Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Lurer på hva slags krav banken vil stille til meg, dersom jeg ber om lån til bolig nr. 2. Min situasjon: Leier bolig og jobber i by B: betaler månedlig leie på kr. 7.000 Bor alene/ingen barn. Inntekt: 500.000 pr i dag (ekskl. tillegg, bonus, etc.) (Fast jobb, priv.sekt.) Husleie for utleie av bolig i by A for 10 mnd/år: 75.000 Samlet gjeld: Boliglån til bolig i by A: førstehjemslån, 100% finansiering fra banken: 1.300.000 Studielån: 330.000 Annet lån: 100.000 Problemstilling/mulighet: - Er det muligheter for at leien jeg betaler i by B der jeg bor og jobber kan gå til et boliglån, dvs. at jeg kjøper en bolig til? - Om boligen jeg eventuelt kjøper koster kr 1.700.000, selveier, og ingen husleie men man må påregne kommunale avgifter: hva ville månedlige avdrag kunne bli, omtentlig? - Hvor mye egenkapital vil banken kreve normalt, i dette eksemplet? Ca. 20%, som er 340.000? Dersom egenkapitalen på 20% av kjøpssummen på bolig nr 2 er i orden, vil da dette la seg gjøre? Takknemlig for realistisk svar fra bankansatte og økonomikyndige :-)
Kakee Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 (endret) Tviler veldig sterkt, og hvis jeg hadde vært deg hadde jeg aldri i verden turt å ha boliglån på 3 millioner med 500 000,- i inntekt (og i tillegg annen gjeld). Kan du ikke selge den boligen du har? Endret 21. mars 2009 av Kakee
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Nei, dette er umulig. Har ikke erfaring fra det her selv, men vet at det ikke går.
Frey Skrevet 21. mars 2009 #5 Skrevet 21. mars 2009 Hvilken bank tror du vil gi lån på 6 ganger årsinntekt? For ikke å snakke om: hvem tør å låne 6 ganger årsinntekt??
Alison Skrevet 21. mars 2009 #6 Skrevet 21. mars 2009 Dette er ikke er realistisk prosjekt. Selv om du har en bra inntekt og leieinntekter, vil 3,4 mill. i samlede lån være alt for mye. Om du kjøper en selveier vil det være faste kostnader ved denne som forsikring, kommunale avgifter, strøm osv. Du vil også være helt avhengig av leieinntektene dine. Hva hvis leietageren ikke betaler eller om du ikke får leid ut en periode? Med så mye lån vil du også være svært sårbar om renten skulle gå opp, noe som den kommer til å gjøre etter hver. Du får nok satse på å selge den gamle leiligheten hvis du ønsker å kjøpe en ny.
Gjest Christian Skrevet 21. mars 2009 #7 Skrevet 21. mars 2009 Om leietaker ikke betaler kan man ta av depositumet. Om leiligheten er i en bra og meget lett omsettlig/attraktivt område, er ikke vanskelig å leie den ut, og da teller jo det. Om en har tilgang til en sikker kausjonist/garantist teller selvsagt det. Skaffer en seg en medlånetaker vil det hjelpe (erstatning tilsvarende ektemann/samboer/partner). Dersom disse betingelsene er til stede, er det gode muligheter for å låne ca 1.700.000, 30 års nedbetalingstid og selv med en stigende rente. Klarer du 10.000 i måneden inkludert faste utgifter er dette fullt ut gjennomførbart. Det forusetter en medlånetaker som kausjonerer for deg. Men at det er du som er ansvarlig for lånet.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #8 Skrevet 21. mars 2009 Et slikt lån ville jeg ALDRI kausjonert for.
Gjest Christian Skrevet 21. mars 2009 #9 Skrevet 21. mars 2009 Et slikt lån ville jeg ALDRI kausjonert for. Det her handle vel mer om hva som er mulig dersom noen er villig til å kausjonere?
Alison Skrevet 21. mars 2009 #10 Skrevet 21. mars 2009 Det forusetter en medlånetaker som kausjonerer for deg. Men at det er du som er ansvarlig for lånet. Her må du ikke blande medlånetager og kausjonist. Det vil ikke hjelpe ts å få lånet selv om hun har kausjonist. Kausjonisten kommer inn i bildet hvis det ikke kan stilles nok sikkerhet. Det hjelper ikke noe på likviditeten. Ts har ikke økonomi til å klare over 3,4 mill i lån. Ts kan få med en medlånetager. Denne vil da være like ansvarlig som ts for hele gjelden.
Gjest Ts Skrevet 22. mars 2009 #11 Skrevet 22. mars 2009 Her må du ikke blande medlånetager og kausjonist. Det vil ikke hjelpe ts å få lånet selv om hun har kausjonist. Kausjonisten kommer inn i bildet hvis det ikke kan stilles nok sikkerhet. Det hjelper ikke noe på likviditeten. Ts har ikke økonomi til å klare over 3,4 mill i lån. Ts kan få med en medlånetager. Denne vil da være like ansvarlig som ts for hele gjelden. Strålende! Dette e i Trondheim sentrum :-) hvor små leiligheter er lett omsettelige på grunn av alle single og studenter (og par). Har en mulig medlånetaker, og jeg vil klare hele gjelda selv. Den ene leiligheten betaler jo seg selv av leietaker, og den andre som jeg vil kjøpe skal jeg bo i selv (vil ikke medføre noen større endring, da jeg i dag betaler leie og er leietaker selv). Så lånet kan æ fint betjene selv.
