rangi Skrevet 22. mars 2009 #21 Skrevet 22. mars 2009 Er dette virkelig sant? Og hvorfor vet ikke vi om det da hvis det er sant? Det står jo over alt at melk er sunt. Har alldri hørt om at melk ikke er sunt før jeg kom over den linken. Og hvorfor selger de da melk om det er farlig? Er det sånn som med røyk, at staten tjener så mye på det? Men jeg har da aldri hørt om noen som har dødd av melk. Hjelpe meg, for noe vås og hysteri... Jeg drikker mye melk hver dag (3> glass), gjort det hele livet og har bare merket NOE. det er masse proteiner, viktige mineraler, og andre svært viktige bestanddeler i det. Personlig fatter jeg ikke en mor som ikke gir barna melk.. Det er jo utrolig næringsrik mht vekst og utviklig. Juice/vann kan aldri måle seg med alle 'bonusene' man får ved å drikke melk. Nei, det som sto i den artikkelen er slett ikke sant. Melk er et sunt produkt, det er det ingen seriøse studier som kan motsi. Og, til det siste innlegget; Kunne ikke vært mer enig!! Vås, hysteri, skremselspropaganda og rett og slett reinspikka tull. Ja da, vann er sunt det. Men, vann inneholder stort sett ingen nærinsstoffer. Jeg drikker fort en liter skummet melk om dagen, og kommer til å fortsette med det.
Gjest Gjest_Dagros_* Skrevet 22. mars 2009 #22 Skrevet 22. mars 2009 Det at det finnes andre produkter som inneholder de gode stoffene som melk inneholder kan da umulig være noe argument mot å drikke melk?? Hva er det som er så farlig med melk om jeg tør spørre? Og ikke hør på våset fra USA, melka i Norge er av en helt annen kvalitet, både den økologiske og den konvensjenelle! Noen mennesker er laktoseintolerante, og selvfølgelig er det ikke bra for disse å drikke melk. Jeg har en venninne som er allergisk mot nesten alle typer frukt, vil dere da trekke den konklusjonen at frukt er usunt også? Jeg så lengre opp her at noen skrev at det kun er kalver som kan leve på en diett som kun består av melk. Må si jeg stusser litt, er det ikke det vi mennesker gjør også helt til vi begynner å få babygrøt osv? Selvfølgelig vår egen melk ja, men hallo? Dette gjelder vel alle dyr, og ikke bare kalver. Ikke alle liker smaken av melk. Neivel, så ikke drikk melk da. Men det er ikke et argument for at melk er usunt. Jeg liker ikke eple, er eple usunt? Barn som ikke får mulighet til å smake på ulik mat vil bli utrolig kresne når de blir eldre. Det kan nok hende det finnes barn som sier de ikke liker melk, men unsskyld meg, jeg tror det er foreldrenes skyld! Mine barn drikker melk til frokost og lunsj, og jeg er overbevist om at melk er sunt! Har studert både landbruk og ernæring, så jeg tror jeg skulle klart å fått det med meg hvis vi lærte at melk er usunt. Blir så utrolig provosert......
Gjest Mea Culpa Skrevet 22. mars 2009 #23 Skrevet 22. mars 2009 Jeg holder meg unna melkeprodukter, magen er ikke noe glad i det. Men jeg tror ogsaa at kumelk er ment for kalver, og noe jeg klarer meg fint uten. Men det er altsaa min personlige mening basert paa ting jeg har lest. Forskerene blir jo aldri enige saa man maa jo nesten bare velge selv hva man vil tro paa.
