Gjest Squill Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Inspirert av tråden om han som hadde en sønn på 12 år som ikke fikk kjøpe Happy Meal på Mc Donalds, kom jeg til og tenke på at jeg også har blitt nektet barnemeny. (Jeg har riktignok aldri opplevd å bli nektet Happy Meal på McDonalds, og den spiser jeg støtt og stadig) Jeg er 24 år og spiser generelt veldig små porsjoner. På Dolly Dimples har de en "barne"-pizza som heter Ali Baba, som er mindre i omkrets enn mediumpizzaene og perfekt for meg. Man kan velge fritt tre ting man vi ha på pizzaen. Da jeg var på Dolly Dimples Majorstua sammen med noen venner for ikke så lenge siden, bestilte jeg denne pizzaen. Men jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne det, siden det var fra barnemenyen... Dermed måtte jeg bestille mat jeg egentlig ikke hadde lyst på i det hele tatt. Har restauranter rett til å nekte gjestene å bestille mat fra menyen deres fordi de er for gamle?? Er det fordi de er redde for å tape penger?
Gjest eksperimentet Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Jeg har erfart det samme som deg, og er temmlig lei av det. Derfor eksperimenterte jeg med følgende på en restaurant i Oslo: 1) Jeg ble nektet barnemeny 2) Jeg lot min venn sitte ved bordet mens jeg dro hjem til naboen (en slektning) og lånte med deres barn tilbake til restauranten. Dernest bestilte jeg 1 barnemeny fra menyen fra samme servitør som hadde nektet meg det. Dernest ble barnet hentet og jeg fikk min barnemeny. Dette fordi jeg kun likte barnemenyen!
Gjest Papirkurven Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Veldig mange restauranter har aldersgrense skrevet på menyen, og private restauranter har faktisk lov til å nekte sine gjester servering. Kjipt, men sant.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Vet ikke om det er lov, men kan liksom ikke skjønne at det ikke er lov. Jeg har blitt nektet barnemeny mange ganger, mange steder. Jeg er småspist, kresen i matveien og har tang økonomi, så å bestille barnemeny de få gangene jeg er ute å spiser med benner er populært. Men som regel får jeg ikke. Jeg er 21.
Gjest Ludovie Skrevet 20. mars 2009 #5 Skrevet 20. mars 2009 Klart de har rett til det! Det skulle da bare mangle.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 Jeg mener at hver bedrift burde ha rett til å lage sin egne reglene (så lenge dem ikke bryter loven så klart), men reglene må være sånn at man vet om dem før man bestiller, f.eks. at det står på barnemenyen "kun for barn under den alderen" Det verste er når samme restaurant har ulike regler. Har selv opplevd det på McDnonal's da jeg var liten. Den ene gangen ville jeg ha to hamburgere i en Happy meal, det fikk jeg ikke for de kunne ikke gjøre det. En annen gang fikk jeg ikke stor brus til Happy meal, for slik kunne de vist ikke gjøre, så måtte ta en liten. Har kun opplevd det to ganger, men har aldri blitt nektet barnemenyen, kun endring av menyen. På alle andre McDonald's jeg var på så var ikke det noe problem.
Gjest Stjernedryss Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Det er ikke så veldig rart da mange restauranter ville tapt penger på dette. Barnemenyen er jo stort sett billigmat og laget mye enklere enn voksenmaten. Voksenmaten er stort sett mer estetisk i tillegg til at det er større porsjoner og mer å velge i. Det er greit at noen voksen er småspiste, men når voksne mennesker kun liker mat fra barnemenyen bør de ta seg selv i nakken og utfordre smaksløkene sine litt
kleshenger Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 Jeg skjønner jo at bedriftene ikke vil tape penger på grunn av altfor mange voksne som kjøper barnemeny, men som student kan det være ålreit å bestille barnemeny noen ganger, både på grunn av trang økonomi og fordi jeg er småspist. Kunne de ikke hatt noe som het studentmeny?
flickan Skrevet 20. mars 2009 #9 Skrevet 20. mars 2009 Jeg synes det er helt greit å nekte voksne å spise barnemenyer. Barnemenyene er ofte laget så det ikke skal bli så dyrt å ta ut hele familien og spise, og på den måten få flere kunder som kansje ikke ville gått ut så ofte. De er kansje subsidiert av de andre rettene t.o.m.
venus_ Skrevet 20. mars 2009 #10 Skrevet 20. mars 2009 Det er helt vanlig å ikke få bestille barnemeny som voksen.. Om du er småspist kan jo du kjøpe bare en forrett istedet?
teebie Skrevet 20. mars 2009 #11 Skrevet 20. mars 2009 Det er ikke så veldig rart da mange restauranter ville tapt penger på dette. Barnemenyen er jo stort sett billigmat og laget mye enklere enn voksenmaten. Voksenmaten er stort sett mer estetisk i tillegg til at det er større porsjoner og mer å velge i. Det er greit at noen voksen er småspiste, men når voksne mennesker kun liker mat fra barnemenyen bør de ta seg selv i nakken og utfordre smaksløkene sine litt Signerer denne. Selvfølgelig er dette lov. Vi har avtalefrihet i Norge. Menyen er å anse som et tilbud fra restaurantens side. Når det står noe om alder i forbindelse med barnemeny er dette et vilkår som restauranten har satt. Når en bestiller er dette en aksept av et tilbud med evt. vilkår. Er ikke aksepten inngått i samsvar med tilbudet, er det heller ikke inngått noen avtale. Det hadde ikke vært mange spisesteder her i landet hvis alle skulle gjøre som TS. Kanskje noen her skulle lese litt i gjerrigknark-tråden i forbruker og økonomi?
*Numi* Skrevet 20. mars 2009 #12 Skrevet 20. mars 2009 Hvis man kun liker barnemenyen på restaurant, så burde man kanskje velge å spise på en annen restaurant? Har selv vært med venner på restaurant som har visst lenge på forhånd om restaurantbesøket (at det er i forbindelse med felles feiring el.l), men ender opp med å vurdere barnemeny fordi maten er for dyr. Det blir gjerne litt flaut for min del. De ble også nektet av kelneren, og det synes jeg er helt greit. De fleste restauranter har jo også småretter, som nevnt over her, og disse er jo også ofte billigere enn hovedretten.
Gjest ikke prisen det skal stå på Skrevet 20. mars 2009 #13 Skrevet 20. mars 2009 Det er ikke så veldig rart da mange restauranter ville tapt penger på dette. Barnemenyen er jo stort sett billigmat og laget mye enklere enn voksenmaten. Voksenmaten er stort sett mer estetisk i tillegg til at det er større porsjoner og mer å velge i. Det er greit at noen voksen er småspiste, men når voksne mennesker kun liker mat fra barnemenyen bør de ta seg selv i nakken og utfordre smaksløkene sine litt Jeg tilbyr meg å betale voksen-pris for en barnemeny, fordi jeg liker innholdet i barnemenyen bedre...om det er økonomien som er problemet for restauranten burde de ikke nekte folk barnemeny når de tilbyr seg å betale dobbelt/like mye som en voksenpris...?!
teebie Skrevet 20. mars 2009 #14 Skrevet 20. mars 2009 Jeg tilbyr meg å betale voksen-pris for en barnemeny, fordi jeg liker innholdet i barnemenyen bedre...om det er økonomien som er problemet for restauranten burde de ikke nekte folk barnemeny når de tilbyr seg å betale dobbelt/like mye som en voksenpris...?! Nå er det slik her i verden at man ikke alltid får det som man vil. Velkommen til de voksnes verden. Hvis en fortsatt vil ha barnemeny etter myndighetsalder er det på tide å gå i seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #15 Skrevet 20. mars 2009 Jeg synes det er helt greit å nekte voksne å spise barnemenyer. Barnemenyene er ofte laget så det ikke skal bli så dyrt å ta ut hele familien og spise, og på den måten få flere kunder som kansje ikke ville gått ut så ofte. Hvis det er for å legge til rette for barnefamilier med dårlig råd, så burde de jo lagt til rette for en enslig med dårlig råd også. Å nekte folk å bestille det de vil er neppe god butikk på sikt.
Gjest ærlig Skrevet 20. mars 2009 #16 Skrevet 20. mars 2009 Det er ikke så veldig rart da mange restauranter ville tapt penger på dette. Barnemenyen er jo stort sett billigmat og laget mye enklere enn voksenmaten. Voksenmaten er stort sett mer estetisk i tillegg til at det er større porsjoner og mer å velge i. Det er greit at noen voksen er småspiste, men når voksne mennesker kun liker mat fra barnemenyen bør de ta seg selv i nakken og utfordre smaksløkene sine litt Jeg er delvis uenig med deg! Om enkelte spisesteder hadde tatt seg selv i nakken, så ville de ha funnet ut av at det finnes en kundegruppe som heter: Enslige foreldre. Og at de TAPER penger på å ikke ta hensyn til et slik faktum er jeg et personlig eksempel på. For ikke så lenge siden, så skulle sønnen min og jeg til Dolly Dimples for andre gang i vårt liv. Poden hadde gledet seg hele uken. Og fra vårt første vellykkede besøk (i en annen kant av landet) hadde vi planlagt hva slags valgfrie igredienser vi skulle ha på pizzaene våre. Vi gledet oss noe enormt. Fra vårt første besøk bestilte jeg barnemeny av tre årsaker: 1: pizzaene er i fire biter og passe store (sønnen min orker ikke å spise alt, så dermed sitter jeg igjen med fem biter) 2. Det følger med brus og is til dessert, selvfølgelig vil en liten pjokk ha brus og is. 3. Når ungene får en barnepizza, høres det da rimelig ut at en eneste person skal bestille en turbo-pizza for seg selv? Jeg ville aldri i verden ha klart å spise den opp. Og jeg gir blaffen i estetikk og i at man får mye mer mat, for hovedsaken er at jeg blir mett av en barnepizza. 4. Vi kunne velge igrediensene selv på barnepizzaen. Noe som passer oss bra, da jeg liker sopp og poden liker andre ting. Her er det snakk om å endelig få utfordre smaksløkene litt (for da slipper jeg å spise pizza som da kun går etter podens smak) Etter laaaaang ventetid (der jeg og poden også omsider hadde bestemt oss for igredienser) ble jeg rimelig lang i masken da jeg nå ble nektet å kjøpe barnemeny. Servitrisen forstod at jeg alene ikke kunne spise en stor pizza. Men slik var nå engang reglene. De andre pizzaene jeg kunne velge mellom hadde ikke engang igrediensene som jeg kunne tenke meg. Så da gikk vi til MC Donalds og spiste der istedet... Spisestedet tapte penger på oss. Og de taper garantert penger på andre enslige foreldre også. Men om vi hadde kunnet bestille to barnemenyer, så ville Dolly Dimples ha vært et langt mer foretrukket sted fremfor MC Donalds. Når poden og jeg skal kose oss ute, så har vi ikke så mye å velge mellom. Det å sitte på en kafeteria og spise kjøttkaker, pølser, fisk eller spagetti er ikke helt vår greie. Slike ting gjør vi aller helst hjemme. Tipper det ville ha blitt bråk om man nektet utlendinger i å kjøpe norske kjøttkaker. Det går omtrent ut på ett. Dolly Diples (og flere) ekskluderer visse grupper i samfunnet. Og jeg synes det er en uting å nekte voksne folk i å bestemme menyen sin selv.
Gjest ærlig Skrevet 20. mars 2009 #17 Skrevet 20. mars 2009 Fra vårt første besøk bestilte jeg barnemeny av tre årsaker: Fire årsaker, skulle det selvfølgelig stå
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #18 Skrevet 20. mars 2009 Restaurantene har sikkert lov å nekte servering om de ønsker det. Men lurt er det neppe. Jeg hadde i hvert fall ikke kommet tilbake til en restaurant som nektet meg å bestille det jeg ville ha. Pizzaer man får kjøpt på restaurant er som regel for stor for en enslig. Lurer forresten på om de som nekter folk å kjøpe barnemeny, også nekter to personer å dele en pizza som er beregnet på en?
Pingting Skrevet 20. mars 2009 #19 Skrevet 20. mars 2009 Jeg kan se argumentene for å nekte servering av barnemeny til voksne, men synes det blir litt for strikt å ikke gjøre det. Har jobbet som servitør selv, og jeg synes god kundeservice er noe som bør settes foran de fleste andre hensyn, inludert økonomiske. Kunden har ikke alltid rett, men veldig ofte (men: det er selvfølgelig opp til hver enkelt restaurant å finne ut hvordan de skal ordne dette, og det har de all rett til)
venus_ Skrevet 20. mars 2009 #20 Skrevet 20. mars 2009 Jeg er delvis uenig med deg! Om enkelte spisesteder hadde tatt seg selv i nakken, så ville de ha funnet ut av at det finnes en kundegruppe som heter: Enslige foreldre. Og at de TAPER penger på å ikke ta hensyn til et slik faktum er jeg et personlig eksempel på. For ikke så lenge siden, så skulle sønnen min og jeg til Dolly Dimples for andre gang i vårt liv. Poden hadde gledet seg hele uken. Og fra vårt første vellykkede besøk (i en annen kant av landet) hadde vi planlagt hva slags valgfrie igredienser vi skulle ha på pizzaene våre. Vi gledet oss noe enormt. Fra vårt første besøk bestilte jeg barnemeny av tre årsaker: 1: pizzaene er i fire biter og passe store (sønnen min orker ikke å spise alt, så dermed sitter jeg igjen med fem biter) 2. Det følger med brus og is til dessert, selvfølgelig vil en liten pjokk ha brus og is. 3. Når ungene får en barnepizza, høres det da rimelig ut at en eneste person skal bestille en turbo-pizza for seg selv? Jeg ville aldri i verden ha klart å spise den opp. Og jeg gir blaffen i estetikk og i at man får mye mer mat, for hovedsaken er at jeg blir mett av en barnepizza. 4. Vi kunne velge igrediensene selv på barnepizzaen. Noe som passer oss bra, da jeg liker sopp og poden liker andre ting. Her er det snakk om å endelig få utfordre smaksløkene litt (for da slipper jeg å spise pizza som da kun går etter podens smak) Etter laaaaang ventetid (der jeg og poden også omsider hadde bestemt oss for igredienser) ble jeg rimelig lang i masken da jeg nå ble nektet å kjøpe barnemeny. Servitrisen forstod at jeg alene ikke kunne spise en stor pizza. Men slik var nå engang reglene. De andre pizzaene jeg kunne velge mellom hadde ikke engang igrediensene som jeg kunne tenke meg. Så da gikk vi til MC Donalds og spiste der istedet... Spisestedet tapte penger på oss. Og de taper garantert penger på andre enslige foreldre også. Men om vi hadde kunnet bestille to barnemenyer, så ville Dolly Dimples ha vært et langt mer foretrukket sted fremfor MC Donalds. Når poden og jeg skal kose oss ute, så har vi ikke så mye å velge mellom. Det å sitte på en kafeteria og spise kjøttkaker, pølser, fisk eller spagetti er ikke helt vår greie. Slike ting gjør vi aller helst hjemme. Tipper det ville ha blitt bråk om man nektet utlendinger i å kjøpe norske kjøttkaker. Det går omtrent ut på ett. Dolly Diples (og flere) ekskluderer visse grupper i samfunnet. Og jeg synes det er en uting å nekte voksne folk i å bestemme menyen sin selv. Dolly har da mye annet på menyen du kan velge om du ikke vil spise en hel pizza alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå