Gå til innhold

Melk er gift

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

If you still LOVE Milk after this, GOOD LUCK to you! HERES what you have to look forward too: The Growth Hormones, Anti-biotics, Sulfa, Calcium to Magnesium is INSANELY HIGH!! "MILK, IT DOES YOUR...

Er dette virkelig sant? Og hvorfor vet ikke vi om det da hvis det er sant? Det står jo over alt at melk er sunt.

Har alldri hørt om at melk ikke er sunt før jeg kom over den linken.

Og hvorfor selger de da melk om det er farlig? Er det sånn som med røyk, at staten tjener så mye på det? Men jeg har da aldri hørt om noen som har dødd av melk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om melk er så ille som denne mannen påstår, vet jeg ikke, jeg stiller meg tvilende. Men jeg tror ikke kumelk er bra for noen bortsett fra kalver. Ja, det er en bra kilde for kalsium, men det finnes andre kilder til kalsium som er mye bedre, og som vi vet ikke er skadelige for oss.

Jeg drikker ikke melk, det gjør ikke mine barn heller.

Skrevet

Er filmen amerikansk?

(kan ikke se den selv)

Gjest Gjest
Skrevet

I USA gir de veksthormoner til kyr, i Europa gjøres ikke det, heldigvis. Det er regler for hvor mange dager kua skal ha gått uten antibiotika før melka kan brukes, jeg vet ikke hva man finner av rester - det var i hvert fall forskjellige regler for økologiske og vanlige kyr, så mulig det er noe? Når det gjelder magnesium og kalsium ser jeg egentlig ikke for meg at nivåene er så høye at de er skadelige ved moderat inntak - det er uansett lettløselige stoffer vi har, og tåler, mye av i kroppen. Det er grenser for hvor mye fordøyelseskanalen tar opp også... Slik jeg ser det er de største "farene" ved melk laktose som mange er intolerante mot - antagelig endel som fortsetter å drikke melk likevel fordi de ikke er bevisst på det -, og muligens melkeprotein som vel noen er allergiske mot (er usikker på denne, tror "kunnskapen" min har vært basert på fordommer). Og at mye melkeproduksjon ikke tar mye hensyn til dyrets beste.

Skrevet

Så enig med Mamma1. Kumelk er bra for kalver. Mennesker er de enste dyr som drikker andre dyrs melk etter spedbarnsstadiet.

Gjest Ludovie
Skrevet
Jeg drikker ikke melk, det gjør ikke mine barn heller.

Spiser du da heller ikke ost, yoghurt, smør, rømme osv?

Så enig med Mamma1. Kumelk er bra for kalver. Mennesker er de enste dyr som drikker andre dyrs melk etter spedbarnsstadiet.

Jeg er uenig. Det er riktignok bare kalver som kan leve på en diett som utelukkende består av melk, men mennesker kan da gjerne ha innslag av melkeprodukter i kosten.

Det at vi er de eneste dyrene som drikker andre arters melk innebærer ikke nødvendigvis at det er usunt for oss. For å finne ut om meieriprodukter er usunt, må man utføre studier på hvordan disse produktene påvirker menneskers helse - man kan jo ikke bare slutte det utfra det at vi er den eneste arten som drikker andres melk. Mennesket er for øvrig også den eneste arten som varmebehandler maten, men det betyr ikke at det ikke er bra av den grunn.

Gjest Gjest
Skrevet
Det at vi er de eneste dyrene som drikker andre arters melk innebærer ikke nødvendigvis at det er usunt for oss. For å finne ut om meieriprodukter er usunt, må man utføre studier på hvordan disse produktene påvirker menneskers helse - man kan jo ikke bare slutte det utfra det at vi er den eneste arten som drikker andres melk. Mennesket er for øvrig også den eneste arten som varmebehandler maten, men det betyr ikke at det ikke er bra av den grunn.

Det finnes mange studier på dette. Mange. Men i Norge har Tine fått være ledende med sin melkedrikkepropaganda gjennom årtier. Her er det sterke pengekrefter som rår, og forsøk på å sette norsk melkedrikking i tvil blir raskt kvalt.

