Gå til innhold

Dette var litt usedvanlig synes jeg..!

waco

Anbefalte innlegg

Jeg er som de fleste andre mennesker i norge glad i språk. Selv liker jeg å vedlikeholde norsk.

Dessverre føler jeg at jeg ikke alltid har like godt ordforråd, ofte gjentar jeg de samme ordene og mangler variasjon som gjør språk levende...!

Men så skjedde det noe jeg syntes var hyggelig. Noe amper fordi jeg føler at internett har utvannet språket alt for mye. For eksempel så sier ungdom idag "fuck han", i stedet for han er jeg likegyldig til. Fremdeles legger jeg merke til at alle ord og uttrykk har tjuefem millioner treff i snitt på google, - så alt betyr jo alt, - bare tenk på hva den norskoversatte filmtittelen "spionen som spermet meg" egentlig betyr. Ord har jo blitt metaforer.

Men hva var det hyggelige da?

- jo. Engstelig og usikker fordi alle ord og begreper utvannes i et enormt informasjonsstrøm søkte jeg tilfeldig et ord på google. Nemlig ordet leierboerske for å se hvor mange millioner treff man fikk. Føler nemlig at det er noe spesielt som bare ikke kan beskrives.

Og hva skjedde da waco?

- Søker man på leierboerske på googlekommer nemlig ett eneste treff opp, - en artikkel fra kvinneguiden hvor jeg brukte begrepet leierboerske!

Sånt synes jeg er gøy, slikt pirrer egoet, - ett eneste treff på google da. Hvis ikke det beviser unikhet så vet ikke jeg...!

Uansett vil jeg bare få takke kvinneguiden for at de lar sånne som oss komme å utrykke oss..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Gratulerer med eneretten på et ord som ikke gir noen mening, Waco.

Om det var leieboerske, altså en feminin form av leieboer, du prøvde å få fram, så har det ordet et dusin treff, inkludert fra en folktelling på midten av 1800-tallet. Så det har vært brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis du er så glad i språk som du sier, burde du ikke prøve å skrive på en sånn måte at det kan forstås bare ved å leses én gang? Jeg synes det er flott når folk klarer å skrive kunstferdig, bruke kreative og nyskapende vendinger slik at man blir imponert av å lese, men når man bare floker sammen det man prøver å si i innviklede og tungvindte setninger, slik du gjør, blir alt bare vanskelig å fatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er glad i språk. Men det betyr ikke at jeg er flink i norsk eller en forfatter eller en dikter som kan språket helt inn. Selv bebier som gugler er vel glad i norsk.

Føler bare at livet mitt hadde vært litt mer innholdssløst dersom jeg ikke hadde kunnet noen språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...