Gå til innhold

Kan en ikke bruke kredittkortet i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært innom 2 butikker i Oslo med mitt kreditt-visakort fra Sparebank1,

og ingen av plassene virket det/kunne jeg bruke det.

Vet ikke om det har noe å gjøre med at betalingsterminalene her bruker "chip"-en?

Blakk fram til neste lønn, og tenkte jeg trygt kunne bruke det...synes dette var rart.

Noen andre som har et slikt kort, og som kan bruke det i Oslo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok heller at butikkene ikke tillater bruk av kredittkort som betalingsmiddel. Så vidt meg bekjent, medfører kreditttransaksjoner en del ekstrautgifter for butikken.

Hva med å overføre fra kreditten til brukskonto? Det er ihvertfall mulig i min nettbank (ikke å anbefale, naturligvis, men mat må man faktisk ha...)

Skrevet
Er nok heller at butikkene ikke tillater bruk av kredittkort som betalingsmiddel. Så vidt meg bekjent, medfører kreditttransaksjoner en del ekstrautgifter for butikken.

Hva med å overføre fra kreditten til brukskonto? Det er ihvertfall mulig i min nettbank (ikke å anbefale, naturligvis, men mat må man faktisk ha...)

Med Sparebank1 sitt kort kan jeg ikke overføre/betale i nettbank til min egen konto.

Men bruker det til å bestille flybilletter på nettet, og til kontantkjøp i butikker. Kan ta ut penger i minibanken på det, men det er dyre gebyrer.

Men å bruke det til kjøp, for så å betale det ned innen 45 dager er gebyrfritt/kostnadsfritt. Kortet har jeg brukt som buffer i Nord-Norge i flere år, så jeg er kjempeoverrasket nå..

Tror du jeg kan ha vært ekstra uheldig med de to stedene bare?

Skrevet

Hvis det er matbutikker det er snakk om så er det så godt som ingen som godtar kredittkort, verken i Oslo eller andre steder i landet.

Skrevet

Stemmer, matbutikker tar svært sjeldent kredittkort. Hva med å ta ut kontanter?

Skrevet

Hm...synes dette er så rart..har jo handlet på Rema, Rimi osv. i nord i flere år med dette kortet fra Sparebank1, hvorfor går det ikke i akkurat denne byen..?

Er det med andre ord ikke noen vits i å eie kredittkort i hovedstaden..?

Kan ikke skjønne at det skal være dyrere for butikken? Taster pin-kode som på et vanlig betalingskort, eneste forskjellen er at i forholdet mellom meg og banken - så begynner renter og løpe hvis jeg ikke betaler innen 45 dager.

Jaja...skal gi det et siste forsøk senere. Men har jo penger på mitt vanlige kort hvis det ikke går. Det hadde jeg ikke forrige gang, måtte gå tilbake med varene - det var så flaut.

Så nå skjønner jeg jo at jeg ikke kan "stole på" dette kortet, synes det er kjempedumt.

Skrevet
Kan ikke skjønne at det skal være dyrere for butikken? Taster pin-kode som på et vanlig betalingskort, eneste forskjellen er at i forholdet mellom meg og banken - så begynner renter og løpe hvis jeg ikke betaler innen 45 dager.

Butikken må betale avgifter på 2,5% av det som betales med kredittkort. Hvorfor det er vanligere å godta i nord aner jeg ikke, litt rart egentlig?

Kan du ikek bare ta ut kontanter da?

Skrevet

Jeg har da betalt matvarer med kredittkort i Oslo.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror de fleste COOP tar kredtittkort, mens Rema f.eks. ikke pleier å ta det. Er litt forskjellig. Oslo-folk eier også kredittkort,men de fleste pleier kanskje ikke bruke det på mat? Vet ikke, men det er kanskje mer vanlig å bruke det i kles/møbel-butikker o.s.v.

Skrevet
Butikken må betale avgifter på 2,5% av det som betales med kredittkort. Hvorfor det er vanligere å godta i nord aner jeg ikke, litt rart egentlig?

Kan du ikek bare ta ut kontanter da?