Alison Skrevet 22. mars 2009 #12 Skrevet 22. mars 2009 Strålende! Dette e i Trondheim sentrum :-) hvor små leiligheter er lett omsettelige på grunn av alle single og studenter (og par). Har en mulig medlånetaker, og jeg vil klare hele gjelda selv. Den ene leiligheten betaler jo seg selv av leietaker, og den andre som jeg vil kjøpe skal jeg bo i selv (vil ikke medføre noen større endring, da jeg i dag betaler leie og er leietaker selv). Så lånet kan æ fint betjene selv. Skal denne medlånetageren også stå som eier av leiligheten, og skal h*n bo der? Hvis ikke så håper jeg at medlånetageren får god informasjon på hva h*n går inn på. Det å stå ansvarlig for et lån på 1,7 mill og ikke ha noe eierskap i boligen er en stor risiko. Hvis denne personen heller ikke skal bo i leiligheten vil situasjonen være enda verre. Da hefter h*n for 1,7 mill i lån og kan få problemer hvis h*n trenger å ta opp lån selv etter hvert. Hvis medlånetageren ikke skal bo i leiligheten, men bor for seg selv med eller uten familie, vil banken legge til ekstra utgifter i for dette i saken. Det vil dermed være en dårligere sak enn om dere skal bo sammen. Hadde jeg fått inn denne lånesøknaden ville jeg ha stilt en hel rekke kritiske spørsmål. Jeg synes ikke dette prosjektet høres helt bra ut, men jeg må selvfølgelig ta høyde for at ikke alle relevante forhold kommer fram i en tråd på KG.
flickan Skrevet 22. mars 2009 #13 Skrevet 22. mars 2009 Og små leiligheter i Trondheim er slett ikke lett omsettelige om dagen.. De har som i de fleste andre byer sunket drastisk i pris siste tiden. Prøvde selv å selge for 1 år siden og frem til i høst, men valgte å la være da vi måtte ha godtatt en mye lavere pris enn det vi selv ga for 4 år siden, og vi ikke var avhengig av å selge. Kjenner forøvrig flere andre som sliter med å selge sine små sentrale leiligheter for en akseptabel pris nå i dag.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #15 Skrevet 25. mars 2009 Husk at du må skatte for leieinntekten av bolig 2, men får de faste kostnadene som kommunale avgifter, forsikring og vedlikehold til fradrag. Renteutgiftene til det nye lånet vil også komme til fradrag.
Sol79 Skrevet 26. mars 2009 #16 Skrevet 26. mars 2009 Husk at du må skatte for leieinntekten av bolig 2, men får de faste kostnadene som kommunale avgifter, forsikring og vedlikehold til fradrag. Renteutgiftene til det nye lånet vil også komme til fradrag. Renteutgiftene kommer ikke som fradrag i forhold til leieinntekten. TS må forøvrig også skatte av leieinntektene for den leiligheten hun har per i dag.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #17 Skrevet 26. mars 2009 Renteutgiftene kommer ikke som fradrag i forhold til leieinntekten. TS må forøvrig også skatte av leieinntektene for den leiligheten hun har per i dag. Ja, må jo skatte av leieinntektene for 10 måneder (ny regel) i den boligen jeg leier ut. Samtidig får man fratrekk for reiser til boligen for vedlikehold etc. og renteutgifter under "gjeldsrenter".
Gjest ? Skrevet 26. mars 2009 #18 Skrevet 26. mars 2009 Ja, må jo skatte av leieinntektene for 10 måneder (ny regel) i den boligen jeg leier ut. Samtidig får man fratrekk for reiser til boligen for vedlikehold etc. og renteutgifter under "gjeldsrenter". er dette sant? skatte kun av 10 mnd selv om man har leid ut i 12 mnd? På rf skjema skal man jo skrive hvor lenge de har bodd og hvor mye du får inn i leie. Hvor minuserer du da disse to mnd ? Kan man trekke fra gjeldsrenter på rf skjema? De samme rentene kommer jo på selvangivelsen som fratrekk.. hvor lese du om de nye reglene om utleie av bolig og skatt? Selv så ville jeg tro at siden huset/leilighet A betjener seg selv og du leier nå, så vil du kunne kjøpe deg leilighet B. Det er -mye-lån, men om hus A betjener hele det lånet du har idag så burde du jo kunne få lån til "egen" leilighet med en inntekt på 500.000,- (betaler du virkelig ikke mer enn 90.000 i året på lån, kommunale avgifter etc etc på den leiligheten?) Men du får snakke med de i banken og høre med dem. Legg frem et regnskap og hvis hva du har tenkt .
Sol79 Skrevet 26. mars 2009 #19 Skrevet 26. mars 2009 Så lenge man ikke bor i enheten som leies ut, må man skatte for alle leieinntekter så lenge de er over kr 20 000 per år.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #20 Skrevet 26. mars 2009 Husk at du må skatte for leieinntekten av bolig 2, men får de faste kostnadene som kommunale avgifter, forsikring og vedlikehold til fradrag. Renteutgiftene til det nye lånet vil også komme til fradrag. Du får ikke fradrag for vedlikehold fullt ut fra dag 1. Det regnes etter en prosentsats for hvert år frem til fem år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå