Gjest TittTitt Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 (endret) Må først si at jeg ikke vet om noen har spurt om dette allerede, vis det er det, beklarer jeg Men hva syntes dere om gps? Jeg er egentlig for det. Jeg jobber i hjemmesykepleien, og vi har en pasient som er veldig dement, og den personen kan finne på å gå ut døren og ikke ane hvor h*n har vært. Hadde H*n hatt gps sender, hadde jo vi funnet vedkommene.. Skjønner jo at det går på dette med å overvåke mennesker, men det handler kun om de som er demente. Jeg ville likt at feks mine foreldre hadde hatt det, vis de var dement. Som de sa no på nyhetene, 2 mennesker med demens er død, pga de ble funnet for sent... Hva syntes dere? Endret 20. mars 2009 av TittTitt
Gjest SmallTalk Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 (endret) Jeg personlig ser det positive i å merke demente med GPS. Hvis jeg hadde vært pårørende til en dement person så hadde jeg sett på det som en ekstra betryggelse å faktisk kunne vite at jeg kunne spore personen hvis han/hun f.eks ikke kom hjem innen rimelig tid osv. Og da ikke for å overvåke dem, men for å sørge for at de ikke fryser ihjel eller detter og slår seg ihjel etc. I tillegg så er det veldig ofte at demente personer ikke kan gjøre spesielt godt rede for seg, og det kan være vanskelig å finne ut hvem de er og hvor de bor. Og da kan det være tidkrevende å få dem hjem igjen. Endret 20. mars 2009 av SmallTalk
Gjest Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Jeg er for dette. Hadde en oldemor som stadig støtt gikk seg bort fra boligen sin. Hun var i et boligområde med eldreboliger og pleier kom 2 ganger om dagen. Ogfte var hun borte og de viste ikke hvor hun var, heldigvis kjente vekterne igjen på storsenteret i nærheten hvem hun var (hun hadde jo vært innom og "gått seg bort" før" så de ringte rett og slett bestemor og sa ifra at nå var hun her igjen og måtte hjem. I starten viste oldemor hvem hun var og sånn ca hvor hun bodde (hun byttet om på hjemstedet og eldrehjemmet) men etterhvert viste hun ikke lengre.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Dette er en av de tingene som kommer inn under den nye loven om tvangsbruk. Pasientrettighetsloven 4A . Bruk av GPS er diskutert flere steder i landet når det gjelder demente som forsvinner, men det er viktig at fremgangsmåten og dokumentasjon er korrekt i følge loven. Overvåking regnes som et større tvangstiltak. Dersom jeg hadde hatt demente foreldre som vandret mye ute på egen hånd, så ville jeg nok vært for det, men tvangstiltak kan ikke igangsettes på bakgrunn av at pårørende gir tillatelse til det. Man må følge fremgangsmåten i den nye loven.
Gjest Miley Skrevet 21. mars 2009 #5 Skrevet 21. mars 2009 Jeg er for. Dersom jeg ble syk i dag ville jeg heller blitt overvåket og funnet, en å virre alene og forvirret rundt uten å kunne gjøre rede for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå