Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg ser meg nødd til å gå på sosialkontoret dei neste månadane. Har visst om det ei stund, men gruer meg jo til å gå ned dit...

Har søkt uføretrygd, og har per i dag inga anna inntekt, sånn som eg forstår det, så kan eg få utbetalt "forskudd" på trygda? Stemmer det?

Kor lang tid tar det fra eg går på sosialen til eg (forhåpningsvis) får penger, får ein på dagen? Eg har ein lei tendens til å utsette ting eg gruer meg for heilt til siste øyeblikk, og no er kontoen skrapa :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eg ser meg nødd til å gå på sosialkontoret dei neste månadane. Har visst om det ei stund, men gruer meg jo til å gå ned dit...

Har søkt uføretrygd, og har per i dag inga anna inntekt, sånn som eg forstår det, så kan eg få utbetalt "forskudd" på trygda? Stemmer det?

Kor lang tid tar det fra eg går på sosialen til eg (forhåpningsvis) får penger, får ein på dagen? Eg har ein lei tendens til å utsette ting eg gruer meg for heilt til siste øyeblikk, og no er kontoen skrapa :(

Max 14 dager :) Jeg fikk etter en uke.

Gjest Gjest
Skrevet

For meg tok det ca 4 uker før søknad ble sendt til støtten ble innvilget. Er du helt blakk(og da mener jeg HELT blakk) kan du få akutthjelp, dvs penger til mat.

Skrevet

Var innom dei istad, fikk eit skjema utlevert og ein "bruksanvisning" og beskjed om å komme igjen neste veke med alt utfylt og dokumentert.

Hadde jo med meg alt men er ikkje så flink til å avbryte folk, så får eg ta det på mandag :)

Står på papiret at dei har opp til tre vekers behandlingstid, så eg burde absolutt ha vore tidligare ute... men men for seint no.

Skrevet (endret)

Så sant du ikke har foreldre som kan hjelpe deg eller diverse sparepenger på konto ville jeg oppsøkt sosialkontoret med alle dokumenter allerede på mandagen eventuelt tirsdag og sagt det var krise. Bedt om å få pratet med en saksbehandler så fort som overhode mulig og sagt at jeg står på bar bakke uten noenting.

Krisevedtak kan i noen tilfeller bli gitt.

Når du får eventuelt vedtak står det som regel på papiret hvor lenge vedtaket ditt varer (dato-dato) og når du igjen må søke om ny sosialhjelp og krysse av i søknaden for om du har mottat sosialhjelp fra tidligere.

Dersom du leier leilighet kan bostøttesøknad også være aktuelt for deg.

Merk: Dersom ikke alle dokumenter er innlevert som sosialen krever vil du få brev etter en stund (kanskje) om at dem mangler dokumenter og at hvis disse ikke leveres innen en viss tid så blir søknaden om sosial stønad avslått.

Om du får sosial stønad så er det enkelte ting du må gjøre i mellomfasen og det er å levere månedlige kontoutskrifter og lignende som viser din trafikk på kontoen. Sosialkontoret skal informere om hva kvitteringer og lignende dem ønsker.

Men husk på at dersom du tar ting i siste liten på et sosialkontor kan dette slå tilbake på deg.

Om du glemmer og levere papirer i tide kan dem holde penger tilbake til dem har fått inn all dokumentasjon.

Jo flinkere du er til å ha orden på dokumentasjonen din og levere den i tide jo lettere får du det.

Ta ALLTID kopi av orginale regninger og kvitteringer. Lever ikke orginal regning eller kvittering til sosialkontoret. Orginal regning / kvittering er din sikkerhet. Noen ganger ''forlegges'' ting på disse kontorene og du må enkelte ganger måtte levere dokumentasjon flere ganger. Skjer nødvendigvis ikke så ofte, men har skjedd et par ganger når det gjelder mine venner.

Hvis du leier du leilighet:

Kopi av leiekontrakt (eventuelt strømregninger)

Kopi av depositumsavtale/innbetaling hvis du har det

Bekreftelse på betalt husleie

(Noen sosialkontorer betaler innboforsikringen din, om dette er lovpålagt vet jeg ikke. Det kan du forhøre deg om)

Bank konti:

Kopi for siste 3 mnder av alle bank konti du har. (Kontoutskrift)

Selvangivelse

For å se hvor mye du har tjent dem siste årene

Kan godt hende dem vil ha ligningen også.

Om du har lang reisevei til diverse plasser om du eventuelt får praksisplass, studieplass og lignende kan sosialen gå inn med for eksempel mnds kort på buss.

Informasjon om sosialkontoret

Økonomisk sosialhjelp

Endret av Chakoya
Gjest Gjest
Skrevet

Et viktig råd når man må forholde seg til sosialkontoret: Ikke gi deg!

Hvis de sier at du må vente i tre uker fordi det er saksbehandlingstiden: Protester (på en høflig måte ;)) og forklar at du MÅ ha hjelp øyeblikkelig eller så må du sulte.

Hvis du får avslag på hele søknaden: Send inn en anke. Jeg har måttet søke sosialstønad totalt fire ganger, og hver gang fikk jeg avslag på første forsøk. Etter en anke fikk jeg alltid innvilget alt jeg søkte om.

Lykke til!

Skrevet

Hummm... jeg fikk beskjed om at det var max 14 dager, det stod også i papirene jeg fikk. Men det tok bare en uke.

Så rart.

Kanskje det er forskjellig alt etter type støtte?

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Det er tre ukers behandlingstid etter forvaltningsloven, så den blir oppgitt som en standard. De enkelte kontorene kan opplyse om kortere behandlingstid, for det varierer jo noe med tanke på saksmenge etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...