Gjest My two cents Skrevet 22. mars 2009 #24 Skrevet 22. mars 2009 Det virker å være symptomatisk at de sterkeste motstanderne av forskellig typer mat heller ikke liker smaken av maten de kritiserer. Om jeg får være så fri vil jeg gjerne komme med en svak antydning om at sånne egentlig bare er kresne pirkere i forkledning. Det samme tenker jeg om vegetarianere. Ingen biffelskere vender ryggen til kjøtt. Et barn som griner på nesa over mat er ikke lenger pirkete og kresen - det er miljøbevisst og opptatt av dyrevern. Ok. Jeg drikker en liter skummet melk om dagen fordi jeg som kroppsbygger vet at proteinet i melk har høy biologisk verdi. Jeg bruker mye av dagen på mat og matlaging og et høyt inntak av melk letter hverdagen og frigjør tid til å gjøre annet enn å komponere og presse i meg proteinrike måltider. En liter skummet melk gir over 30 gram høyverdige proteiner uten at det inneholder for mye staffasje som legger seg som fett over magen. Benskjørhet? Timesvis med ukentlig vekttrening eliminerer faren for det tror jeg. Vi drikker mye melk i Norge og mange mener det er at paradoks at vi da har en høy andel av benskjøre innbyggere. Svaret er ikke gitt, men d-vitaminmangel har blitt nevnt og det har også blitt påvist vesentlig lavere kalsiuminnhold i drikkevannet vårt sammenlignet med andre europeiske land. Jeg drar ingen slutninger - jeg bare nevner det. Vi mennesker drikker jo primært vann. Melkefett viser seg også å ha fått ufortjent mye kritikk (i likhet med eggepomma - men det er en annen debatt). Nyere studier satte to grupper mennesker opp mot hverandre - de som hadde høyt inntak av melkeprodukter versus de med lavt inntak. Første gruppe viste seg å ha jevnt over bedre helse enn sistnevnte. Ingen slutninger her heller. Norsk melk må overhodet ikke sammenstilles med amerikansk "melk".
GodsChild Skrevet 23. mars 2009 #25 Skrevet 23. mars 2009 Jeg tror ikke norsk melk er saa farlig, men jeg tror heller ikke det er meningen at voksne mennesker skal drikke det. 75% av verdens befolkning taaler faktisk ikke melk.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #26 Skrevet 23. mars 2009 Jeg drikker opptil 2 liter melk hver dag- av og til mer. Og jeg har aldri blitt syk. :-P Derimot, spiser jeg softis reagerer jeg som bare sytten. Men det er jo ikke bare vanlige ingredienser i den da. :-P
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #27 Skrevet 23. mars 2009 Melk er overhode ikke farlig å drikke.. autisme a du, man får ikke d ved og drikke melk. sånne sykdommer kommer av at man enten har ett kromosom for mye, eller ett kromosom for lite. Melk er sunt for skjellett og tenner. men selvfølgelig, man trenger ikke mere enn ett til to glass melk om dagen. Det som kan skje når man drikker en liter melk om dagen, da kan d oppstå beinskjørhet faktisk. Men ett til to glass melk om dagen er ingenting annet enn sunt og godt=)
Gjest SmallTalk Skrevet 23. mars 2009 #28 Skrevet 23. mars 2009 Melk er overhode ikke farlig å drikke.. autisme a du, man får ikke d ved og drikke melk. sånne sykdommer kommer av at man enten har ett kromosom for mye, eller ett kromosom for lite. Melk er sunt for skjellett og tenner. men selvfølgelig, man trenger ikke mere enn ett til to glass melk om dagen. Det som kan skje når man drikker en liter melk om dagen, da kan d oppstå beinskjørhet faktisk. Men ett til to glass melk om dagen er ingenting annet enn sunt og godt=) Autisme kan trigges av intoleranse mot melkeproteiner (det er faktisk forsket ganske mye på det), og det er faktisk ganske mange med autisme som har hatt veldig positiv e reaksjoner på å kutte ut melkeprodukter helt. I tillegg så skyldes faktisk ikke autisme kromosomfeil.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #29 Skrevet 23. mars 2009 Jeg for min del synes det er litt suspekt at vi nordmenn oppfordres til å drikke melk for å forhindre beinskjørhet, men samtidig er ett av de landa i verden med flest tilfeller av beinskjørhet. jeg er så enig.
Gjest Melkeallergiker Skrevet 23. mars 2009 #30 Skrevet 23. mars 2009 jeg er så enig. Forklaringen som kom litt tidligere i debatten blir behørlig ignorert, skjønner jeg... Det må vel være fordi den ikke passer inn i argumentasjonen om at melk ikke forebygger beinskjørhet det da? Faktum er at melk + D-vitamin forebygger beinskjørhet! Mangel på D-vitamin, som vi får gjennom sollys, reduserer opptaket av kalken i melken. (akkurat som jern trenger c-vitamin for å bli tatt opp) Mangel på D-vitamin er vanlig, og det er derfor ikke melkens skyld at vi har mye beinskjørhet i landet. Hilsen Melkeallergiker
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #31 Skrevet 23. mars 2009 Trodde dette var dagboken til en med nicket Melk, jeg
Gjest Elize Skrevet 23. mars 2009 #32 Skrevet 23. mars 2009 Jeg elsker melk og kommer aldri til å slutte å drikke melk. Om det er sunt eller ikke bryr jeg meg ikke om. Det er mange andre ting som ikke er sunne som brus ol. Enkelte dager kan jeg godt drikke en liter.
cilja Skrevet 23. mars 2009 #33 Skrevet 23. mars 2009 Men det er ikke sant at mennesker er de eneste som lever på andres melk. Dyr i naturen som er foreldreløse kan faktisk bli adoptert av andre raser, i tillegg til å bli adoptert av sine egne. Da lever de kun på melk fra sin surrogatmor. Husdyr, kjæledyr og dyr i fangenskap har ikke sjelden overlevd på grunn av at de får surrogatmødre fra andre arter. Morsmelk fra mennesker har reddet mangt et dyrunge. Og ikke minst så er den godt voksne katten min veldig glad i melk. Han blir skikkelig kranky om han ikke får melken sin. Og som de alle andre katter så tåler han godt uprosessert melk (gårdsmelk). Som jeg sa; mennesker er de eneste dyr som drikker andre dyrs melk etter spedbarnsstadiet. Alle ville dyr slutter å drikke melk når de går over til annen mat. Dette var heller ikke ment som et konkluderende bevis på at melk er usunt for mennesker. Jeg tror ikke melk er sunt for mennesker. Alt vi får fra melken skaffer vi oss lett fra andre matkilder. Jeg tror heller ikke melk er så usunt at alle burde slutte å drikke det. Men mange har den oppfatning at vi burde drikke melk fordi det er så sunt, men det stemmer jo ikke.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #34 Skrevet 23. mars 2009 Om melk er gift så burde jeg vel vært død eller syk for lenge siden. Jeg har drukket melk i femti år og er fortsatt glad i melk. Detaljene i dette klippet er hentet fra amerikanske forhold, amerikansk storfedrift og amerikansk melkeproduksjon. Kan ikke automatisk sette likhetstegn med norsk melk.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #35 Skrevet 23. mars 2009 Melk er overhode ikke farlig å drikke.. autisme a du, man får ikke d ved og drikke melk. sånne sykdommer kommer av at man enten har ett kromosom for mye, eller ett kromosom for lite. Melk er sunt for skjellett og tenner. men selvfølgelig, man trenger ikke mere enn ett til to glass melk om dagen. Det som kan skje når man drikker en liter melk om dagen, da kan d oppstå beinskjørhet faktisk. Men ett til to glass melk om dagen er ingenting annet enn sunt og godt=) joda! her er link hvis du har lyst å lære noe nytt. eller du kan prøve ulike sammensettninger av ordet "autism" "milk" eller "autism and milk".
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #36 Skrevet 23. mars 2009 Mange dyr drikker melk hvis de får muligheten til det da. F eks noen kyr "stjeler" melk fra andre kyr. Ville dyr kan også finne på sånt. Varierer om de har godt av det eller ikke (mange er intolerante, det er vel hovedproblemet), men lyst på det har de.
Hamster Skrevet 24. mars 2009 #38 Skrevet 24. mars 2009 En kamerat av meg har familie i Vietnam, og han sier at hver gang han kommer dit sier tantene hans at han lukter så godt, at det lukter melk og honning av han. Det er faktisk fordi vi har så mye melk og meieriprodukter i kostholdet her i Norge at i Vietnam, der de nok har mye mindre av det, kan de faktisk lukte det av kroppslukten våres. Jepp, men det blir tull å sammenlikne norsk melk med amerikansk melk. Vil vedde på at de fleste undersøkelse ikke gjelder her heller siden mange av dem nok har blitt gjort på amerikansk jord. Man burde nok sjekke om de nevner noe om kvaliteten på melken de bruker i allfall, det er en lett måte å manipulere resultatene på.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #39 Skrevet 24. mars 2009 En kamerat av meg har familie i Vietnam, og han sier at hver gang han kommer dit sier tantene hans at han lukter så godt, at det lukter melk og honning av han. Det er faktisk fordi vi har så mye melk og meieriprodukter i kostholdet her i Norge at i Vietnam, der de nok har mye mindre av det, kan de faktisk lukte det av kroppslukten våres. Jeg har nå hørt det stikk motsatte. Men det varierer sikkert. Er ikke sikker det er melka som gjør at han lukter godt.
Hamster Skrevet 24. mars 2009 #40 Skrevet 24. mars 2009 Var det jeg hørte fra han i allfall, at familien hans synes de som kom på besøk fra Norge luktet godt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå