Gjest ts Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Er 22 år, student, ingen utdannelse innefor litteratur. Men jeg har en idé til en bok. Kort fortalt skal det handle om en jente, hennes egne dagboknotater om livet sitt. Det er et spesielt tema jeg skal ta opp, men det velger jeg å ikke nevne her. Finnes det muligheter for å få gitt ut en bok når man er såpass ung som jeg er, og som ikke har noe annet enn en idé og et ønske om å skive en bok.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Er 22 år, student, ingen utdannelse innefor litteratur. Men jeg har en idé til en bok. Kort fortalt skal det handle om en jente, hennes egne dagboknotater om livet sitt. Det er et spesielt tema jeg skal ta opp, men det velger jeg å ikke nevne her. Finnes det muligheter for å få gitt ut en bok når man er såpass ung som jeg er, og som ikke har noe annet enn en idé og et ønske om å skive en bok. Selvfølgelig, men for at et forlag skal ta den må det jo selvagt være noe de synes er bra. Evt. kan du gi den ut på eget forlag, altså privat. Begynn å skriv, og presenter hele eller deler av boka di for noen forlag. De sier jo ikke ja til en debutant som kanskje har en god idè, men som de ikke har lest ett ord fra! Hvordan du skriver er jo også viktig.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 Man får ikke gitt ut noe før man har skrevet det Trenger ikke skrive helt ferdig, eller det trenger ikke være helt feilfritt og perfekt når man sender det til forlaget, men de må jo ha nok til å danne seg et inntrykk av om dette er noe spesielt. Vet om flere som ga ut bøker da de var 19-20, så alder og utdanning har ingenting å si. Det som er viktig er å ha en original stemme og et tema som interesserer. Om du har det vet ingen før du har skrevet det du tenker på
freezepop Skrevet 26. mars 2009 #4 Skrevet 26. mars 2009 Om du ikke får gitt ut med en gang kan du jo gå indie og do-it-yourself. Sjekk ut denne siden: http://www.blurb.com/
Gjest *Mim* Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Det er klart det er mulig! Alle forfattere har begynt et sted. Sett i gang og skriv, og tenk godt gjennom ideen din. Send inn til forlag så de ser hva du kan. Er du heldig får du positivt svar, men du kan også være godt fornøyd med å få en konsulentuttallelse der det står hva som er godt og hva du bør jobbe videre med. Husk at selv store forfattere har blitt refusert, så ikke gi deg om du virkelig vil dette.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Alle kan gi ut bøker så lenge de har råd til det. Forøvrig syns jeg det oppmerksomhetssuget om å gi ut bok bare for å gi ut bok er helt idiotisk. Kanskje du skal fokusere på å skrive boka ferdig før du begynner å tenke på å gi den ut?
freezepop Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Alle kan gi ut bøker så lenge de har råd til det. Forøvrig syns jeg det oppmerksomhetssuget om å gi ut bok bare for å gi ut bok er helt idiotisk. Kanskje du skal fokusere på å skrive boka ferdig før du begynner å tenke på å gi den ut? Men hvorfor skrive en bok hvis man vet man ikke får gitt den ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå