Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Zirine
Skrevet

... http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=67291

Egentlig et helt greit tiltak, synes jeg, men det som er verd å legge merke til er utsagnet lengre ned i artikkelen:

"Kommunene pålegges plikt til å tilby inntil 3000 timer til den enkelte dersom det er behov for dette".

Plikt ja. Frem til nå har saken vært den at mange innvandrere har etterlyst tilstrekkelig norskundervisning i veldig mange kommuner - også Oslo. Det kommunene har tilbudt har vært altfor lite, og mange innvandrere har ikke følt at opplæringen har vært tilstrekkelig.

Altså ... for at denne ordningen skal fungere, må kommunene vise vilje til å gjennomføre de tiltak som stortinget vedtar, og ikke fremstille det som om at det er innvandrerne som ikke VIL lære norsk.

Videoannonse
Annonse
Gjest indiangranny
Skrevet

Noen innvandrere vil ikke lære norsk fordi de skal til bake til hjemlandet når de blir gamle sa en til meg på jobben i dag.Han spurte meg om jeg hadde lært å snakke hindi nå så vi kunne prate litt,jeg sa at i Norge snakker vi norsk og i India og Pakistan hindi.Han ble sur for at jeg ikke svarte han på morsmålet og han har vært her i 35 år uten og snakke et kløyve ord norsk.

Jeg viste artikkelen fra Vg til min mann han sa det er er ikke mer rett og rimlig at de skal stille krav til som har kommet hit som nye landsmenn.

Men så er minn mann i særstilling som har meg som 24 timers norsklærer,han sier også at det er fint at de må lære den norske kultur ut og inn.

Samfunnsspørsmål ser han som meget viktig når det gjelder politikk og kontakt med andre norske borgere.

Gjest Zirine
Skrevet
Noen innvandrere vil ikke lære norsk fordi de skal til bake til hjemlandet når de blir gamle sa en til meg på jobben i dag.

Noen innvandrere er sikkert ikke interessert i å lære norsk, men generelt er det feil å si at innvandrere som gruppe ikke er interessert i å lære norsk. Det er den fordommen jeg reagerer mot - spesielt fordi de tilbudene mange kommuner kommer med er hårreisende dårlige. Noen uker norskundervisning, hva faen er det?? I tillegg er endel av innvandrerne anafalbet, så når morsmålsundervisningen i mange kommuner er falt bort, så faller hele grunnlaget til å lære andre språk, også bort.

Gjest indiangranny
Skrevet

Noen innvandrere er sikkert ikke interessert i å lære norsk, men generelt er det feil å si at innvandrere som gruppe ikke er interessert i å lære norsk. Det er den fordommen jeg reagerer mot - spesielt fordi de tilbudene mange kommuner kommer med er hårreisende dårlige. Noen uker norskundervisning, hva faen er det?? I tillegg er endel av innvandrerne anafalbet, så når morsmålsundervisningen i mange kommuner er falt bort, så faller hele grunnlaget til å lære andre språk, også bort.

Hei Zirine :)

Han som sa det til meg på jobben var en pakistaner som hadde vært her i 35 år.Jeg har sett menge fra Asia som har et annet skrift språk har prøvet så godt de kan å lære norsk på Rosenhoff.Amrikanere og engelskmenn gav blaffen de snakker jo verdenspråket så de gidder ikke fordi de synes det er vanskelig.Jeg personlig ser mer opp til folk fra kontinent hvor de har et annet skrift språk og klarer norsk.Norskopplæringa er dårlig det veit jeg men små barn på grønnland får gratis barnehage og skolen gir dem norsk undervisning om sommeren som et ekstra tilbud når vi norske er på ferie.

Voksne har bare Rosenhoff og der er timene begrenset tror de får maks 1000 timer.

Skrevet

Skulle bare mangle egentlig, det burde egentlig allerede vært et krav om dette.....

Skrevet

Jeg har sett menge fra Asia som har et annet skrift språk har prøvet så godt de kan å lære norsk på Rosenhoff.Amrikanere og engelskmenn gav blaffen de snakker jo verdenspråket så de gidder ikke fordi de synes det er vanskelig.Jeg personlig ser mer opp til folk fra kontinent hvor de har et annet skrift språk og klarer norsk.Norskopplæringa er dårlig det veit jeg  

Ja, jeg er enig at man kan kreve at innvandrere stiller på norskundervisning og samfunnsundervisning. Jeg mener dette er nøkkelen til å løse konflikter i fremtiden både når det gjelder unger som faller utenfor, arbeid og bosted for innvandrere.

