Gå til innhold

Huskjøp.... jeg egenkapital, han gjeld...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg & mannen har kjøpt oss hus til 2.8 mill. Ved kjøp av huset hadde jeg en egenkapital på 600.000,- mens han hadde et lån fra før på litt i overkant av 200.000,-. Han betaler mer på huslånet i mnd. siden han hadde gjeld fra før.

Hvordan setter jeg lettest opp en kontrakt som ivaretar min egenkapital mot hans gjeld for at det skal bli mest rettferdig for begge parter ved evt. brudd?

Ikke at jeg tror vi kommer til splitte lag noengang, men det er bedre å ha ryddig økonomiske forhold i tilfelle rottefelle...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet
Han betaler mer på huslånet i mnd. siden han hadde gjeld fra før.

Er det meningen at dere skal eie huset 50/50, eller skal du ha en større eierandel ettersom du sto for egenkapitalen?

Hans tidligere gjeld betaler han vel uansett på separat, så det må heller være din egenkapital som gjør at du betaler mindre - med mindre du altså er tiltenkt en større eierandel.

Skrevet
Er det meningen at dere skal eie huset 50/50, eller skal du ha en større eierandel ettersom du sto for egenkapitalen?

Hans tidligere gjeld betaler han vel uansett på separat, så det må heller være din egenkapital som gjør at du betaler mindre - med mindre du altså er tiltenkt en større eierandel.

Gjelden hans ligger nå i huset, så vi har kun 1 lån vi betaler på.

Det blir kanskje mest riktig at jeg har en større eierandel i huset? Men hvordan setter vi opp det? Har kjørt meg helt fast her...

Gjest Gjest1
Skrevet
Det blir kanskje mest riktig at jeg har en større eierandel i huset?

Inntil dere er enige om du skal ha en større eierandel, eller om dere eier like mye, så er det i hvert fall vrient å sette opp noe regnestykke for deg...

Skrevet
Inntil dere er enige om du skal ha en større eierandel, eller om dere eier like mye, så er det i hvert fall vrient å sette opp noe regnestykke for deg...

Godt poeng. Bli enig om det først.

Du har 600.000 i "overskudd", han har 200.00 i "underskudd". Det blir en vesentlig forskjell.

Hva tjener dere i lønn?

Tjener mannen mindre, så hadde jeg (som mann) gått for 50/50 og jeg hadde betalt min gjeld for meg selv, og huset sammen med, eh..., trådstarter. Dvs at du har dine 600.000 som du plasserer på sparekontoen, aksjefondet eller hva du vil.

Gjest Gjest1
Skrevet
Tjener mannen mindre, så hadde jeg (som mann) gått for 50/50

Jeg hadde vel egentlig gått for 50/50 uavhengig av hvem som tjener mest, i hveret fall så lenge begge parter greide sine forpliktelser uten at det blir for stor skjevhet i hvor mye man har å rutte med på slutten av måneden.

Hvis vi forutsetter at huset altså kostet 2,8'', så blir dette 1,4'' på hver av partene. Den ene har så 600' i EK, mens den andre refinansierer annen gjeld i boliglånet, og har således en negativ EK på 200'.

Dette gjør at den ene par står igjen med 1,4''-600'=800', mens den andre har 1,4''+200'=1,6''. Forholdet er altså 1/3 mot 2/3, hvilket betyr at den ene skal betale dobbelt så mye som den andre i renter og avdrag. Fellesomkostninger skal selvfølgelig deles likt, ettersom begge eier 50% av boligen.

Skrevet

Vi eier huset 50/50. Alle faste utgifter blir også delt 50/50.

Kjøpte huset for 2,9, lånte 2,3. Han betaler mer på lånet siden han hadde gjeld og jeg hadde egenkapital. Hvordan blir regnestykket da? Og hvordan sikrer jeg meg så jeg ikke taper min egenkapital ved et evt. samlivsbrudd? Vil jo ikke tape den.

Skrevet

DA blir det jo tilsvarende at du har 800' i ek og så regner dere ut hva det blir i prosenten av boligen og så er det din del som du allerede har betalt og eier.

Skrevet
DA blir det jo tilsvarende at du har 800' i ek og så regner dere ut hva det blir i prosenten av boligen og så er det din del som du allerede har betalt og eier.

Hvordan kom du frem til 800'? Og det er regnestykket jeg sliter med...

Skrevet

han har minus 200, og du har + 600, forskjellen blir da 800 i din favør

Skrevet
han har minus 200, og du har + 600, forskjellen blir da 800 i din favør

Ja så enkelt kan det gjøres.... er det mulig *rister på hodet*....