Gjest Ludovie
Skrevet
Det finnes mange studier på dette. Mange. Men i Norge har Tine fått være ledende med sin melkedrikkepropaganda gjennom årtier. Her er det sterke pengekrefter som rår, og forsøk på å sette norsk melkedrikking i tvil blir raskt kvalt.

Jeg vet at det finnes studier på dette, og jeg vet også at man ikke har kommet frem til en entydig konklusjon. Jeg forsøkte dessuten bare å argumentere for at det at vi er den eneste arten som drikker andre arters melk, ikke sier noe som helst om hvorvidt melk er usunt eller ikke.

Dessuten bør man skille mellom det å drikke pasteurisert, homogenisert melk, og det å spise ost, yoghurt osv. Jeg er litt skeptisk til homogenisering, da det gir en unaturlig fettstruktur.

Gjest Gjest
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er, hvorfor er det sånn at "alle" vegetarianere/veganer sier at melk er så usunt og alt det der, mens "alle" kjøttetere sier at melk er så sunt og alt det der?

Må melk være "sunt" for at kjøttetere/melkedrikkere skal kunne drikke det?

Selv så gir jeg en stor F i det, sunt eller ikke, jeg liker melk. Blir jeg syk av melk så får jeg bare bli syk av melk. Er mye annet vi også blir syk av. Og tror jeg heller vil død av sykdom som 60-åring som har levd et lykkelig og fint liv og kunne kost seg i ny og ne enn å dø som en 100-åring som droppet den gode maten og gikk rundt å bekymret seg for den ene sykdommen etter den andre.

Skrevet

Hmm.. Det var jo da virkelig en merkelig generalisering. Jeg er en "kjøtteter" men drikker ikke melk. Ikke synes jeg at melk er sunt, og liker ikke smaken heller. :) Tror ikke melken er så farlig for mennesker, men det kommer jo an på mengder! Å drikke en liter melk hver dag, for eksempel, blir for mye og kan bli skadelig (ikke minst, for vekta).

Skrevet

Hjelpe meg, for noe vås og hysteri... Jeg drikker mye melk hver dag (3> glass), gjort det hele livet og har bare merket NOE. det er masse proteiner, viktige mineraler, og andre svært viktige bestanddeler i det. Personlig fatter jeg ikke en mor som ikke gir barna melk.. Det er jo utrolig næringsrik mht vekst og utviklig. Juice/vann kan aldri måle seg med alle 'bonusene' man får ved å drikke melk.

Gjest Gjest
Skrevet
Hmm.. Det var jo da virkelig en merkelig generalisering. Jeg er en "kjøtteter" men drikker ikke melk. Ikke synes jeg at melk er sunt, og liker ikke smaken heller. :) Tror ikke melken er så farlig for mennesker, men det kommer jo an på mengder! Å drikke en liter melk hver dag, for eksempel, blir for mye og kan bli skadelig (ikke minst, for vekta).

Drikker man skummet melk så skal man drikke bra mye før det påvirker vekta.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Hjelpe meg, for noe vås og hysteri... Jeg drikker mye melk hver dag (3> glass), gjort det hele livet og har bare merket NOE. det er masse proteiner, viktige mineraler, og andre svært viktige bestanddeler i det. Personlig fatter jeg ikke en mor som ikke gir barna melk.. Det er jo utrolig næringsrik mht vekst og utviklig. Juice/vann kan aldri måle seg med alle 'bonusene' man får ved å drikke melk.

Vel, alt man får i seg gjennom melk kan man få i seg gjennom andre matvarer. Så melk er absolutt ikke noen nødvendig del av kostholdet. Jeg for min del synes det er litt suspekt at vi nordmenn oppfordres til å drikke melk for å forhindre beinskjørhet, men samtidig er ett av de landa i verden med flest tilfeller av beinskjørhet.

Gjest elsker melk
Skrevet
Spiser du da heller ikke ost, yoghurt, smør, rømme osv?

Jeg er uenig. Det er riktignok bare kalver som kan leve på en diett som utelukkende består av melk, men mennesker kan da gjerne ha innslag av melkeprodukter i kosten.

Dette kunne ikke sies bedre. Men det er ikke sant at mennesker er de eneste som lever på andres melk. Dyr i naturen som er foreldreløse kan faktisk bli adoptert av andre raser, i tillegg til å bli adoptert av sine egne. Da lever de kun på melk fra sin surrogatmor. Husdyr, kjæledyr og dyr i fangenskap har ikke sjelden overlevd på grunn av at de får surrogatmødre fra andre arter. Morsmelk fra mennesker har reddet mangt et dyrunge. Og ikke minst så er den godt voksne katten min veldig glad i melk. Han blir skikkelig kranky om han ikke får melken sin. Og som de alle andre katter så tåler han godt uprosessert melk (gårdsmelk).

Må i tillegg si at jeg er kritisk til at melkeproduksjon skal komme på et så lavt etisk nivå som i USA, ALT tillatt kun for økt profitt. Men man kan ikke sammenligne norsk melk med amerikansk melk. Og man kan heller ikke sammenligne "naturlig" melk med melk som et utrolig designet ferdigprodukt.

Jeg lurer litt forresten, alle dere som hater melk, om dere like notorisk unngår alle melkeprodukter. Ikke spise oster, sjokolade, yogurt, is, fløte, krem, rømme osv. osv

Til sist så vil jeg bare si at kua er bare én av dyrene vi mennesker benytter melk av. Geit, hest og kamel er også svært utbredt.

Skrevet

Hva er sunt med melk? hva kan ikke erstattes av andre produkter?

Jeg gir ikke barna mine melk som drikke, fordi de ikke vil ha det. Noen jeg forstår godt, da det smaker høgg. Vann er mye sunnere enn melk.

Skrevet
Vel, alt man får i seg gjennom melk kan man få i seg gjennom andre matvarer. Så melk er absolutt ikke noen nødvendig del av kostholdet. Jeg for min del synes det er litt suspekt at vi nordmenn oppfordres til å drikke melk for å forhindre beinskjørhet, men samtidig er ett av de landa i verden med flest tilfeller av beinskjørhet.

Vi er også et av de landene som har den høyeste forekomsten av D-vitaminmangel. Lite sol og alt det der. D-vitamin er nødvendig for opptak av kalk.

Gjest Ludovie
Skrevet
Hva er sunt med melk? hva kan ikke erstattes av andre produkter?

Man kan leve utmerket godt uten melkeprodukter av noe slag. Men melkeprodukter inneholder mange stoffer som er bra for kroppen. Dessuten tyder nyere forskning på at melkefett er bra hvis man vil ned i vekt, da det fører til at metthetsfølelsen varer lenger. Derfor, dersom man tåler og liker melkeprodukter, og man samtidig ikke har etiske innvendinger mot å spise det, ser jeg ingen grunn til at man skal la være.

Jeg gir ikke barna mine melk som drikke, fordi de ikke vil ha det. Noen jeg forstår godt, da det smaker høgg. Vann er mye sunnere enn melk.

Men du spiser ost, fløte, yoghurt osv? Det er da like mye melkeprodukter som det ren melk er.

Gjest Gjest
Skrevet

Så vidt jeg vet så finner man b12 i avføring. Så får du for lite b12 så er det jo bare å spise sin egen bæsj.

Er bæsj sunt da?

----------------

At noe inneholder ting kroppen trenger og som er bra for oss betyr ikke at den tingen er sunt eller bra for oss. Det kan innehoode andre ting i gjen som slettes ikke er bra for oss.

Blåsyre vil fortsatt være farlig for oss om det inneholdt kalsium, selv om kalsium er noe vi må ha.

Gjest Gjest
Skrevet

Drakk mye melk før men har i de siste årene kuttet helt ut. Tarmene likte den dårlig. Har også hørt at det spekulerers om melk kan assosieres med autisme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...