Takk for det! Det er gebyrfritt å handle med det, men høye gebyrer for å ta ut kontanter. Hvis jeg f.eks. tar ut 2000,- koster det meg 500,- eller noe.

Så det er "gratis" så lenge jeg betaler med det og betaler innen 45 dager (og det gjør jeg jo siden jeg får lønn da.)

Men hvis jeg ikke kan bruke det, må jeg bare ta ut kontanter da.

Skrevet
Takk for det! Det er gebyrfritt å handle med det, men høye gebyrer for å ta ut kontanter. Hvis jeg f.eks. tar ut 2000,- koster det meg 500,- eller noe.

Så det er "gratis" så lenge jeg betaler med det og betaler innen 45 dager (og det gjør jeg jo siden jeg får lønn da.)

Ja, det er gratis for deg å handle med det. For det er butikken som må ta de svinhøye gebyrene. Derfor re det svært mange butikker som ikke godtar handel med kredittkort, da de taper penger på det.

Skrevet

Jeg også. Riktignok bare én gang (pga ødelagt magnetstripe på bankkort), men må ha vært heldig med valg av butikk jeg da. Tror det var en Prix jeg var innom, så mulig gjesten over her har rett i at COOP-butikkene tar kredittkort.

Skrevet
Jeg også. Riktignok bare én gang (pga ødelagt magnetstripe på bankkort), men må ha vært heldig med valg av butikk jeg da. Tror det var en Prix jeg var innom, så mulig gjesten over her har rett i at COOP-butikkene tar kredittkort.

For min del var det på ICA. Bare en gang for meg også, var helt blakk dagen før studielånet kom. Trodde jeg alltid hadde kredittkortet som sikkerhet jeg, men skjønner at jeg ikke kan satse på det. Da har jeg lært noe i dag også! :)

Skrevet

Har du? Jeg har prøvd men nei..

Gjest Gjest
Skrevet

På butikker som har andre typer varer også går det iallefall.. Eks SmartClub. Der har jeg brukt MasterCard selv. Det gikk fint. Men jeg vet at mange matbutikken ikke tar kredittkort.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Hvis det er matbutikker det er snakk om så er det så godt som ingen som godtar kredittkort, verken i Oslo eller andre steder i landet.

Jeg jobber i matbutikk (Spar) og vi godtar det meste av kredittkort.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var da voldsomt!!! Tar jeg ut penger på mitt Mastercard i minibank koster det meg 25 kr uansett hvor mye jeg tar ut. 500 KAN ikke stemme!

Gjest Gjest
Skrevet

Si at du kjoeper en sjokolade for 15 kr. Sjokoladen kosta matbutikken 8 kr. Hvis du bruker kreditt sa betaler butikken kanskje 2, 5 % av salgsprisen for at DU skal kunne bruke kredittkort, sa profiten til butikken blir det ikke noe saerlig igjen av.

: )

Skrevet

Hei igjen folkens!

Nå har jeg vært på bytur, og gjort unna noen ærender. Men siden jeg har penger på mitt vanlige kort, tenkte jeg å prøve kredittkortet først, ulike steder, for å se om det virket.

Bunnpris - NEI

Joker - NEI

Ica - JA

Clas ohlson - JA

Ikea - JA

Så da er det altså ikke noen selvfølge at kortet virker overalt. Tror en som foreslo at det funker på møbelbutikker osv. har rett, mens det på matbutikker ikke er noen selvfølge.

Men da vet vi det :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei igjen folkens!

Nå har jeg vært på bytur, og gjort unna noen ærender. Men siden jeg har penger på mitt vanlige kort, tenkte jeg å prøve kredittkortet først, ulike steder, for å se om det virket.

Bunnpris - NEI

Joker - NEI

Ica - JA

Clas ohlson - JA

Ikea - JA

Så da er det altså ikke noen selvfølge at kortet virker overalt. Tror en som foreslo at det funker på møbelbutikker osv. har rett, mens det på matbutikker ikke er noen selvfølge.

Men da vet vi det :)

Som regel står det en klistrelapp på døra til butikken eller ved terminalen med VISA- og/eller Mastercardlogo der man kan bruke kredittkort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...