Gå til innhold

Ulovlig med satanisme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kirkebrenning og dyreofring har svært lite med satanisme å gjøre. Som andre har sagt, så er satanisme ikke ulovlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Kirkebrenning og dyreofring har svært lite med satanisme å gjøre. Som andre har sagt, så er satanisme ikke ulovlig.

Det har det vel!

1. å dyrke Satan som et reelt vesen, ved bruk av ritualer

2. å dyrke onde og egosentrisk krefter, ved bruk av ritualer

3. å utføre sataniske, onde og kriminelle handlinger

4. å erklære seg som satanist og se ut som en satanist ved bruk av sminke og klær

Satanisme har vel eksistert like lenge som kristendommen.Denne trosretningen forbindes ofte med kirkebranner, ofringer, vold og seksuelle perversiteter. Media gir ofte et unyansert bilde av den virkelige situasjonen.

Media og anti satanister har i hovedsak kun fokusert negativt på ett av de satanistiske ritualene nemlig; det mest skremmende og grusomme - offerritualet, "Den sorte messe". På denne måten framstår satanister som ekstremt voldelige og barbariske. "Den sorte messe" går kort ut på å håne den katolske messe ved å bruke de samme elementer som en kristen messe, men i omvendt og pervertert form. Det hevdes at dette ritualet enkelte ganger innbefatter ofring av dyr eller mennesker, men det foreligger ingen bevis for dette.

Den første definisjonen setter som kriterium at man skal dyrke Satan som en person. Da de fleste satanister ikke oppfatter Satan som en person, vil få satanister falle inn under denne definisjonen. Dersom man karakteriserer satanistene som en personer som dyrker onde, eventuelt egosentriske krefter, vil langt flere satanister falle innenfor satanistbegrepet. Både den offisielle satanismen og renessansesatanismen benytter magiske ritualer for å fremheve egosentriske krefter. Blant ungdomssatanistene er satandyrkingen mer eksperimentering, med ritualer som følge av ren nysgjerrighet.

Spørsmålet er så om man skal kalle mennesker som begår onde handlinger, som f.eks. kirkebranner, overgrep mot barn og mord for satanister. Vi er av den oppfatning at dersom man skulle lagt en så vid forståelseramme til grunn, ville det oppstå problemer med å skille denne kriminaliteten fra kriminalitet generelt. Vi har selvfølgelig sett eksempler i Norge der selvutnevnte satanister tar på seg ansvar for kirkebranner og lignende. Den mest framtredende satanisten i Norge på 90-tallet, er nok Varg Vikernes, alias Greven. Han soner nå en dom på 21 år for kirkebrann og mord.

Skrevet

Spørsmålet med definering er litt interessant, ja. Satanisme er jo ikke et separat fenomen, men har mye til felles med mange andre grupper. Mange satanister er jo f.eks. også en form for odinister (som Greven), men jeg har også vært borti de som minner sterkt om en gjennomsnittlig New Age-hippie men definerer seg selv som satanist. Sprø greier.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel egentlig svært få satanister i Norge som dyrker Satan som sin gud. Det er vel mer en protest i mot samfunnet der man bruker det mørke og dystre for å provosere. Metalband som fremstår som satanistiske er vel ment mer som angrep på de kristne og deres levemåte og dobbelmoral enn kristendommen selv. Og når det gjelder perversiteter og overgrep så er kristne ledere litt for ofte i søkelyset.

• 1 måned senere...
Skrevet
ateistisk satanisme (hvor "satan" er et symbol på de trekkene ved menneskeheten kristendommen tradisjonelt har fordømt).

Er du ateist så betyr det at du er ikketroende! Er du ateist så kan du ikke samtidig være satanist!

Skrevet
Er du ateist så betyr det at du er ikketroende! Er du ateist så kan du ikke samtidig være satanist!

...jeg forklarte jo hva det betydde! "Satan" er et ord som brukes for å markere motstand mot kristendommen, og for å provosere. Det betyr ikke nødvendigvis at de tror på djevelen.

Skrevet (endret)
...jeg forklarte jo hva det betydde! "Satan" er et ord som brukes for å markere motstand mot kristendommen, og for å provosere. Det betyr ikke nødvendigvis at de tror på djevelen.

Satan er et uttrykk fra bibelen. Det jeg skriver er at det å være ateist betyr at du er IKKE troende.Det jeg reagerte på var at du skrev at noen var ateistiske satanister!Med andre ord: ikketroende satanister!!! Direkte oversatt!

En satanist tror på både satan og gud og markerer ikke mot kristendommen generelt, men vil som den onde Satan sloss mot den gode Gud.

En ateistisk satanist tror på djevelen og djeveldyrkelse, men er ingen satanist!

Kort fortalt!

Satan er en figur i bibelen - og for å være satanist må du ha satt deg inn i bibelhistorien - vite hva du skal sloss mot!

En djeveldyrker trenger ikke å vite bibelhistorien!

Man har jo selvsagt forskjellige typer innen sataniame også da!

http://no.wikipedia.org/wiki/Satanisme

Satanismer som TROR at det består av kirkebranner og gravskjending har misforstått TOTALT!

Selv tar jeg avstand fra satanisme generelt selv om jeg har lest endel om det - bare så det er sagt!

