Gå til innhold

Språk er mer enn rettskriving

cilja

Anbefalte innlegg

Jeg elsker språk, men er ikke like god til å stave på norsk som jeg en gang var. Jeg er ok, men merker at jeg stusser på ting som jeg hadde soleklart for meg tidligere. Dette fordi jeg har bodd utomlands i mange år og ikke snakket og skrevet så mye norsk. Likevel ønsker jeg å være med på Språkforumet her. Skjønner at det er mange som lever for rettskriving, men språk omfatter så mye mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med du. Å kunne formulere seg og bruke de riktige ordene på de riktige stedene er like viktig som rettskriving. Noen ser ut til å ha fått dette i gave omtrent. Og da mener jeg ikke bruk av fremmedord i hytt og pine.

Noen er utrolig flinke til å beskrive situasjoner, mennesker og problemer på en måte som får deg til å skjønne eksakt hva som menes. Likeens misunner jeg dem som kan formidle sinnstemninger og følelser. Hvis dette attpåtil er krydret med litt humor, ja da synes jeg personen kan kalles skrivefør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sebastian_*

Skjønner at det er problemer med språket når man skriver "enig med du". Det er faktisk feil. Det heter "enig med deg". :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sebastian_*

Og, en ting til. Det heter heller ikke "hytt og pine". Det heter "hytt og vær".

Pine kommer fra "død og pine".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er problemer med språket når man skriver "enig med du". Det er faktisk feil. Det heter "enig med deg". :-P

Hehe, litt humor må man ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven

Joda, språk er mye mer enn rettskriving. Men god grammatikkkunnskap er et godt fundament for å kunne uttrykke seg. Og jeg ser ikke hvorfor det ene må utelukke det andre.

Det er altfor mange som blåser i rettskrivning på nett, men det er også altfor mange som bruker uttrykk på feil måte. "klar som ett egg" for eksempel, har du noen gang sett et klart egg? Nei, det heter "klar som EN egg".

Det er igjen enda flere som virkelig sliter med setningsoppbygging og tegnbruk. Jeg leser en del forum, men blir frustrert over mennesker som kan skrive lange innlegg uten komma, punktum, stor bokstav og tegn på rett sted. Da blir det veldig vanskelig å forstå hva personen mener til slutt.

Synes man må finne den gyldne middelvei jeg, man trenger ikke være fanatisk, men litt bevisst kan man vel være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anne-Margrethe

Med mindre man kommer fra Arendal, ha-ha.

Arne Torp har uttalt:

Det gjelder derimot ikke det andre spesielle fenomenet som er illustrert i overskrifta, nemlig bruk av subjektsform du i stedet for objektform deg av pronomenet i 2. person entall. Dette er ei nyutvikling som knapt nok var kjent noe sted i landet før 2. verdenskrig, men som i dag har spredd seg til yngre mennesker i så å si hele Aust-Agder fylke, men neppe utenfor fylkesgrensene. Dersom en hører noen som sier f.eks. ”du har e’kje snakka me på lenge”, så kan en være nesten brennsikker på at vedkommende har vokst opp et eller annet sted i Aust-Agder og ikke er over 60-70 år. Det er med andre ord på vei til å bli det man kunne kalle et fylkesmålmerke; for øvrig det eneste norske språktrekket jeg kjenner til, som er utbredd bare i ett fylke!

http://www.aaks.no/Eydehavn/samfunnet/dialekt/

Er forøvrig enig med trådstarter om at språk er så mye mer enn rettskrivning. Men samtidig er det så godt å kunne avreagere på alle de hårreisende språkblunderne man finner på nettet. Kronisk særskriving, kluss med enkle og doble konsonanter, og sammenblanding av faste uttrykk er klassikere. Vi må jo skape en viss motvekt. Men... ja. Enig MED DU også :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Med mindre man kommer fra Arendal, ha-ha.

Men da kommer vi inn på en av de brennhete temaene: er det greit å skrive på dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med andre ord på vei til å bli det man kunne kalle et fylkesmålmerke; for øvrig det eneste norske språktrekket jeg kjenner til, som er utbredd bare i ett fylke!

Litt offtopic:

Nå var det ikke meg og min dialekt dette skulle handle om, men må bare få si at jeg er ikke fra Arendal. Jeg er fra Sør-Vestlandet. Og det er et uttrykk vi sier med glimt i øyet. Trodde faktisk at det var mer utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men da kommer vi inn på en av de brennhete temaene: er det greit å skrive på dialekt?

Synes det er helt kurant så lenge det finnes et etablert skriftspråk for dialekten. Bergensk eller de forskjellige varianter av trøndersk, for eksempel, er intet problem. Begge har lange skriftlige tradisjoner. I Finnmark, derimot, virker det som om alle velger sin egen måte å skrive på, og da blir det litt knotete.

...og så har vi vossamaul, som jeg er hellig overbevist om at ikke lar seg transkribere med latinsk tegnsett (eller noe annet tegnsett) i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic:

Nå var det ikke meg og min dialekt dette skulle handle om, men må bare få si at jeg er ikke fra Arendal. Jeg er fra Sør-Vestlandet. Og det er et uttrykk vi sier med glimt i øyet. Trodde faktisk at det var mer utbredt.

Jeg kommer også fra Sør-Vestlandet, men jeg har aldri hørt at noen har sagt ''enig med du''. *grøss* :fnise:

Tilbake til temaet:

Ja, språk er mer enn rettskriving. Men når det blir så mange feil i en tekst at det er et slit å lese den spiller det ingen rolle hvor flink vedkommende er til å utrykke seg, om det så er personskildringer eller det å uttrykke følelser. Teksten blir allikevel dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...