Skrevet

Det er flere mulige løsninger:

1.Dere skriver en kontrakt som sier at du gikk inn med 800 000 mer enn ham, og derfor skal ha 800 000 før evt resten deles ved evt brudd. (differansen mellom 600' -(-200')=800' (minus og minus blir +))

2. Huset kostet 2,9, dere eier 50/50, dvs tilsvarende 1,45 hver. Du har 600' fra før. Han har 200' i gjeld. Hans del av lånet: 1 450 000 + 200 000=1 650 000

Din del av lånet: 2 300 000 - 1 650 000= 650 000

Du skal betale 28,3% av gjeldskostnadene, samboeren din 71,7%.

Ved brudd tar du med deg dine 600 000 og betaler ned din prosentandel av resterende gjeld (28,3%). Evt overskudd/underskudd deles 50/50.

3. Dere eier ulik %-andel av boligen. Du eier 27,5% (pga egenkapita) + halvparten av resten (73%/2=36,25%) = 63,75%. Sambo eier 36,25%

Gjelden betales da 50/50.

Ved brudd deler dere etter denne prosentsatsen.

Uansett løsning bør dere få dette skriftlig i en kontrakt. Få hjelp at en advokat til å sette opp.

Skrevet

1.Dere skriver en kontrakt som sier at du gikk inn med 800 000 mer enn ham, og derfor skal ha 800 000 før evt resten deles ved evt brudd. (differansen mellom 600' -(-200')=800' (minus og minus blir +))

2. Huset kostet 2,9, dere eier 50/50, dvs tilsvarende 1,45 hver. Du har 600' fra før. Han har 200' i gjeld. Hans del av lånet: 1 450 000 + 200 000=1 650 000

Din del av lånet: 2 300 000 - 1 650 000= 650 000

Du skal betale 28,3% av gjeldskostnadene, samboeren din 71,7%.

Ved brudd tar du med deg dine 600 000 og betaler ned din prosentandel av resterende gjeld (28,3%). Evt overskudd/underskudd deles 50/50.

3. Dere eier ulik %-andel av boligen. Du eier 27,5% (pga egenkapita) + halvparten av resten (73%/2=36,25%) = 63,75%. Sambo eier 36,25%

Gjelden betales da 50/50.

Ved brudd deler dere etter denne prosentsatsen.

Uansett løsning bør dere få dette skriftlig i en kontrakt. Få hjelp at en advokat til å sette opp.

Åhhh.... tusen tusen takk!! :blomst:

Gjest Gjest
Skrevet

Du bør sikre din egenkapital/differansen mellom deg og samboer i prosent av boligen. På den måten sikrer du deg for en ev. prisoppgang i boligen. Kan være viktigere enn kroner. Er det tap så er det også en fair fordeling mellom dere begge to.

Skrevet

Dere bør tinglyse boligen i henhold til den prosentsatsen som dere blir enige om. Da er det offisielle i orden. Tror ikke du trenger å involvere advokat da.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Er i samme ståa, bare at vi er gift og at vi har bygd på boligen slik at verdien har økt betydelig. Lurer på dette:

Dersom man velger en slik løsning som du skisserer overfor, bør ikke beløpet man gikk inn med indeksreguleres den dagen man evt. skiller lag?

Eks 800 000,- i dag er ikke det samme om 10 år.

Jeg mener at man deler verdistigningen 50/50 men får igjen det indeksregulert innskuddet.

Hva tror du om det?

Skrevet (endret)
Dere bør tinglyse boligen i henhold til den prosentsatsen som dere blir enige om. Da er det offisielle i orden. Tror ikke du trenger å involvere advokat da.

Her kan du lese hvordan dette kan gjøres for å unngå dokumentavgifta ved tinglysning av skjøte.

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=536992

Jeg og eksen min hadde samme forhold som dere, han hadde egenkapital, jeg ikke. Så vi laget to lån, et på hver, men eide 50% hver på skjøte.

Men han hadde da mindre lån enn meg. Så da betalte vi hvert vårt lån hver måned og fikk de rentefradragene vi selv skulle ha på hver vår selvangivelse.

Da vi gjorde det slutt og solgte huset, ble salgssummen delt i to, og begge lånene gjort opp, og vi får det vi har krav på, uten problemer.

Det vil koste litt ekstra i gebyrer men det er ikke mye, og langt mindre enn all hodebryet man vil få om ting blir urettferdig, eller føles utrygt.

Endret av Jernkvinnen
Skrevet

Gå til advokat og få det riktig gjort.

Tinglyse også ?

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...