Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har har hatt det...eller fikk det da jeg var 3 måneder - doktorer prøvde å overbvise meg om at jeg ville vokse det av meg - men nei, desverre har det kronisk!

Er litt sur på den norske politikken om at det bare er psoriasis pasienter som får støtte av staten for å reise til syden. Mener - enhver lege - vel hudlege - burde nå for pokker skjønne at det samme hjelper for en stakkers atopiker!

Forskjellsbehandlig - takler det dårlig!!

:fy:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja ikke sant??!!

Jeg har det selv, og det er no' dritt!! :evil:

Blæ! Bruker en formue på kremer og shampoer og enda flere kremer og balsam og vaskemiddel og salver og legetimer, åsså kan jeg (egentlig) ikke engang gå i skjørt!! (får eksem, og så sår, på innsiden av lårene). Greit nok med salver og sånnt, for det er jo på resept (og det blir fort frikort av dette her...), men alt det andre, som må være absolutt såpe og parfymefritt, det koster jo en formue!

Siden jeg fikk det da jeg var 16, har jeg vanskelig for å tro at det vil forsvinne, så det er nok kronisk her også...

Ikke får jeg ha pus engang :sinna: (skal selvsagt ha likevel :kul: )

Skrevet

Ja jeg også er sånn. Tror man lett kan bli smågal utav å ha eksem. Å klø når du virkelig klør - og om noen ber deg stoppe da, ja da får jeg mord i blikket!!!

Gjest ragnhils ikke innlogget
Skrevet

Har også atopisk eksem - men heldigvis er den ikke så ille. Jeg TROR at hudlegen sa til meg at jeg kunne få refusjon for hudkremer, såper osv dersom jeg kunne dokumentere at jeg hadde over kr 1000,- i utgifter på dette. Fikk en laaang liste - med bl.a locobase og dove.. Har aldri kommet opp i sånne beløp (veeel, men ikke på ting jeg må ha) - men det kan kanskje gjelde andre.. Verdt å sjekke med hudlegen, i allefall! (sm sagt, jeg tro jeg husker!)

Skrevet

Jeg er også plaget med eksem. Særlig om vinteren når det er tørr inneluft. Det eneste som virkelig har hjulpet, er et tomåneders opphold i Afrika! Da var jeg bra i lang tid etterpå! Det er på høy tid at alle som er plaget av eksem får en tomåneders ferie i tropiske strøk hver vinter! :briller:

Skrevet

Jeg har hatt atopisk eksem hele livet, men er så heldig at den nå stort sett begrenser seg til hendene.

Mottar dere grunnstønad fra trygdekontoret? Det kan dere faktisk ha rett til. Denne skal dekke ekstrautgifter i forbindelse med sykdommen. Pga fete kremer må klær skiftes og vaskes oftere, det samme gjelder dyner, puter og sengetøy, og dette gir selvsagt ekstra slitasje sammenliknet med "normalt" bruk. Reagerer dere på mat slik at dere må ha "renere" produkter? Også dette kan komme under her. Selv kan jeg ikke spise godteri med fargestoffer eller blandingsprodukter. (bør spise rene kjøttprodukter, ikke kjøttdeig etc). Sminke for oss med eksem koster jo ofte litt ekstra. Sett opp et regnskap med gjennomsnittelig månedlig forbruk hvor du tar med alle sånne utgifter. I tillegg skal lege uttale seg om dette, men det kan ofte fastlege gjøre, de fleste fastleger skjønner at eksem gir ekstra utgifter. (Om ikke er det på tide å skifte lege! Da har vedkommende ikke skjønt eksem i det hele tatt!)

Dere kan også har rett til særfradrag for store sykdomsutgifter på selvangivelsen. Dersom ekstrautgiftene kommer på over seks-tusen-et-eller-annet. (Da må det legges ved legeerklæring samt et vedlegg som forklarer hva utgiftene består av).

Jeg trodde forøvrig at barn kunne få sydenopphold når de hadde eksem? Sjekk med astma og allergiforbundet om disse rettighetene, de vet det helt sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...