Gå til innhold

Noen her som har giftet seg på en gresk øy?

Anbefalte innlegg

Gjest marsipangris
Skrevet

Vi ønsker oss et lite men spesiellt bryllup.Og etter å ha sett "Mamma mia" har vi fått veldig lyst å gifte oss på en gresk øy! Er det noen her som har gjordt det,og som vet hvordan man går fram? På hvilke øyer er dette mulig? Regner med vi må gifte oss borgerlig siden vi ikke er gresk-ortodokse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte eg skulle svare deg siden eg leste dette på et annet forum...Dette er skrevet av en annen som gifter seg til sommern.

"Jeg skal gifte meg i Hellas til sommeren, i Nauplion. Det blir borgerlig hos ordføreren.

Alternativet var å gifte seg på ambassaden og deretter ha det de kaller et "humanitarian wedding" hvor som helst (på en strand f.eks.). Dette er egentlig bare en seremoni med mange elementer fra forskjellige religioner, evntl. ingen religioner, man bestemmer selv hvordan den skal se ut sammen med sereminoholderen. Men denne seremonien er ikke anerkjent i noen land, så man må skrive under på papierene hos borgermesteren eller på ambassaden først. Kort oppsummert: hvis du bare ser på "bryllupet" på ambassaden eller hos borgermesteren som "legaliteter" så kan du få drømmeseremonien etterpå, men den er bare nettopp det: en seremoni.

Når det gjelder å gifte seg kirkelig, så er det en del regler som jeg har blitt informert om, og som gjorde at denne typen bryllup utgikk for oss:

Katolske regler:

* Brud og brudgom kan ikke ha vært gift tidligere.

* Begge må være døpt

* Brud og brudgom må informere sin lokale katolske prest om at de ønsker å gifte seg i utlandet

* Den lokale presten vil be om alle dokumentene som er nødvendige (fødselsattest og dåpsattest bl.a.) og sende dette til den greske katolske kirken hvor giftemålet skal holdes (evntl. gjennom en wedding planner hvis dere har det)

Ortodokse regler:

* Begge må være døpt, og minst en av brudeparet må være ortodoks

* Samme som over - man må gå gjennom sin lokale ortodokse prest

Nå har ikke jeg sjekket ut om disse reglene faktisk er *så* strenge, men jeg kan godt tenke meg at dette er tilfelle.

Hvis man er medlem av den norske kirken så kan man også gifte seg ved sjømannskirken i Hellas (I Pireus tror jeg):"

Håper dette hjalp noe :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...