Endret av Silmarill
Skrevet
En satanist tror på både satan og gud og markerer ikke mot kristendommen generelt, men vil som den onde Satan sloss mot den gode Gud.

En ateistisk satanist tror på djevelen og djeveldyrkelse, men er ingen satanist!

Hvis du sjekker linken du selv la ut, så vil du se at filosofisk satanisme ikke innebærer en tro på den bibelske guden. Jeg siterer:

Av denne grunnen unngår mange satanister i samtiden tradisjonelle religiøse overbevisninger, holdninger og tilbedelse, til fordel for mere egoistiske, selvsentrerte verdenssyn, naturlige lover, den sterkestes rett og skikker som materialisme, individualisme og «magi».
Engelske wikipedia er klarere:
Unlike Theistic Satanists, LaVeyan Satanists are atheists and agnostics who regard Satan as a symbol of man's inherent nature.
Dette er dermed ikketroende satanister.

Om man sjekker ut Church of Satans egen definisjon av Satan står det ingen ting om guddommer der.

Nå er riktignok denne typen grupper ofte opptatt av det okkulte og bruker gjerne ulike former for magi/seremonier/ritualer og slikt, men det er ikke det samme som en anerkjennelse av den kristne guden.

Skrevet
Satanisme er ikke ulovlig så sant ingen blir skadet pga. denne dyrkelsen!

Kristendom er heller ikke ulovlig, så lenge ingen blir skadet pga gudstilbedelsen.

Man kan lite om den satanistiske kirke, hvis man faktisk tror disse bedriver satan-dyrkelse og ofringer.

Den satanistiske kirke tror ikke på gud og ikke på satan, men på at det gode og det onde er ulike sider ved mennesket.

Rules:

1. Do not give opinions or advice unless you are asked.

2. Do not tell your troubles to others unless you are sure they want to hear them.

3. When in another’s lair, show him respect or else do not go there.

4. If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.

5. Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.

6. Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the other person and he cries out to be relieved.

7. Acknowledge the power of magic if you have employed it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained.

8. Do not complain about anything to which you need not subject yourself.

9. Do not harm little children.

10. Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.

11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.

www.churchofsatan.com

Nå vil vel de som avskyr satanismen uten å "gi den en sjanse" kun lese "destroy him" og "cruelly and without mercy", men det står jo faktisk at man ikke skal skade folk, og hvis man skal det så bare som siste utvei.

Satanism stands for acceptance of Man as an animal.
Skrevet

Man kan vel ikke tro på satan om man ikke tror på gud?

Numi, de reglene som ble listet opp hørtes mer ut som allminnelig folkeskikk.

Skrevet

...det finnes sikkert de raringene som gjør det og, men jeg tror ikke det er vanlig nei.

Skrevet

Ja, og det er de reglene de følger.

Den satanistiske kirke tror jo ikke på Satan. Det er det som er greia.

Skrevet (endret)

Helt enig med deg Waco, det er det jeg prøver å si også!

Det høres litt mere slik ut ja.....må si meg enig i det!

Endret av Silmarill
Skrevet (endret)
Helt enig med deg Waco, det er det jeg prøver å si også!

Det høres litt mere slik ut ja.....må si meg enig i det!

Unngår du med vilje å lese det jeg skriver, og bare leser det Waco svarer på det jeg skrev, eller?

Det er reglene den satanistiske kirke følger jeg listet opp, og Den Satanistiske kirke tror ikke på verken gud eller satan. Da hjelper det ikke hva du og Waco prøver å si.

De tror at det onde og gode (eller "gud" og "satan" om du vil) kun er sider ved mennesket, og mennesket er et dyr som alle andre dyr.

Endret av *Numi*
Skrevet
Unngår du med vilje å lese det jeg skriver, og bare leser det Waco svarer på det jeg skrev, eller?

Nei, men jeg har skrevet endel om dette tidligere!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Du prøver altså å påstå at alle som er satanister, bekjenner seg til de reglene som du har ramset opp?

Du snakker om en retning, og da stemmer det helt sikkert veldig bra, men det betyr ikke at det stemmer på alle satanister. Og da kan du ikke komme her og påstå at det Waco og Silmarill skriver er helt feil.

Skrevet (endret)
Du prøver altså å påstå at alle som er satanister, bekjenner seg til de reglene som du har ramset opp?

Du snakker om en retning, og da stemmer det helt sikkert veldig bra, men det betyr ikke at det stemmer på alle satanister. Og da kan du ikke komme her og påstå at det Waco og Silmarill skriver er helt feil.

Takk :)

Endret av Silmarill
Skrevet

Jeg snakker om de ekte satanistene.. Men selvfølgelig, det finnes vel luringer som tror kirkebrenning og satandyrking er satanisme også. det var ikke de jeg snakket om.

Silmarill var nok ganske bastant selv også, og gav meg ikke noe inntrykk av at hun snakket om en retning (som i at hun mente det fantes flere retninger), men generelt. Jeg snakket om satanistene i "The Church of Satan", ikke Greven og gjengen hans. Ikke har jeg heller påstått at de tok helt feil.

Gjest Gjest_ELVIRA_*
Skrevet

Jeg kan ikke forstå det.Lucifer(Satan) var den falne engelen som ble forvist av Gud fra himmelen fordi han stilte spørsmål ved Guds måte å regjere på..

ingen Gud,ingen Satan.Gud skapte engelen Lucifer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...