Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg greide og se et tv show i sta angående safari og løver og tenkte at, hmm det kunne jo vært en ferie jeg virkelig ønsker meg. Bedre en alle disse stor by's feriene hvor man bare surrer rundt og shopper..

Men hvor starter man? Er det noen her inne som har erfaring med firmaer med pakker, evt firmaer som bare har turer der nede slik at man ordner fly o.l selv?

Har sett litt på diverse sider nå, men jeg vet ikke helt hvem som er bra og ikke.

Og er mest intressert i safari, ser flere er med 2-3 dagers safari ute, og resten er i en storby eller på et hotell med luksus, det er jeg ikke særlig intressert i.

Skrevet

Det er en side som heter safari.

Flott side, har vært i kontakt med byrået.

Jeg vil gå opp til Kilimanjaro ;)

Forresten dattera mi var på safari i helga, helt topp sa hun...........

(hun er med i litt bistandsarbeid i Afrika, i forbindels med skole)

Gjest Gjest
Skrevet

Enkleste er nok å dra til SørAfrika.

Skrevet

Hei

Kona og jeg var på safari i Sør-Afrika for noen år siden og det var helt fantastisk. Det kostet en god del men vi fikk lukses varianten for pengene. Vi hadde et lite fly ut fra Johannesburg og landet på en liten grusrullebane nær Kruger parken. Under takeoff noen dager senere måtte piloten kjøre frem og tilbake noen ganger for å holde sebraer og giraffer litt unna rullebanen ;-) Men ellers var det utrolig å komme så tett innpå ville dyr...vi var på kloss hold både med løver, elefanter, leopard, gnu etc. Her er et reisebrev med noen linker http://gardkarlsen.com/djuma_vuyatela_safari.htm . Kanskje du kan finne noe nyttig info der :-)

Skrevet

Jeg kan virkelig anbefale å reise til Afrika. Å dra ut på safari er bare en helt utrolig flott opplevelse. Har vært der 3 ganger selv og har nå planer om tur 4. Har vært i Sør Afrika, Kenya og Tanzania. Har også vært på Kilimanjaro - noe som bare var helt utrolig. Har alle gangene reist med forskjellige turoperatører. En gang med Startour - Temareiser, så med Safari og en gang med Kiboko. De kommer jeg nok også til å reise med på min neste tur.

Kiboko kan virkelig anbefales om man ønsker en tur uten masse luksus. De har turer hvor man både bor på hoteller/lodger eller den enklere varianten med telt eller enkle hoteller. Turen jeg hadde med de var hotellvarianten, men min neste tur skal garantert være en campingtur. Synes det er helt feil med all den luksusen som er på mange av lodgene når man reiser til ett land i afrika.

http://www.kiboko.co.za/en/general/

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kan virkelig anbefale å reise til Afrika. Å dra ut på safari er bare en helt utrolig flott opplevelse. Har vært der 3 ganger selv og har nå planer om tur 4. Har vært i Sør Afrika, Kenya og Tanzania. Har også vært på Kilimanjaro - noe som bare var helt utrolig. Har alle gangene reist med forskjellige turoperatører. En gang med Startour - Temareiser, så med Safari og en gang med Kiboko. De kommer jeg nok også til å reise med på min neste tur.

Kiboko kan virkelig anbefales om man ønsker en tur uten masse luksus. De har turer hvor man både bor på hoteller/lodger eller den enklere varianten med telt eller enkle hoteller. Turen jeg hadde med de var hotellvarianten, men min neste tur skal garantert være en campingtur. Synes det er helt feil med all den luksusen som er på mange av lodgene når man reiser til ett land i afrika.

http://www.kiboko.co.za/en/general/

Hva var forskjellene mellom de ulike safaristedene?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg anbefaler Etosha nasjonalpark i Namibia! Gode grunner til å dra dit:

- Namibia er et fantastisk land med fantastiske mennesker.

- Du kan kombinere ferien med noen dager i Cape Town.

- Man kan leie bil og kjøre rundt selv i Etosha, og speide etter dyrene og ta ting i eget tempo.

- Det er 3 camps inne på nasjonalparken som man kan/ bør overnatte i, med restaurant, basseng og ikke minst utsikt til vannhull som dyrene trekker til om natten.

- Du hjelper til med å bygge opp et land som kun har vært selvstendige i knapt 20 år.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg har vært på Safari flere ganger i sørlige afrika, og synes det er fantastisk flott hver gang. Alle mine turer har vært organisert på stedet så jeg har ingen tips om reiseselskap.

For meg er 4 dager i bushen nok og jeg synes ikke det er så rart at de fleste tilbyr 2-3 dager. Hvis jeg var deg ville jeg sett etter et land hvor du kan tenke deg å oppleve mer enn safari. For eksempel Namibia (hvor du også kan få med deg ørken), Zamiba og Zimbabwe (her kan du også se Victoria Falls), Tanzania (og Kilimanjaro) og selvfølgelig Sør-Afrika som har masse i tillegg til safari.

Skrevet
Sjekk denne artikkelen om en lodge i Sør-Afrika: http://www.dinside.no/808373/sjekk-inn-kapama-river-lodge . Nå fikk jeg lyst til å dra på safari igjen :-)

Huff - sikkert deilig med litt luksus, men det byr meg helt i mot å bo på sånne flotte logder når man reiser til ett land med ellers mye fattigdom.

Foretrekker enklere hoteller og eller camping jeg.

Skrevet
Jeg anbefaler Etosha nasjonalpark i Namibia! Gode grunner til å dra dit:

- Namibia er et fantastisk land med fantastiske mennesker.

- Du kan kombinere ferien med noen dager i Cape Town.

- Man kan leie bil og kjøre rundt selv i Etosha, og speide etter dyrene og ta ting i eget tempo.

- Det er 3 camps inne på nasjonalparken som man kan/ bør overnatte i, med restaurant, basseng og ikke minst utsikt til vannhull som dyrene trekker til om natten.

- Du hjelper til med å bygge opp et land som kun har vært selvstendige i knapt 20 år.

Helt enig. Jeg drømmer om å reise til Namibia selv til høsten, og det blir enten dit eller til Botswana.

Kan også absolutt anbefale Tanzania. Var der selv og hadde først en uke hvor jeg gikk på Kilimanjaro - en helt utrolig flott opplevelse. Så var vi noen dager på safari, bla Ngorogoro krateret og Lake Manyara. Deretter reiste jeg til Zanzibar hvor jeg hadde nesten to uker med sol, bading, og ellers reiste rundt på nesten hele øya.

Skrevet

Takk for alle svar og alle anbefalninger, bare og fortsette å gi meg linker o.l. Kikker igjennom og får mer og mer lyst, nå må jeg bare se om sambo syntes det høres ut som en god ide, hvis ikke får jeg se om jeg får med meg en venn/vennine.

Gjest gurimalla
Skrevet
Huff - sikkert deilig med litt luksus, men det byr meg helt i mot å bo på sånne flotte logder når man reiser til ett land med ellers mye fattigdom.

Foretrekker enklere hoteller og eller camping jeg.

Det er slett ikke uvanlig at det er lokalsamfunnet som eier luksuscamper (community based management). Slike luksuscamper gir ofte mange arbeidsplasser og god inntekt til lokalsamfunnet. Hvis man ønsker litt luksus og samtidig er opptatt av å hjelpe er dette ett godt alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...