Gå til innhold

Bruden har valgt forloverkjole

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Forloveren_*
Skrevet

Jeg skal være forlover i bryllupet til bestevenninnen min i sommer og ble veldig glad over at hun spurte meg. Vi er to som skal være forlovere og i går var vi med henne og prøvde brudekjole. Hun er en skikkelig "bridezilla" (stooooort bryllup med monogrammer, fargekoordinerte dokurver, gjestegaver og hele pakka) og ingen av oss var overrasket da hun kom trekkende med kjoler til oss (hun ville dødd om vi valgte noe som ikke passet 100% til "konseptet"). Kjolen var grei nok den, men den er overhodet ikke min stil og ikke noe jeg kommer til å bruke etter bryllupet.

Da kjolene var prøvd og tatt inn her og der kom sjokket: Hun i brudesalongen sier at de vil være ferdig tilpasset om ca tre uker og at hun vil ringe oss så vi kan komme og prøve kjolene hvorpå bruden svarer "Flott, de betaler når de henter kjolene". Jeg klarte å holde maska til vi var ute av butikken, men da sa jeg fra til henne at jeg overhodet ikke kom til å betale for den kjolen. Jeg er ikke interessert i å bruke flere tusen på en kjole som kommer til å bli brukt en gang og dersom hun ønsker å diktere antrekket til forloverne så får hun betale for det også! Hun ble (som forventet) veldig sur og mente jeg var vanskelig.

Er jeg virkelig vanskelig? Burde jeg være supertakknemlig for å bli bedt om å gjennomføre det "ærefulle" oppdraget det er å være forloveren hennes? Jeg er klar over at det ikke er en selvfølge at brudeparet holder klær til forlovere, men når det er snakk om at bruden har valgt kjole og vi ikke har noe vi skulle ha sagt synes jeg faktisk det blir annerledes. Jeg hadde jo planlagt å kjøpe en kjole til bryllupet, men planen var å kjøpe noe jeg vet jeg kommer til å bruke igjen senere og til omtrent halve prisen av kjolen bruden har valgt.

Videoannonse
Annonse
Gjest KateW
Skrevet

Du er ikke vanskelig! Det skulle vært prylepåbud på enkelte bruder.

Jeg skal være forlover nå, har ikke råd til å kjøpe ny kjole, og jeg går i bunad, ferdig snakka.

Skrevet

I ditt tilfelle så er det bruden som er urimelig. Om hun skal bestemme hva dere forloverene skal gå i så får hun værsågod betale for kjolene også.

Skrevet

Du er overhodet ikke vanskelig. Ærlig talt. Har hun råd til gjestegaver, har hun råd til kjolene deres. Mer er det ikke så si om den saken.

Gjest Gjest
Skrevet

Her er Bridezilla virkelig det rette ordet! Selvsagt er du ikke urimelig. Når bruden detaljstyrer kjolen, og du ikke får bestemme noe selv, skal selvsagt bruden betale for det.

Jeg for min del hadde hatt store problemer med å godta at andre skulle bestemme hvilken kjole jeg skulle gå med i utgangspunktet, jeg hadde steilet litt allerede der. Så jeg synes du er mer enn føyelig nok når du går med på å gå med en kjole du ikke har fått bestemme noe av selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg var forlover ble jeg spurt om jeg kunne velge kjole i en litt sart farge (altså ikke mørk rød, blå, brun osv), og det respekterte jeg uten problemer. Det ga meg likevel et stort uvalg av kjoler.

Men, om bruden hadde bestemt eksakt hvilken kjole forloveren skal bruke så får hun jaggu meg betale selv. Jeg hadde aldri i livet betalt for en kjole jeg ikke har fått velge selv.

Skrevet

Den uskrevne regelen er at dersom bruden velger ut kjole til forlover skal bruden betale for kjolen. Dette synes jeg også er normal folkeskikk og ren og skjær logikk. Venninna di er sikkert så langt inn i Bridezilla-land at hun ikke klarer å se opp-ned på noe som helst nå. :fnise:

Så nei, du er ikke vanskelig. Hvorfor skal du betale i dyre dommer for en kjole du ikke kommer til å bruke flere ganger?

Skrevet

Om hun bestemmer nøyaktig hvilken kjole du skal ha, så får hun betale den.

Skal du betale kjole selv, skal du også kunne velge kjole selv.

(Hun kan sikkert ha veto på enkelte farger, og kjolelengder/utringning o.l. )

Skrevet

Min venninne ble bedt om å låne seg bunad, da hun skulle være forlover i et bondebryllup... Mange bridezillas der ute :rolleyes:

Syns du skal velge selv hva du skal ha på, så lange du betaler!

Skrevet (endret)

Kjære vene, for ei dame!!! :hakeslepp:

Jeg er brud selv, og kunne ALDRI, ALDRI, ALDRI funnet på noe slikt!!!!!

:hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp:

En ting er at hun kanskje kan ha et ønske om farge og stil, f.eks at dere har lange kjoler eller noe sånt. Men å diktere hva dere skal ha uten å høre med dere, og så be dere om å betale!? Nei, vet du hva!

Går det ann å leie kjolen da? Og føler du deg i tilfelle komfortabel nok i den til at det kan være et alternativ?

Også vil jeg faktisk si at jeg tror du er en fantastisk forlover som i det hele tatt tar deg bryet med å forhøre deg med andre. Litt for god for ditt eget (og brudens selvinnsikts) beste... For meg virker det som at du virkelig ønsker at dagen hennes skal bli alt hun ønsket seg, til en slik grad at du får dårlig samvittighet for å stå opp for deg selv. Det skal du ikke ha! Dette er uhørt! :klem:

*leif var her

Endret av kaprifolen
Gjest emmeline
Skrevet

Jeg synes ikke du er vanskelig her. Jeg skal være forlover, bruden har sagt hvilken fargenyanse hun vil at jeg skal ha på kjolen, og at den ikke må være for kort eller ha mye utringning. Men det er det, etter det står jeg fritt. Og da har jeg ganske mye å velge i, og prisen bestemmer jeg selv. Jeg vil jo ha en kjole hun godtar, som ikke hun irriterer seg over på bryllupsdagen, men om hun skulle bestemme akkurat hvilken kjole jeg skulle ha og den var veldig dyr, ville jeg tatt det som en selvfølge at hun betalte.

Skrevet

Du er overhode ikke urimelig! Dette synes jeg er langt over hva man kan forvente av en forlover... Enig med alle andre over at brudeparet må betale kjolene til forlovere hvis forloverne er nødt til å ha en spesielt utvalgt kjole...

Jeg for min del ville verken drømt om å kreve at forloveren min skulle betale en kjole jeg hadde valgt ut til henne, eller overhode kreve at hun skal kjøpe seg en ny kjole i det hele tatt... Kjolen får hun velge fritt selv og jeg regner med at de fleste som er forlovere vet å velge kjoler som ikke er helt upassende uansett...

Jeg synes forøvrig ikke det er galt å be pent om at forloveren kan prøve å holde seg til duse farger, eller holde seg unna visse farger da. Det begrenser jo tross alt ikke valget så veldig mye...

Skrevet

Nei ærlig talt, du er ikke vanskelig!!

Da jeg var forlover 'fikk jeg velge kjole selv', men den måtte ha en veldig spesiell farge som passet til bryllupet, og ha en bestemt fasong.

Jeg trålet alle butikker jeg kom over, og fant ingenting som passet til hennes krav. Dette var i London for mange år siden. Jeg brukte dagesvis på å lete.

Tilslutt fant jeg en som var utrolig dyr, jeg måtte pent betale den selv, og den ble bare brukt den ene dagen, for jeg hatet den. Den var ikke 'meg' i det hele tatt.

Jeg angret meg lenge på at jeg ikke satte foten ned. Jeg sa jeg ikke ville betale den selv, men det hørte de ikke på.

Faktisk har jeg aldri følt meg så utnyttet og lite satt pris på som da jeg var forlover. :roll:

Nå skal det sies at den dama alltid har utnyttet folk (meg), og nå har jeg bare minimal kontakt med henne. Jeg gidder ikke mer.

Skrevet

Jeg er enig med resten her inne.

Forstod jeg riktig at dere var to forlovere? Hva sier den andre forloveren?

Jeg syens dere burde gå sammen og snakke med bruden og fortelle henne hvor urimelig hun er.

Skrevet
Jeg er enig med resten her inne.

Forstod jeg riktig at dere var to forlovere? Hva sier den andre forloveren?

Jeg syens dere burde gå sammen og snakke med bruden og fortelle henne hvor urimelig hun er.

God idé! :Nikke:

Gjest Gjest
Skrevet

Latterlig. Jeg tror du bør minne henne på at dette er en stor dag for henne - for mange andre er det bare "nok et bryllup". Jeg er i en alder nå hvor mange av mine og samboeren sine venner og slektninger gifter seg - vi har siden vi ble sammen for tre år siden vært i minst to bryllup hvert år. For oss blir da hvert bryllup "nok et bryllup".

Gjest MissBella
Skrevet
I ditt tilfelle så er det bruden som er urimelig. Om hun skal bestemme hva dere forloverene skal gå i så får hun værsågod betale for kjolene også.

Ja den er jeg også enig i.

Skrevet
:hakeslepp: Det der er det merkeligste jeg har hørt i mitt liv.... utrolig at det finnes sånne! Bra du sa fra :Nikke:
Gjest Urimielig?? Nei
Skrevet

Jeg synes bruden har sin fulle rett til å komme med retningslinjer. Forloverne kunne tross alt gitt beskjed litt tidligere om at de ikke ønsket å bruke den kjolen de ble gitt, og heller funnet en kjole et annet sted innfor brudens retningslinjer.

Litt bein i nesa hjelper!

Skrevet
Er jeg virkelig vanskelig? Burde jeg være supertakknemlig for å bli bedt om å gjennomføre det "ærefulle" oppdraget det er å være forloveren hennes? Jeg er klar over at det ikke er en selvfølge at brudeparet holder klær til forlovere, men når det er snakk om at bruden har valgt kjole og vi ikke har noe vi skulle ha sagt synes jeg faktisk det blir annerledes. Jeg hadde jo planlagt å kjøpe en kjole til bryllupet, men planen var å kjøpe noe jeg vet jeg kommer til å bruke igjen senere og til omtrent halve prisen av kjolen bruden har valgt.

Nei dette er jo så dårlig gjort!!!

Eg har spurt 2 venninner og forlover å være brudepiker...altså ha matchende kjoler. Ingen har hatt noe i mot det...dem sier at de elsker ideen.

Men nu har eg også betalt for disse kjolene....plus at etter fotografering får dem lov å bytte kjole om dem skulle ønske det!

Syns ho veninna di må inse at du ikke vil betale, og hvis ho absolut må ha deg i den kjolen, så burde ho betale for det!!!!

p.s. ka syns ho andre forloveren da???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...