Nå kjenner jeg mange "europeere" her jeg bor, spanjoler, engelskmenn, irer, tysk osv. og alle har gått igjennom norskundervisning. Min kjære, som er amerikaner, har også gått igjennom norskundervisning. Han snakker norsk hver dag på jobben sin. Derfor er det urettferdig når du beskriver innsatsen deres som "gidder ikke". Jeg har selv fungert som norsklærer en del timer.. Han som er irsk jobber som bartender ofte til 2-3 om natta, og opp på norskundervisning kl 8 neste morgen, 5 dager i uka..

Her er det også forskjellige skoler og inndelinger av klasser, de som har det latinske alfabetet og kan skrive/lese er i en klasse, de som har annet skriftspråk i én, og analfabeter uten noe i én. På universitetet er det mye større progresjon enn det kurset som er på voksenundervisningen, f.eks. De tilpasser kurs til de forskjellige grupper, teksten i bøkene er basert på samfunnsfag etc. Du vet nok det meste av dette, indiangranny, men ville bare utdype litt!

Konklusjonen er at jeg synes slett ikke "synd" på innvandrere om de må ta et språkkurs for å få oppholde seg her. De må jo uansett ta et språkkurs for å kunne delta i samfunnet, så hvorfor ikke når det er gratis?? (norskundervisning er gratis for alle som skal oppholde seg mer enn 6 mnd i landet pr. idag) Min kjære tenkte å ta et kurs som en start før han flytta hit, men var det dårlig med, og det som var var helt urimelig priset. Du kan tro hans overraskelse når han fikk vite norskundervisning var gratis her!

Gjest Coolaid
Skrevet

Syns det er fair jeg, men en forutsetning bør jo være at alle får den læring og hjelp de trenger. Da tenker jeg på de som har dysleksi, konsentrasjonsproblemer eller simpelt hen er så gamle at de har vanskelig for å lære. Problemet hos en del innvandrere er at mennene ikke ønsker at kvinnene deres skal lære norsk. Dette fordi at de ikke skal intigreres i det norske samfunn, men heller være avhengig av sine menn, sin kultur osv. Tror at obligatorisk språkundervisning kan være positivt.

Gjest Scarlet
Skrevet

At de ikke har kommet med dette før, sier jeg bare. Bra tiltak med andre ord!

Skrevet

Dette er igrunnen veldig fair "begge veier", så: ja!

Skrevet

Synes dette er helt greit jeg, forutsatt at norskopplæringen blir god nok. Ikke bare noe de skal gjennom, men i praksis ikke trenger å gjøre så mye med.

Og ikke minst forutsatt at staten hjelper til med utgiftene til dette så norskundervisningen er lik rundt om i landet. Ikke etter hvor rik kommunen er.

Det som og er skummelt med å pålegge kommuner enda flere utgifter er jo at færre og færre kommuner ønsker å ta imot innvandrere for det blir rett og slett for dyrt.

Skrevet

Vi vet jo alle at SPRÅKET er nøkkelen til integrering, holdninger, kultur og samfunn. Rart at det ikke er blitt gjort før. Men nå er vi på rett vei.

Gjest Anonymous
Skrevet

Egentlig syns jeg ikke de har noe her å gjøre, de burdte avvises ved grensa. De burdte i alle fall betale for undervisninga - det er en kjent sak at innvandrere har godt med penger. Det er jo de med penger som har råd til å flykte fra hjemlandet. De fattige har ikke råd til å reise noe sted, og må bli værende.

Skrevet

Til siste gjest: er dine opplysninger om at alle innvandrere er så innigranskauen rike noe du faktisk kan vise til sannhet i? eller er det noe du har tolket utfra forvridde artikler som blir noe helt annet i ditt ariske hode? :blunke:

Bortsett fra det så synes jeg at tiltaket er flott, og at vi så absolutt bør begunne å stille krav om både norsk språkopplæring og forståelse/kunnskap om den norske kultur/samfunn/lover&regler.

Jeg synes det bør stilles krav til gjennomført "eksamen" som beviser at personen (enten vedkommende er fra england eller pakistan, han eller hun, gammel eller ung) har forståelse for at de nå skal fungere i Norge, og kan/forstår språk og kultur.

Jeg har vært borti mange engelskmenn og andre "norskutseende" innvandrere som ikke engang gidder å prøve, og for å være helt ærlig så prater jeg kun norsk til dem om de forstår det eller ei!! Har de lyst til å forstå meg, så får det se til pokker å lære seg språket da!! Driter i om de prater verdensspråket jeg!! I norge er det norsk som er språket!

(ferierende er selvsagt en helt annen ting!) :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er noe jeg kan si utfra de innvandrere jeg har møtt. Og det er flere enn noen få. De er ikke innigranskauen rike, men de har mere enn nok. De sier selv at de som har penger kan flykte, mens de fattige sitter igjen i hjemlandet - sammen med de innigranskauen rike som også har all makta. Og når de kommer til Norge får de økonomisk støtte fra den norske stat uavhengig om de har jobb eller ikke. De som får jobb (det er faktisk veldig mange det også) har derfor mer enn god nok råd.

Det er ikke mer enn rett og rimelig at de plikter seg til å lære norsk språk og kultur, og at de betaler for undervisningen.

Skrevet
Det er noe jeg kan si utfra de innvandrere jeg har møtt. Og det er flere enn noen få. De er ikke innigranskauen rike, men de har mere enn nok. De sier selv at de som har penger kan flykte, mens de fattige sitter igjen i hjemlandet - sammen med de innigranskauen rike som også har all makta. Og når de kommer til Norge får de økonomisk støtte fra den norske stat uavhengig om de har jobb eller ikke. De som får jobb (det er faktisk veldig mange det også) har derfor mer enn god nok råd.

Det er ikke mer enn rett og rimelig at de plikter seg til å lære norsk språk og kultur, og at de betaler for undervisningen.

Jeg kjenner også noen som kom hit til Norge...de måtte selge alt de hadde - hus, møbler etc og bruke alle sparepengene sin for å betale reisen. De flyktet på grunn av politisk forfølgelse og hadde med seg tre barn, så de hadde i realiteten ikke noe valg.

Din påstand om at flyktninger har mye penger faller på sin egen urimelighet. Som du selv påpeker er det de som sitter med makta som ofte har pengene i land styrt av autoritære regimer. Om de sitter med mye penger i hjemlandet hvorfor skal de da flykte? Om de er sympatisører med det autoritære regimet vil de heller aldri få opphold i Norge.

De som kommer til Norge kan nok i en del tilfeller få jobb, men det er nesten alltid underbetalte jobber, som ikke nordmenn vil ha. Eksempelvis vasking, trikkesjåfør etc...

Jeg kjenner personlig en ingeniør som jobber som vaskehjelp - fordi han etter å ha sendt over 300 søknader har gitt opp håpet om å få jobb som ingeniør. Og ja, han snakker godt norsk.

Skrevet

Jeg kjenner også noen som kom hit til Norge...de måtte selge alt de hadde - hus, møbler etc og bruke alle sparepengene sin for å betale reisen. De flyktet på grunn av politisk forfølgelse og hadde med seg tre barn, så de hadde i realiteten ikke noe valg.

Din påstand om at flyktninger har mye penger faller på sin egen urimelighet. Som du selv påpeker er det de som sitter med makta som ofte har pengene i land styrt av autoritære regimer. Om de sitter med mye penger i hjemlandet hvorfor skal de da flykte? Om de er sympatisører med det autoritære regimet vil de heller aldri få opphold i Norge.

De som kommer til Norge kan nok i en del tilfeller få jobb, men det er nesten alltid underbetalte jobber, som ikke nordmenn vil ha. Eksempelvis vasking, trikkesjåfør etc...

Jeg kjenner personlig en ingeniør som jobber som vaskehjelp - fordi han etter å ha sendt over 300 søknader har gitt opp håpet om å få jobb som ingeniør. Og ja, han snakker godt norsk.

Skrevet

Gjest Anonymous
Skrevet

Så du påstår at jeg juger?

Jeg er utdannet siviløkonom, og jeg har også hatt vaskejobb, og nå jobber jeg med produksjon på fabrikk. Det fins mange norske som vil ha en vaskejobb, om det så bare er inntil de finner noe annet eller for å spe på med penger mens de studerer. Og minstelønna lå på 18-20 000 i måneden. Og her var ca halvparten innvandrere (og halvparten av disse igjen nektet å snakke norsk). Så din påstand om at innvandrere bare får underbetalte jobber nordmenn ikke vil ha holder ikke.

Men tilbake til temaet: Plikt om undervisning i norsk språk og kultur er positivt. Og jeg mener fortsatt at de bør betale for dette - da de får økonomisk støtte fra oss skattebetalere! De har ikke noe dårligere råd enn jeg har! Og jeg får ingen støtte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...