Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet hva minste standarden i norge utgjør? altså hva de som ikke har egne penger, er pansjonister, uføre, gått konkurs, for stor gjeld etc får? det aller minste månedsbeløpet liksom? hva får de til husleie, mat etc i mnd?

Videoannonse
Annonse
Gjest CookieMonster
Skrevet

Tror det er rundt 8-9000 kr. Min bestemor får vel litt over 8000 tror jeg. Spør nav:)

Gjest Gjest
Skrevet

Studenter får 6 200,- i mnd. Er man fulltidsstudent og ikke har tid til å jobbe, ja, så sliter man jo.

Gjest Undervannsfisk
Skrevet

Jeg er ufør og mottar 11358,- i minstepensjon.

Skrevet
Studenter får 6 200,- i mnd. Er man fulltidsstudent og ikke har tid til å jobbe, ja, så sliter man jo.

Studenter får vel i snitt 8500 i mnd. (85000/10).

Gjest Gjest
Skrevet

får du råd til litt ferier og fritidsinteresser da?

lån er kanskje nedbetalt? ellers høres det lite ut...

Skrevet

Hm.. har nylig gått på rehabilitering i to år, og da fikk eg utbetalt mellom seks og sju tusen per mnd. Var vel åtte-ni tusen før skatt?

Har søkt ufør no og reknar ikkje med å få meir enn det...

Gjest Gjest
Skrevet

Og i to måneder lever de gratis??

Skrevet

Vel, det er ingen andre som har to mnd ferie, så det er vel ikke mye å forlange at man skaffer seg sommerjobb for å ha noe å leve for de 2 mnd man ikke får støtte.

Gjest Gjest
Skrevet
Hm.. har nylig gått på rehabilitering i to år, og da fikk eg utbetalt mellom seks og sju tusen per mnd. Var vel åtte-ni tusen før skatt?

Har søkt ufør no og reknar ikkje med å få meir enn det...

men hvordan går det? eks:

husleie 3000

strøm 400

mat 2000

lån 3000

tlf 200

transport 500

ok, er ikke vitsen å fortsett er allerede over...

Gjest Undervannsfisk
Skrevet
får du råd til litt ferier og fritidsinteresser da?

lån er kanskje nedbetalt? ellers høres det lite ut...

Jeg har aldri hatt mulighet til å ta opp lån, og har lite utgifter til ferie og fritidsinteresser pga sykdom, så det går fint økonomisk.

Gjest Glør
Skrevet

Sosialklienter får dekket husleie og strøm, og i tillegg rundt 3500-4500 til livsopphold. Alle som får mindre enn dette kan søke om supplerende sosialhjelp (utenom studenter).

Gjest Også ufør
Skrevet

JEG er ufør og mottar minstepensjon, og jeg får utbetalt ca 3000 mindre enn du får... hvordan du kan være minstepensjonist da, det skjønner jeg ikke.

Jeg har en brutto pensjon pr år på ca 125000, det er 10400 brutto pr mnd.

Skrevet

Og i to måneder har man fri fra studiene og kan jobbe.

Skrevet
men hvordan går det? eks:

husleie 3000

strøm 400

mat 2000

lån 3000

tlf 200

transport 500

ok, er ikke vitsen å fortsett er allerede over...

Nei det var det :)

Siden eg ikkje har lån...

Husleige 3500,-

tlf 100,- (kontantkort)

transport 200,- (stort sett til/fra lege osv. Handler på rema på hjørnet. Låner bil av jobben til kjæresten for å hente-bringe sønn.)

mat 1500,- kniper på alt

strøm 500,-

Jammen godt eg ikkje er sosial av meg, for der er det slutt på pengane :)

Gjest Gjest
Skrevet

Joda, men de to større utbetalingene er bare i aug og i jan. Og mye av disse pengene går til skolemateriell som jo ikke akkurat er billig. Så i praksis lever man på 6 200,- i mnd.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei det var det :)

Siden eg ikkje har lån...

Husleige 3500,-

tlf 100,- (kontantkort)

transport 200,- (stort sett til/fra lege osv. Handler på rema på hjørnet. Låner bil av jobben til kjæresten for å hente-bringe sønn.)

mat 1500,- kniper på alt

strøm 500,-

Jammen godt eg ikkje er sosial av meg, for der er det slutt på pengane :)

oi...beundringsverdig:)men følr du at du lever et verdig liv, eller overlever diu liksom bare? får du ikke gjort noe med sånnen da?

kunne ting ha vert annerledes og hadde du ønsket det?:)

Gjest Gjest
Skrevet
Joda, men de to større utbetalingene er bare i aug og i jan. Og mye av disse pengene går til skolemateriell som jo ikke akkurat er billig. Så i praksis lever man på 6 200,- i mnd.

I sommerferien jobber man og tjener penger. Selv om man tar seg tre-fire ukers ren ferie, klarer man likevel å tjene minst 20 000 om sommeren.

Da har man i snitt (85 000 + 20 000)/12 = 8750 i måneden. Skolemateriell overstiger som regel ikke 3 000 pr semester. Jeg har aldri brukt så mye engang, til tross for at jeg går på et studium hvor det er få studenter, og bøkene derfor blir dyre. Om man regner at man bruker 6 000 på skolemateriell i året, blir likevel gjennomsnittlig måneds"lønn" (85 000 + 20 000 - 6 000)/12 = 8 250.

Så jo, selv studenter som bare jobber fire uker om sommeren har mer enn 6 200 i måneden.

Gjest Undervannsfisk
Skrevet
JEG er ufør og mottar minstepensjon, og jeg får utbetalt ca 3000 mindre enn du får... hvordan du kan være minstepensjonist da, det skjønner jeg ikke.

Jeg har en brutto pensjon pr år på ca 125000, det er 10400 brutto pr mnd.

11 358,- er brutto minstepensjon for enslige alders og uførepensjonister. Jeg får utbetalt hele beløpet pga skattebegrensning.

Det kan være mange grunner til at du får utbetalt mindre, f eks skatt, at du er tidsbegrenset ufør istedetfor varig, at du ikke er enslig, eller at du ikke er 100% ufør. Hvis ingen av disse punktene gjelder deg, bør du kanskje kontakte NAV?

Gjest NiChia
Skrevet

Jeg lever på 5000 i måneden.

3000 går til husleie, strøm, telefon og transport og 2000 går til mat.

Har det ikke så værst jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...