Gjest IMG Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 hei Vi har lyst til å gi jenta vår på 6 år et mellomnavn. Noen som har gjort dette? Hvor får man dette gjort?
Gjest imli Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Er bare å få tak i skjema fra folkeregisteret, som begge foreldrene må skrive under på. Hvorfor vil dere plutselig gi ungen et nytt navn nå? Er ikke det litt... rart?
Gjest imli Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Jeg kan skjønne det hvis det faktisk er snakk om et mellomnavn. Altså et etternavn nummer to. Men mange bruker jo betegnelsen mellomnavn om fornavn nummer to, og da synes jeg personlig det høres litt rart ut. Tror jeg ville følt det merkelig om foreldrene mine plutselig ville gi meg enda et navn i grunn... Hva sier jenta selv da? Skal ikke legge meg opp i andres saker, blir bare litt nysgjerrig
Full_Storm Skrevet 21. mars 2009 #5 Skrevet 21. mars 2009 (endret) Venninda mi la til et "andre fornavn" da hun var 25 år faktisk.Og en tante la til et tredje fornavn til sin sønn på samme alder som din(passet sønnens personlighet yppelig faktisk).Synes det er tøft jeg.Ikke være så A4 Det er på folkeregisteret du må dra ja Endret 21. mars 2009 av Full_Storm
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #6 Skrevet 21. mars 2009 Voksne som legger til et ekstra fornavn blir jo noe ganske annet enn foreldre som legger det til for et barn, vil jeg påstå. Jeg kjenner flere som har lagt til et ekstra fornavn i voksen alder, f.eks etter avdøde besteforeldre ol. Men for små barn synes jeg også det virket litt rart. Et ekstra "etternavn" blir noe annet, men det bør man vel egentlig helst tenke godt gjennom i det man gir barnet navn i førsteomgang (dvs gi barnet et navn som ikke er avhengig av foreldrenes forhold osv)
Gjest IMG Skrevet 21. mars 2009 #7 Skrevet 21. mars 2009 Jeg kan skjønne det hvis det faktisk er snakk om et mellomnavn. Altså et etternavn nummer to. Men mange bruker jo betegnelsen mellomnavn om fornavn nummer to, og da synes jeg personlig det høres litt rart ut. Tror jeg ville følt det merkelig om foreldrene mine plutselig ville gi meg enda et navn i grunn... Hva sier jenta selv da? Skal ikke legge meg opp i andres saker, blir bare litt nysgjerrig Fordi bestemoren til mannen min er veldig syk.Vi vil oppkalle henne.Kom bare ikke på det før Jeg synes det er merkelig..At dere synes det er merkelig jeg
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #8 Skrevet 21. mars 2009 Fordi bestemoren til mannen min er veldig syk.Vi vil oppkalle henne.Kom bare ikke på det før Vel og bra det, men barnet er jo allerede 6 år og dermed sannsynligvis veldig klar over hva hun heter? Jeg var i alle fall veldig bevist mitt eget navn (fornavn, etternavn, stavemåte osv) da jeg var 6. Så jeg håper inderlig dette er noe hun selv også ønsker.
Gjest IMG Skrevet 21. mars 2009 #9 Skrevet 21. mars 2009 Vel og bra det, men barnet er jo allerede 6 år og dermed sannsynligvis veldig klar over hva hun heter? Jeg var i alle fall veldig bevist mitt eget navn (fornavn, etternavn, stavemåte osv) da jeg var 6. Så jeg håper inderlig dette er noe hun selv også ønsker. Kjeder du deg? Klart hun vet hva hun heter. Og selvsagt liker hun navnet selv! Nå var engang tråden postet for å snakke med andre som har gjort dette.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #10 Skrevet 21. mars 2009 Klart hun vet hva hun heter. Og selvsagt liker hun navnet selv! Du snakket om å "kalle opp" som om du snakket om en baby, så jeg anså ikke det som en selvfølge, nei. Synes fremdeles det høres merkelig ut å "klistre på" et "stort barn" et ekstra navn fordi man som foreldre plutselig finner på at man skulle kallet opp noen. Nå var engang tråden postet for å snakke med andre som har gjort dette. Jeg håper og tror at denne typen overkjøring av barn ikke er vanlig, så jeg tror ikke du finner "andre som har gjort dette".
