Gjest Overrasket Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Går det virkelig an å ha en så dyr ordning?! Hvordan kan det være kundevennlig? DnBNOR har en ordning som gjør at folk som leier ut bolig - og leietaker - kan opprette en depositumskonto: dette for å sikre både utleier og leietaker. Ofte skjer det jo at en leietaker vil flytte - og da må eier opprette en ny depositumskonto med ny leietaker: det koster nye 800,- kroner, for hver nye! Det at det koster kr 800,- å opprette en konto er i seg selv helt ute av denne verdenen! Men at det koster kr 800,- for hver leietaker er ennå mer oppsiktsvekkende. Hva som er verst er at ingen i dette landet protesterer. Hvorfor sier vi ikke i fra? Selv har jeg sagt i fra, men det førte ikke akkurat til at DnBNOR la om sin rutine, for å si det sånn. Men om flere sier i fra?
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Det at det koster kr 800,- å opprette en konto er i seg selv helt ute av denne verdenen! Men at det koster kr 800,- for hver leietaker er ennå mer oppsiktsvekkende. Jeg skal ikke si noe om prisen i seg selv, men grunnen til at den må betales hver gang er vel at det hver gang er en ny konto som opprettes. Depositumkontoen skal vel stå i leiers navn. Det er i hvert fall han som har rett til å få rentene. Hva med å undersøke om det er billigere i andre banker enn DnBNOR?
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 I Sparebanken Vest koster det 500 kr for depositumkonto.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Ja, denne kontoen skal stå i leiers navn, men det er eier som må opprette den sammen med leier, og det er eier som må betale for dette hver gang ny konto opprettes. Men det at det koster 5-800,- å opprette en konto er jo bare tull... Det er ingen grunn til at en kunde må betale et administrasjonsgebyr i den klassen.
Alison Skrevet 21. mars 2009 #5 Skrevet 21. mars 2009 Det er ingen grunn til at en kunde må betale et administrasjonsgebyr i den klassen. Det stemmer ikke at det ikke er noen grunn til at det skal betales gebyr. Bankene har faktisk en god del arbeid med disse kontoene. Det skjer rett som det er at det blir tvistesaker om depositumskontoen. Dette skaper merarbeid og dermed tar bankene seg mer betalt.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #6 Skrevet 22. mars 2009 Da jeg leide for noen år siden kosta det meg ingenting å opprette dep.konto. Dette var i sp.øst, og jeg var kunde der fra før.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 Jeg på min side ser ingen grunn til at en bank ikke skal ha anledning til å ta seg betalt for en tjeneste de yter. En bank er jo en bedrift som skal tjene penger på lik linje med andre bedrifter. Som Alison sier får de ofte merarbeid i forbindelse med tvister og banken har jo ingen andre inntekter på en depositumskonto (gebyrer som følge av bruken av kontoen - den blir jo ikke "brukt").
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 22. mars 2009 #8 Skrevet 22. mars 2009 En del husverter omgår hele problemet med dyre depositumkonto ved å kreve forskuddsleie for 1-3 måneder når man flytter inn. Da slipper de å punge ut med gebyret for depositumkonto (og alt styret som følger med) og sikrer seg likevel mot uteblitt husleie i den tiden det tar å innvolvere namsmannen.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #9 Skrevet 22. mars 2009 Man skulle jo tro at det i det aller fleste tilfeller, så blir det ikke tvistesak. De fleste eiere/leietakere som oppretter en depositumskonto oppretter og avslutter forholdet på en minnerlig måte. En depositumskonto burde ikke koster mer enn kr. maks. 200,- for hver gang man behøver det. De som er kunder i banken fra før av burde jo få spesialtilbud.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #10 Skrevet 22. mars 2009 Man skulle jo tro at det i det aller fleste tilfeller, så blir det ikke tvistesak. De fleste eiere/leietakere som oppretter en depositumskonto oppretter og avslutter forholdet på en minnerlig måte. En depositumskonto burde ikke koster mer enn kr. maks. 200,- for hver gang man behøver det. De som er kunder i banken fra før av burde jo få spesialtilbud. Og hvordan har du regnet deg frem til den summen?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 22. mars 2009 #11 Skrevet 22. mars 2009 Man skulle jo tro at det i det aller fleste tilfeller, så blir det ikke tvistesak. De fleste eiere/leietakere som oppretter en depositumskonto oppretter og avslutter forholdet på en minnerlig måte. En depositumskonto burde ikke koster mer enn kr. maks. 200,- for hver gang man behøver det. De som er kunder i banken fra før av burde jo få spesialtilbud. Jeg vet at en gang på '90-tallet ble reglene for depositumkonto skjerpet av bankene - det holdt ikke lenger at en av partene fikk med seg papirene slik at denne kunne sanke signaturen. Med denne innskjerpingen økte prisen også ganske kraftig og grunnen var en rekke saker der det ble tvist om pengene. Bankene har anledning til å ta seg betalt det tjenesten koster. Depositumkonto er nok en av de tingene de velger å tjene penger på fordi det er en utgift som veldig ofte er til næringsdrivende og selv de gangene det er til private så er det en utgift som ikke oppstår ofte. I min bank den gangen var det billigere for den som var kunde av banken å opprette konto - derfor insisterte et par husverter at konto ble opprettet i deres bank. Det har de egentlig ikke lov til å insisterere på, men det var jo deres utgift så hvor vanskelig skulle man egentlig være?
Sol79 Skrevet 22. mars 2009 #12 Skrevet 22. mars 2009 I min bank den gangen var det billigere for den som var kunde av banken å opprette konto - derfor insisterte et par husverter at konto ble opprettet i deres bank. Det har de egentlig ikke lov til å insisterere på, men det var jo deres utgift så hvor vanskelig skulle man egentlig være? Her tror jeg du tar feil. Du får ikke opprettet depositumskonto i en bank du ikke er kunde i, og siden det er utleier som skal betale gebyrene må depositumskontoen opprettes i utleiers bank. Jeg forsøkte å åpne depositumskonto i en annen bank enn DnB NOR nettopp fordi gebyret de tar er mye høyere enn i de fleste andre banker, men så lenge jeg ikke var kunde der var det ikke mulig.
Glitnir Skrevet 22. mars 2009 #13 Skrevet 22. mars 2009 Her tror jeg du tar feil. Du får ikke opprettet depositumskonto i en bank du ikke er kunde i, og siden det er utleier som skal betale gebyrene må depositumskontoen opprettes i utleiers bank. Jeg forsøkte å åpne depositumskonto i en annen bank enn DnB NOR nettopp fordi gebyret de tar er mye høyere enn i de fleste andre banker, men så lenge jeg ikke var kunde der var det ikke mulig. Jepp. Ikke bare må man være kunde i banken, de fleste banker stiller også krav om at husleien må komme inn på kontoen i den banken. Det er også utleier som betaler gebyrene, så jeg vet ikke helt hvor Blondie65 har fra at utleier ikke skal kunne bestemme hvilken bank kontoen opprettes i?
Sol79 Skrevet 22. mars 2009 #14 Skrevet 22. mars 2009 Jepp. Ikke bare må man være kunde i banken, de fleste banker stiller også krav om at husleien må komme inn på kontoen i den banken. Det er også utleier som betaler gebyrene, så jeg vet ikke helt hvor Blondie65 har fra at utleier ikke skal kunne bestemme hvilken bank kontoen opprettes i? Der har du poenget. Depositumskontoen må være i samme bank som der den kontoen husleien går inn på er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå