Gå til innhold

Inkasso

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Jeg var forsinket med en regning og det gikk til inkasso. Helt greit det, det var min feil.

Regningen ble betalt før jeg mottok kravet fra inkassoselskapet, så jeg tok kontakt og forklarte dette. De sa at jeg likevel måtte betale salær siden saken allerede var i gang, og jeg fikk en frist til 20.03.09. Helt greit. Den 18. sendte jeg en mail tilbake til dem og fortalte at pengene (ca 300,-) var trukket fra konto.

To dager etter dette, den 20., fikk jeg følgende mail:

"Da inkassoomkostningene har fordoblet seg står det fortsatt igjen et restbeløp på saken. Vennligst betal kr 295,- innen den 27.03.2009."

Har de lov til dette? Jeg betalte før fristen jeg fikk oppgitt, OG jeg sendte dem en mail samme dag og fortalte at pengene var betalt. Føles som jeg blir straffet fordi jeg gjorde opp for meg med en gang, at de ikke rakk å tjene store summer på meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Altså, du betalte summen som sto på regningen de hadde sendt som var ca 300 kr før fristen?

Hvis det er tilfelle så kan de ikke gi deg en ny regning med enda et gebyr på.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du faktisk har betalt i tide så kan du ikke klandres nei.

Det er jo veldig merkelig da, hvis pengene var trukket fra kontoen din 18. mars. Da skulle de jo senest 19.mars kunne se det på sin konto.

Jeg vet at man i slike saker er ekstremt hissig på betalingsfrist, og er det forfall 20. så skal pengene være inne den dagen, og er man bare en dag forsinket løper det ytterlige utgifter. Men, hvis du helt seriøst hadde betalt to dager i forveien så har du ditt på det tørre.

Send dem kopi av kvittering fra nettbanken som viser når du betalte. Det burde løse problemet.

Gjest *gjest*
Skrevet

Før regningen går til inkasso, har du fått purring, og et inkvarsel.

Så går saken til inkasso, derfor det er lettsalær i 28 dager, med en gang saken kommer til inkasso, begynner inkassobyrået å ringe for å finne en løsning på denne regningen. De sender også ut diverse brev.

Etter natt til den 29 dagen fordobbler salæret seg, dette står opplyst i brevet/brevene du har fått fra inkassobyrået, og det er også sagt på telefon hvis du har snakket med de.

Så ja, de har rett til å kreve inn de pengene - desverre.

Gjest *gjest*
Skrevet

Ser nå at du betalte før du fikk brev.

Finn ut når saken ble registert hos inkassobyrået. Ble saken registert før du betalte har de rett til å kreve, ble saken registert etter eller samme dag som du betalte har du retten på din side :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ringte og snakket med dem i stedet for å "krangle" over mail, og han beklaget at det hadde skjedd en glipp. Tenkte saken var ute av verden, men i dag kom det ny mail med enda en økning. :snurt: Ringte igjen, og fikk beskjed om å ignorere det om det kom flere mailer i den saken.

Takk for innspill. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...