Gjest IMG Skrevet 21. mars 2009 #11 Skrevet 21. mars 2009 Du snakket om å "kalle opp" som om du snakket om en baby, så jeg anså ikke det som en selvfølge, nei. Synes fremdeles det høres merkelig ut å "klistre på" et "stort barn" et ekstra navn fordi man som foreldre plutselig finner på at man skulle kallet opp noen. Jeg håper og tror at denne typen overkjøring av barn ikke er vanlig, så jeg tror ikke du finner "andre som har gjort dette". Jeg kan ikke få flere barn.Og det viste vi ikke før et par måneder siden.Så vi har ikke muligheter for å få gitt et annet barn dette navnet.Vår datter er oppkalt etter min mor.Som døde da jeg var liten.Nå er min manns bestemor veldig syk.Og for han betyr det veldig mye at vår datter får dette navnet. Vår datter liker navnet selv.Hun bruker det allerede.. Jeg hadde vært takknemlig for å slippe flere sure innlegg. Dette er vårt valg.Respekter det.Vær så snill.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #12 Skrevet 21. mars 2009 Dette er vårt valg.Respekter det.Vær så snill. Jeg mener det bør være det 6 år gamle barnets valg. Dersom hun har fått velge dette selv er vi ikke uenige i selve saken, men jeg synes som sagt at det er om hun selv har valgt dette eller ei som er det essensielle. Deres ønske om å kalle opp eller evne til å få flere barn ville, etter min mening, vært helt irrelevante om barnet selv ikke ønsket å få flere navn.
Gjest IMG Skrevet 21. mars 2009 #13 Skrevet 21. mars 2009 Jeg mener det bør være det 6 år gamle barnets valg. Dersom hun har fått velge dette selv er vi ikke uenige i selve saken, men jeg synes som sagt at det er om hun selv har valgt dette eller ei som er det essensielle. Deres ønske om å kalle opp eller evne til å få flere barn ville, etter min mening, vært helt irrelevante om barnet selv ikke ønsket å få flere navn. Følte jeg måtte forklare.Det er så lett at det blit drittslening fra anonyme.At jeg ble helt matt. Jeg er ening med deg.Og dette er et navn min datter selv ønsker å ha.Hvis ikke hadde vi ikke vurdert det engang.
Gjest Emera Skrevet 21. mars 2009 #14 Skrevet 21. mars 2009 (endret) Jeg mener det bør være det 6 år gamle barnets valg. Dersom hun har fått velge dette selv er vi ikke uenige i selve saken, men jeg synes som sagt at det er om hun selv har valgt dette eller ei som er det essensielle. Deres ønske om å kalle opp eller evne til å få flere barn ville, etter min mening, vært helt irrelevante om barnet selv ikke ønsket å få flere navn. Alt man skal henge seg opp i... Barnet liker navnet og bruker det allerede. Hva er problemet? Og poenget med å stille et hypotetisk spørsmål her? Endret 21. mars 2009 av Emera
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #15 Skrevet 21. mars 2009 Synes TS gjør et helt OK valg her jeg. Et valg ingen andre har noe med å kritisere for. Høres jo ut som at folk mener at det er barnemishandling eller noe sånt. Noen folk er altså så navn-nazier at jeg blir helt stum. Respekter andres valg!
Gjest IMG Skrevet 21. mars 2009 #16 Skrevet 21. mars 2009 Synes TS gjør et helt OK valg her jeg. Et valg ingen andre har noe med å kritisere for. Høres jo ut som at folk mener at det er barnemishandling eller noe sånt. Noen folk er altså så navn-nazier at jeg blir helt stum. Respekter andres valg! Tusen takk nå ble jeg glad
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #17 Skrevet 21. mars 2009 Barnet liker navnet og bruker det allerede. Hva er problemet? Det tilfellet er det (som jeg skrev) ikke noe problem med. Men alt dette er informasjon som kom frem nå helt i det siste av tråden. Og poenget med å stille et hypotetisk spørsmål her? Da jeg stilte spørsmålet var det slett ikke hypotetisk. Det stod bare om foreldrenes ønsker om å kalle opp osv, ikke om hva barnet selv ønsket.
Honey Bee Skrevet 21. mars 2009 #18 Skrevet 21. mars 2009 Så koselig at dere har lyst å kalle opp datteren deres etter oldemoren Ja barn er bevisste ved navnene sine,uansett så er det nok knirkefritt å få et ekstra enn å ta et navn bort.Noen store traumer har dere nok ikke i vente Døtrene mine fikk et ekstra etternavn da de var 8 og 10.Gikk helt fint det.
Gjest IMG Skrevet 21. mars 2009 #19 Skrevet 21. mars 2009 Så koselig at dere har lyst å kalle opp datteren deres etter oldemoren Ja barn er bevisste ved navnene sine,uansett så er det nok knirkefritt å få et ekstra enn å ta et navn bort.Noen store traumer har dere nok ikke i vente Døtrene mine fikk et ekstra etternavn da de var 8 og 10.Gikk helt fint det. Tusen takk for svar
Gjest Gjest_Jules_* Skrevet 21. mars 2009 #20 Skrevet 21. mars 2009 Så koselig at dere har lyst å kalle opp datteren deres etter oldemoren Ja barn er bevisste ved navnene sine,uansett så er det nok knirkefritt å få et ekstra enn å ta et navn bort.Noen store traumer har dere nok ikke i vente
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå