ciba Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Hvor gammel må kattungen være før, den kan litt ut på egen hånd, jeg har vært litt ut med den en time om dagen, men tør ikke la den være alene, bor veldig nær trefikertvei. den er 2 mnd nå
spezitas Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Kattungen din er alt for liten til å være ute nå. Den skulle også ha vært hos moren sin en hel måned til! Kattunger er leveringsklare når de er 12 uker gamle, og ikke 8. Det er vel på hund det, IKKE katt. En katt har ikke utviklet stedsansen sin før den er 7-8 mnd gammel, så før den tid, bør du være ute sammen med katten din, eller ha den i bånd. Jeg ville heller vurdert å ha den som innekatt om du bor i nærheten av en sterkt traffikert vei. Uansett hvor "flinke" kattene er til å løpe over veien, er alltid bilene raskere...
Heart7086 Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 For det første så har du fått katten din aaalt for tidlig! Katter er IKKE som hunder og bør ikke tas vekk fra mor før 13 uker gammel! De siste ukene sammen med mor og søsken er veldig viktige! Ellers bør ikke katter være løse ute før de er ca 6 mnd, forutsatt at de da har vært inne i hjemmet sitt i over 3 uker. Og bor du nært en veldig trafikkert vei bør du i det hele tatt tenke over "ute-katte" konseptet! Og når den da blir gammel nok(om ca 4 mnd) bør den være merket både med chip og med et halsbånd med navn og nr. Håper du tar til deg rådene, både fra meg og innlegget over meg:) Lykke til med pus.
Gjest Gjest_AnetteR_* Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Katten kan, som allerede sagt, tas fra moren da den er minst 12 uker. Dette fordi den lærer mest fra moren mellom åtte og 12 uker. En katt kan gå ute fra den er 8 måneder. Primært bør katten kastreres først. Stedssansen er fullt utviklet ved ett år, men ved ca 8 måneder er stedssansen såpass at katten kan gå ute. Først når katten er nærmere året er den flink nok til å forstå hvilke farer den er utendørs, som biler og andre mennesker. I tillegg vil katteunger ha en tendens til å smake på ting, også giftige planter og andre ting de finner ute. En katt er pr definisjon kattunge til den er 12 måneder. 12 måneder for en katt tilsvarer ca 16 menneskeår rent mentalt.
ciba Skrevet 21. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2009 hei takk for svar jeg har fått, jeg har ikke hatt katt siden jeg var jentunge, men har to voksene hunder, hun jeg fikk katten av sa at det var normalt å ta dem fra mora når dem var 8 uker, så jeg gjore jo det, også husker jeg det fra jeg var barn at det var sån, så tenkte ikke noe serlig over det, jeg skal kasterer han, også vudere å ha han som innekatt siden jeg bor slik jeg gjør,
ciba Skrevet 21. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2009 men er det ikke litt dyreplageri å ha en inne katt, den er jo ikke skapt til bare å være inne?? vet om en som mente det, så er litt usikker der
Heart7086 Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 men er det ikke litt dyreplageri å ha en inne katt, den er jo ikke skapt til bare å være inne?? Det er ikke mer dyreplageri å la den gå ut aaaltfor tidlig, og bli påkjørt? Om den ikke blir påkjørt med en gang er det jo et forferdelig stress med alle bilene, syklene og folkene(både for voksne katter og kattunger).¨ Om en katt(voksen) er vant til å være mye ute, kan jeg være enig i at det kan være fælt for den å måtte plutselig bare være inne. Men for en katt som ikke er kjent med utelivet så tror jeg ikke det har noen betydning. Mitt råd er ihvertfall å ikke ha katten ute før den er minst 6 mnd, og om det da er trygt å ha den ute der du bor så la den gjøre det i sitt tempo. Om det bare er å sitte i inngangsdøra et par minutter om dagen for å betrakte alt der ute. (Det er også smart å gjøre det på våren/sommeren. Og også selvsagt sterilisere/kastrere og merke den)
ciba Skrevet 22. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2009 takker for svar, jeg vet hva jeg gjør, han blir innekatt hos meg, hadde så vondt av den, derfor sa jeg ja til å ha han heller måtte han dø. jeg bor ca 7 meter fra hovde veien, men masse skog på den andre siden av huset mitt der jeg bor, men tar ingen sjangser, skal kastrere han og ja når han er fire-fem mnd
Vodecka Skrevet 22. mars 2009 #9 Skrevet 22. mars 2009 Jeg syns ikke det er ille å ha en innekatt, så lenge en vet hvordan en kan aktivisere og underholde den. At den trenger litt frisk luft innimellom kan jo tenkes, men hva med bånd? Katter kan læres opp å gå i bånd og det kan jo være koselig å ta den med ut litt i vårsola!
Gjest Skrevet 22. mars 2009 #10 Skrevet 22. mars 2009 Skal du ha innekatt ville jeg anbefalt to katter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå