Gå til innhold

Datahjelp-sikkerhetskopiering

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Sitter og skal kopiere hardisken og alt stopper opp. Får opp en fil som heter "hiberfil", og det er vissnok en systemfil. Men jeg er ikke så sikker på det. Tror kanskje det kan være et gammelt virus som henger igjen. Noen som vet?

Altså, den begynner å kopiere over til den eksterne harddisken, men så får jeg beskjed om at denne filen er i bruk så jeg må lukke programmer og prøve igjen. Men alt er lukket.

Noen datakyndige her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er en systemfil, ja. Når du setter PCen i dvalemodus lagres all info om PCens tilstand der og da i denne fila, og så slås PCen av. Når du så slår den på lastes innholdet i fila inn på PCen og du er tilbake der du var før den gikk i dvale.

Du kan få slettet fila hvis du skrur av dvalemodus på PCen (i kontrollpanelet Power Options/Strømstyring, fanen helt til høyre), men da mister du også denne funksjonaliteten på PCen.

Det er også andre filer som alltid er i bruk på en PC, som du heller ikke vil kunne kopiere.

C:\Pagefile.sys brukes til virtuelt minne, Windows skriver til denne konstant.

C:\Documents and Settings\Dinbruker\ntuser.dat og ntuser.dat.log. ntuser.dat inneholder den delen av PCens register som gjelder brukerinnstillinger for deg.

Flesteparten av filene i C:\WINDOWS\system32\config\...inneholder registeret for datamaskininnstillinger.

Det er fler...du vil finne mange filer som er i bruk, særlig i undermappene til C:\Windows. Om du har muligheten til det er det lettere å starte opp fra en BootCD og kopiere på den måten...da er alle filer på harddisken greie å kopiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men prøver å ta sikkerhetskopi av hele pc'n min. Har nettopp kjøpt ny ekstern harddisk. Den er kjempestor. Skal reinnstallere alt på pc'n på nytt etterpå tenkte jeg. Omorganisere og rydde. Det får jeg hjelp til, selv om jeg har gjort dette selv tidligere. Da berger jeg pc'n noen år til håper jeg :ler:

Men hvordan får jeg lettest ta kopi av alt som er der fra før? Har ikke BootCD, og vet ikke hva det er. Jeg er nok ingen ekspert nei :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er ingen ekspert, men prøver å ta sikkerhetskopi av hele pc'n min. Har nettopp kjøpt ny ekstern harddisk. Den er kjempestor. Skal reinnstallere alt på pc'n på nytt etterpå tenkte jeg. Omorganisere og rydde. Det får jeg hjelp til, selv om jeg har gjort dette selv tidligere. Da berger jeg pc'n noen år til håper jeg :ler:

Men hvordan får jeg lettest ta kopi av alt som er der fra før? Har ikke BootCD, og vet ikke hva det er. Jeg er nok ingen ekspert nei :fnise:

Det enkleste vil være å kopiere alt du behøver av dokumenter, mediafiler o.l. i en egen mappe og så kun kopiere denne over til den eksterne harddisken. Strengt tatt behøver man ikke kopi av selve operativsystemet (Windows for de fleste) og systemfiler selv om det finnes teknikker for dette også, for dette vil igjen bli installert når du reinstallerer Windows og alle programmene du bruker. Husk at du bør ha Windows cd/dvd eller gjenopprettings cd/dvd som fulgte med pc'en fra leverandør tilgjengelig før du begynner, samt installasjonsdvd'en/installasjonsfilene til alle programmene du måtte ha.

Grunnen til at du får problemer med å kopiere over systemfiler som hiberfil og alle andre er at de nettopp er i bruk av Windows når du forsøker å kopiere dem over, og da er de sperret for kopiering. Derfor er det enkleste for nybegynnere å konsentrere seg om innholdet man trenger og så kun kopiere det, reinstallere maskinen med dvd/cd'er og så flytte tilbake innholdet sitt fra den eksterne harddisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant, trenger bare kopi at mapper og filer. Men er så redd for å glemme noe igjen... Alle innstillinger må vel gjøres på nytt uansett når alt er reinnstallert. Har alle orginale plater, så jobben etterpå blir å oppdatere alle programmer via nettet. Mange oppgraderinger er gratis. Men det får jeg hjelp til denne gangen, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...