Gjest ts Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Deler en leilighet med min samboer. Vi har bodd her i ett år nå. Før vi flyttet sammen ble vi enige om å dele på alt husarbeid, altså at vi vasket hver vår uke (dette gjelder, bad, stue, kjøkken, soverom og gang). Oppvask og sånne ting fant ut at vi tok mer sånn som det kom. I starten gikk det fint, vi delte på vaskingen. Men etter hvert så jeg at min samboer ikke tok noe initiativ til å ville vaske. Jeg for min del liker ikke å ha det så veldig skittent rundt meg, hybelkaniner på golvet, masse støv, skittent do, vask osv. Så det ente med at jeg vasket. Og siden da har jeg stort sett vasket hver eneste uke. Først tenkte jeg som så at han sikkert la merke til at jeg vasket og derfor ville komme på at det var hans tur, og at han i alle fall ville tilby seg å hjelpe meg. Men det har altså ikke skjedd. Nå er jeg irritert, men får meg likevel ikke til å si noe til han. Kan legge til at vi begge er studenter, og at vi derfor bruker så og si like mye tid hver på studiene.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Du gjør deg bare selv en gigantisk bjørnetjeneste ved å ikke ta det opp med han. Han synes det bare er superdeilig at han slipper. Jeg hadde irritert meg så kraftig at jeg nesten hadde sagt til han at "du, nå har jeg tatt meg av vaskingen i fire måneder. De neste fire månedene er det din tur til å vaske hver eneste uke. Og gjør det noen lunde ordentlig, for det har jeg gjort."
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 Det er du selv som har ført til at det er som det er nå. Hvorfor tok du det ikke opp med ham heller, i stedet for å bare vaske? Er du virkelig så redd for konflikt? Tror du at det å bite ting i seg for en periode hjelper på for forholdet deres? En dag sprekker du nemlig. En enkel løsning er derimot at dere vasker sammen hver uke, og at dere deler opp jobben. På den mpten kan dere ha en fast avtale at om mandagen vasker dere, og da slipper du å henge over ham og gå å irritere deg om han ikke gjør det han skal. Vanskeligere er det ikke.
Gjest hopeful Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Hvis du vil forandre på dagens løsning der du vasker hele tiden, blir du nødt til å ta det opp med han. Ville heller vasket sammen hver uke, og fordelt oppgavene etter hva man liker best å gjøre. Jeg syns for eksempel at det er greit å støvsuge og tørke støv, mens min kjære heller vasker gulvene.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #5 Skrevet 21. mars 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor i alle dager du har latt det gå så langt. Jeg ville aldri funnet på å bare begynne å ta meg av all vaskinga. I et forhold må man forøvrig finne en form for å ta opp slike ting. Dersom man er så konfliktsky at man ikke en gang tørr å ta opp en enkel ting som vasking, vil forholdet få store problemer i fremtiden.
PecanPie Skrevet 21. mars 2009 #6 Skrevet 21. mars 2009 Hvorfor må den ene vaske alene annenhver uke? Dersom dere deler hele vaskejobben i to og vasker sammen blir det kanskje litt artigere å vaske og det tar kortere tid. Da blir det sikkert lettere for ham å få rumpa opp av sofaen også
MiniMjau Skrevet 21. mars 2009 #7 Skrevet 21. mars 2009 Vi vasker også sammen hver uke. Men det er som regel på mitt initiativ da........og jeg som må "gå over" hans vasking etterpå.... han vasker ikke så ordentlig liksom... og jeg har sagt x antall ganger at han må huske og vaske der og der.... men han glemmer det alltid likevel....
Gjest Papirkurven Skrevet 21. mars 2009 #8 Skrevet 21. mars 2009 Ved å bare gjøre hans del uten å si noe sier du jo at det er greit og han forstår det slik at han ikke trenger. Det er mange ting du kan gjøre for å snu det. 1) la være å vaske. Dette er imidlertid veldig vanskelig å holde ut 2) Snakk med han. Spør hvorfor han ikke vasker og fortell ham at du synes han burde gjøre sin del ( slik dere ble enige om) og at du liker det rent. Dere skal jo begge trives 3) Sett frem vaskebøtte og si "værsågod å vask, det er din tur!" Kanskje han ikke synes det er nødvendig å vaske hver uke? Det er akkurat slike ting dere bør snakke om, istedet for at du bare lar ham slippe unna.
Kamikatze Skrevet 21. mars 2009 #9 Skrevet 21. mars 2009 Vi vasker også sammen hver uke. Men det er som regel på mitt initiativ da........og jeg som må "gå over" hans vasking etterpå.... han vasker ikke så ordentlig liksom... og jeg har sagt x antall ganger at han må huske og vaske der og der.... men han glemmer det alltid likevel....
Oliven Skrevet 22. mars 2009 #10 Skrevet 22. mars 2009 Vi vasker også sammen og det fungerer kjempefint. Prøvde anna hver uke, men da ble det mye vasking på meg...
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #11 Skrevet 25. mars 2009 Vi vasker også sammen hver uke. Men det er som regel på mitt initiativ da........og jeg som må "gå over" hans vasking etterpå.... han vasker ikke så ordentlig liksom... og jeg har sagt x antall ganger at han må huske og vaske der og der.... men han glemmer det alltid likevel.... Er han et barn eller er han voksen? Det ville jeg ha spurt ham om. Voksne klarer nemlig å vaske selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå