jo primært vann. Melkefett viser seg også å ha fått ufortjent mye kritikk (i likhet med eggepomma - men det er en annen debatt). Nyere studier satte to grupper mennesker opp mot hverandre - de som hadde høyt inntak av melkeprodukter versus de med lavt inntak. Første gruppe viste seg å ha jevnt over bedre helse enn sistnevnte. Ingen slutninger her heller.

Norsk melk må overhodet ikke sammenstilles med amerikansk "melk".

Barnslig, arrogant og lite reflektert å kalle folk som ikke drikker melk eller spiser kjøtt pirkete. For mange, inkludert meg selv, var det ikke bare lett å legge om kosten pga overbevisninger.

Selv synes jeg det er direkte ekkelt å drikke et annet dyrs morsmelk etter ammeperioden, jeg får meg bare ikke til det lenger, selv om jeg gjerne drakk en liter om dagen før. Og som folk har sagt over, melk er ikke den eneste kilden til kalsium. Ville vært rart om kroppen vår var laget slik at vi måtte være avhengig av en annen arts morsmelk for å ikke bli syk, hva?

Folk må drikke melk til de stuper for min del, men selv gjør jeg det ikke. Likevel tror jeg ikke melk er direkte GIFT som det påstås i linken til TS, det bare byr meg imot, akkurat som med kjøtt - men av en litt annen grunn.

Folk må få spise og drikke det de vil uten å bli angrepet av livsstilsmisjonærer.

Endret av ecureuil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...