Gå til innhold

Skoleelever ingen adgang

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva synes dere om at skoleelever nektes adgang til en del butikker? I utgangspunktet synes jeg det er diskriminering av en gruppe. Men på den annen side så har jeg sett flokker av skoleungdom stjele som ravner og lage kvalm i butikken. Men egentlig bør vel ikke det gå ut over alle? Kan forstå butikkeieren på en måte, men de må jo tape penger? Eller stjeler ungdommene virkelig så mye, eller skremmer vekk så mange kunder, at de er et tapsprosjekt. Hva med elever fra voksenopplæringen, bør de også nektes adgang ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er dette lov?

Jeg mener de som nekter elever adgang til butikken er elevsister.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke kollektiv avstraffelse er lov, nei.

Skrevet

Om det er lov, aner jeg ikke - men jeg har forståelse for de butikkene som nekter. Det er langt fra en perfekt løsning, men enkelte steder blir så plaget med tyverier og bøllerier at det er det eneste de kan gjøre. Trist, for det går selvfølgelig ut over alle de elevene som ikke gjør noe galt.

Jeg tror ikke butikkene taper så mye, elever kjøper stort sett ikke annet enn billig lunsjmat som skolebrød og appelsinjus, og de risikerer å tape mer på at andre kunder holder seg unna fordi de ikke orker store grupper med bråkete tenåringer.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel først og fremst flokker med unger de ikke vil ha inn som stjeler og bråker. Det betyr ikke nødvendigvis at de sender ut elever som går inn alene og har normal folkeskikk.

Gjest Papirkurven
Skrevet

Jeg har stort sett sett "kun 2 elever om gangen" og synes det er greit. Desverre er det denne gruppen som stjeler mest, så jeg skjønner at butikkeierene vil gjøre noe med problemet.

Skrevet
Det er vel først og fremst flokker med unger de ikke vil ha inn som stjeler og bråker. Det betyr ikke nødvendigvis at de sender ut elever som går inn alene og har normal folkeskikk.

Det er nok mer sånn det fungerer, ja. Da jeg gikk på videregående bodde jeg for meg selv og måtte ofte handle i butikken vis a vis skolen. Selv om plakaten på døra sa at skoleelver ikke hadde adgang var det aldri noen som sa noe når jeg gikk inn og begynte å fylle handlekurven min.

Skrevet

Argh, flokker med fjortiser er jo det mest irriterende som finnes. De bråker og skråler, roter, dulter borti hverandre og andre kunder, stjeler smågodt osv. Men de er jo ikke så tøffe når det kommer til stykket. Hos oss har vi ingen regel om at de ikke får komme inn, men det koster meg ikke fem øre å kaste dem ut når de ikke kan oppføre seg. Jeg pleier å si at de får komme tilbake når de har blitt litt eldre og kan oppføre seg som voksne, og da blir de straks ganske spake. :fnise:

Gjest LanaLane
Skrevet

Jeg unngikk å handle på nærbutikken i skoletiden da jeg bodde i Trondheim. Jeg var ferdig på vgs for 1 år siden og jobbet fulltid. Det lå en ungdomsskole rett ved butikken "min" og de praktiserte "kun 3 om gangen".

Jeg husker jeg ble stoppa da jeg skulle gå inn en gang, jeg ble så forfjamsa og flau og stotra fram "m-men jeg går jo ikke på skolen".

Jeg slapp inn, men det var første og siste gangen jeg handla før klokka 15.00.

Skrevet

Jeg synes ikke noe om slike regler. Da jeg gikk på barneskolen ble jeg nektet å gå inn i butikken å kjøpe kattemat etter skoletid. Det føles ikke bra å bli stemplet som en nasker bare fordi man er ung. Hvis jeg husker rett er det visst ikke så uvanlig at eldre nasker, men det er jo ingen plakater som nekter dem adgang noe sted. Hvis det er noen som ikke oppfører seg får man heller kaste dem ut, ikke dømme en hel gruppe mennesker på grunnlag av et mindretall.

Skrevet

Vi har ingen sånn regel på butikken nå, men vi følger nok ekstra mye med når disse ungdomsgruppene kommer inn rundt halv to-tida; de klær (unormalt mye) på bakevarene (som doughnuts og berlinerboller) og legger dem tilbake, sjekker alle varene (ja, bokstavelig talt ALLE varene) i butikken for å se om de har gått ut på dato, og de gjemmer varer for at de skal gå ut på dato. De roper og hyler og banner og bråker og ja, de skremmer kunder bort.

Dette gjelder selvsagt ikke alle de unge, MEN det er flere store grupper som fast kommer inn hver dag, og flere av dem har blitt kastet ut a butikken, og fått beskjed om å ikke komme tilbake før de kan oppføre seg. ;)

Skrevet
Jeg har stort sett sett "kun 2 elever om gangen" og synes det er greit. Desverre er det denne gruppen som stjeler mest, så jeg skjønner at butikkeierene vil gjøre noe med problemet.

det har jeg også sett flere steder, og skjønner det godt.

Det er en ting at gjenger i den alderen nok nasker endel, men en annen ting er at mange skoleungdom har en tendens til å "henge rundt", ta unødvendig stor plass, bråke, herje (med hovedsakelig hverandre, men det er faktisk ganske plasskrevende) og stå på.

På nærbutikken min har de bare lov til å gå inn to av gangen, med det ressultat at resten av gjengen henger i inngangsdøra. ¨Skal man da inn, så må man fysisk trenge seg igjennom en gjeng ungdommer som skravler, flirer, tulleslår etter hverandre og roper... er ikke veldig salgsfremmende for butikken! Jeg kjenner jeg helst unngår nærbutikker til skoler, og kiosker som ligger nært skoler, i tidsrommet der elever er på skolen eller i nærheten.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg selv opplevd dette for kort stund siden, og det er ikke akkurat noen koselig situasjon. Man får liksom stemplet på seg at man er ¨uskikkelig¨ eller lignende ford man er ung.

Jeg og to veninner skulle på butikken ETTER skolen. Det skal sies at dette var i skoletiden, men vi hadde sluttet tidlig.

Vi var på vei inn på butikken og ble stoppet av en VAKT.

Vi prøvde og forklare at vi var fedige på skolen, og at han kunne gjerne følge oss gjennom butikken hvis han var redd for at vi skulle stjele noe.

Nei, kom ikke på tale. Fikk ikke komme inn.

Apsolutt INGEN ungdommer fikk komme inn.

Og jeg vil ikke si noen av oss ser noe pøblete ut. Vi er ordentlig jenter, kler oss som alle adre og ser ut som alle de ¨voksne¨ som fikk gå inn.

Og det skal sies at hun ene jeg var med var 22. Er det da riktig og la alle under 22 slippe inn da eller?

Kjente dette VIRKELIG irriterte meg.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg selv opplevd dette for kort stund siden, og det er ikke akkurat noen koselig situasjon. Man får liksom stemplet på seg at man er ¨uskikkelig¨ eller lignende ford man er ung.

Jeg og to veninner skulle på butikken ETTER skolen. Det skal sies at dette var i skoletiden, men vi hadde sluttet tidlig.

Vi var på vei inn på butikken og ble stoppet av en VAKT.

Vi prøvde og forklare at vi var fedige på skolen, og at han kunne gjerne følge oss gjennom butikken hvis han var redd for at vi skulle stjele noe.

Nei, kom ikke på tale. Fikk ikke komme inn.

Apsolutt INGEN ungdommer fikk komme inn.

Og jeg vil ikke si noen av oss ser noe pøblete ut. Vi er ordentlig jenter, kler oss som alle adre og ser ut som alle de ¨voksne¨ som fikk gå inn.

Og det skal sies at hun ene jeg var med var 22. Er det da riktig og la alle under 22 slippe inn da eller?

Kjente dette VIRKELIG irriterte meg.

De har jo bare dine ord for at du slutter tidlig. Mange ungdommer som kommer med denne forklaringen, men "min" butikk har regel at de ikke får slippe inn før etter kl 14. det er fordi vi har vært plaget med så mye hærverk og stjeling.

Gjest Gjest_pest_*
Skrevet

Det er vel lett å stjele når til og med butikkeierene forventer at du skal gjøre det.

Spesielt etter å ha stått og ventet ved inngangen halve friminuttet på å få kjøpe seg mat. Når en blir møtt med en slik varm og fin velkomst, så stjeler en selvsagt ikke, og om en først vil stjele noe er det nok best å gjøre i skoletiden.

Ja, bittelitt ironisk.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er vel lett å stjele når til og med butikkeierene forventer at du skal gjøre det.

Spesielt etter å ha stått og ventet ved inngangen halve friminuttet på å få kjøpe seg mat. Når en blir møtt med en slik varm og fin velkomst, så stjeler en selvsagt ikke, og om en først vil stjele noe er det nok best å gjøre i skoletiden.

Det der er sarkasme, ikke ironi. Tilbake til skolebenken med deg!

Gjest Gjest_pest_*
Skrevet
Det der er sarkasme, ikke ironi. Tilbake til skolebenken med deg!

Jepp, du har rett og jeg var tett.

Jeg lurer på om butikkene som ligger ved eldresenter har "maks to pratsomme småmyntvekslende kødannende eldre i gangen"- regler.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
De har jo bare dine ord for at du slutter tidlig. Mange ungdommer som kommer med denne forklaringen, men "min" butikk har regel at de ikke får slippe inn før etter kl 14. det er fordi vi har vært plaget med så mye hærverk og stjeling.

Ja, jeg ser jo den. Og ja, jeg forstår jo dem også på sett og vis..

Men jeg syntes det blir feil og dra alle under en kam..

Altså.. Jeg var med en veninne som var 22 år.. Ikke at alder spiller så mye rolle, men de kan jo risikere og ikke slippe inn folk som faktisk ikke går på skole!

Da kunne de feks sluppen inn 3 om gangen da?

Og det er en stor butikk, på et senter av alle ting. Så det vil uansett være noen ungdommer der. Men etter det jeg har lagt merke til er det ikke gjenger som står og henger. De går de for og spise mat o.l

Dette er ved en videregående skole, ikke en ungdommskole.. Vet ikke om det spiller noen rolle.

Skrevet

Er det virkelig noen forskjell på f.eks fire 13 år gamle gutter før og etter klokka 14.00 da...? Jeg vil tro de som faktisk stjeler stjeler uavhengig av klokkeslett, og kanskje helst etter skoletid, da de blir mindre "mistenkeliggjorte"?

Skrevet

Jeg synes det er veldig drøyt å fullstendig nekte noen å komme inn. Da er det bedre å nekte store grupper med ungdommer, de jekker seg gjerne ned noen hakk og klarer å oppføre seg når de er alene eller to og to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...