Gå til innhold

Healing og placebo

Anbefalte innlegg

Fortell mer!!!! *spennende*

Jeg har vært lenge syk og har følt meg drittlei lenge. Jeg besluttet å søke litt "åndelig" hjelp for å få hodet mitt ut av det negative sporet jeg hadde havnet i. Kort fortalt fikk jeg beskjed om å ringte et nr, jeg ante ingenting om vedkommende, bare et nr jeg fikk tilsendt.

Jeg ringte som avtalt , og jeg rakk ikke si stort før han begynte å fortelle. "Du bodde i en klassisk bygård i Oslo, gjorde du ikke?" spurte han. Tja, sa jeg, jeg har bodd litt her og der og flytta en del på meg. "ja, men da du ble syk, så bodde du i en klassisk bygård. Og på andre siden av gaten av bygården, så er det en stor park." Han fikk opp tallet 1930. Jeg satt bare stum i andre enden av tlf og visste ikke frem eller tilbake på meg selv, dette går ikke an å tippe på. Bygården var fra 1930, et klassisk bygg, med park rett over gata. Det er ganske mange bygårder og blokker å ta av i Oslo for å si det mildt.

"Du har veldig vondt i bryst og lungene dine. Også har du tenkt veldig mye på barn i det siste". Igjen, det fòr bare kaldt nedover ryggen. Informasjon han umulig kan ha visst. Kortversjonen: jeg har ikke hatt vondt i lungene siden vi la på. Og alt han sa er det umulig å gjette seg til, klin umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt utrolig!! Ja uten tvil så har han både lest og healet deg.

Jeg burde også fått litt åndelig hjelp for å komme ut av negativt tankemønster.

Jeg er så lei å tenke at jeg skulle ønske jeg kunne slå av hjernen.. bare noen minutter! Selv når jeg sover drømmer jeg så mye at når jeg våkner føler jeg at jeg har ligget våken og tenkt hele natta. Jævli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig!! Ja uten tvil så har han både lest og healet deg.

Jeg burde også fått litt åndelig hjelp for å komme ut av negativt tankemønster.

Jeg er så lei å tenke at jeg skulle ønske jeg kunne slå av hjernen.. bare noen minutter! Selv når jeg sover drømmer jeg så mye at når jeg våkner føler jeg at jeg har ligget våken og tenkt hele natta. Jævli.

Da kan jeg godt anbefale en hypnotisør på Røa, hvis du holder til i Oslo.

Jeg søkte åndelig hjelp fordi jeg ønsker å ha èn dag jeg ikke var dårlig, så jeg kunne komme meg ut og starte min "tenke meg selv frisk" prosess. So for so good! :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg godt anbefale en hypnotisør på Røa, hvis du holder til i Oslo.

Jeg søkte åndelig hjelp fordi jeg ønsker å ha èn dag jeg ikke var dårlig, så jeg kunne komme meg ut og starte min "tenke meg selv frisk" prosess. So for so good! :Gjesp:

Bor en kjøretur unna, send meg gjerne en PM :)

Legger meg nå, takker deg i morgen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har vært lenge syk og har følt meg drittlei lenge. Jeg besluttet å søke litt "åndelig" hjelp for å få hodet mitt ut av det negative sporet jeg hadde havnet i. Kort fortalt fikk jeg beskjed om å ringte et nr, jeg ante ingenting om vedkommende, bare et nr jeg fikk tilsendt.

Jeg ringte som avtalt , og jeg rakk ikke si stort før han begynte å fortelle. "Du bodde i en klassisk bygård i Oslo, gjorde du ikke?" spurte han. Tja, sa jeg, jeg har bodd litt her og der og flytta en del på meg. "ja, men da du ble syk, så bodde du i en klassisk bygård. Og på andre siden av gaten av bygården, så er det en stor park." Han fikk opp tallet 1930. Jeg satt bare stum i andre enden av tlf og visste ikke frem eller tilbake på meg selv, dette går ikke an å tippe på. Bygården var fra 1930, et klassisk bygg, med park rett over gata. Det er ganske mange bygårder og blokker å ta av i Oslo for å si det mildt.

"Du har veldig vondt i bryst og lungene dine. Også har du tenkt veldig mye på barn i det siste". Igjen, det fòr bare kaldt nedover ryggen. Informasjon han umulig kan ha visst. Kortversjonen: jeg har ikke hatt vondt i lungene siden vi la på. Og alt han sa er det umulig å gjette seg til, klin umulig.

De gjetter ikke, de vet nøyaktig hva som går hjem hos folk, og du plukker bare ubevisst opp den historien som stemmer med din fortid og ditt liv. Alt som ikke stemte har du glemt, eller du gir det ikke like mye betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fikk tid til å fortelle hva slags bydel du bor i, så kunne han kanskje gjøre en kvalifisert gjetning, for i mange deler av Oslo så er over 30% av boligene bygd mellom 1920 og 1940. Sagene-Torshov har faktisk 43%, og steder som kan kalles "park" er ikke akkurat noen sjeldenhet i Oslo. Dersom du bekrefter at du bor i en "klassisk bygård", så stiger sannsynligheten for at den er bygget i dette tidsrommet faktisk veldig høy, for det ble ikke bygget noe videre under krigen, og heller ikke før 1920. Og etter krigen ble det bygget blokker.

Sånne ting kan man vite dersom man har en viss interesse for historie, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du fikk tid til å fortelle hva slags bydel du bor i, så kunne han kanskje gjøre en kvalifisert gjetning, for i mange deler av Oslo så er over 30% av boligene bygd mellom 1920 og 1940. Sagene-Torshov har faktisk 43%, og steder som kan kalles "park" er ikke akkurat noen sjeldenhet i Oslo. Dersom du bekrefter at du bor i en "klassisk bygård", så stiger sannsynligheten for at den er bygget i dette tidsrommet faktisk veldig høy, for det ble ikke bygget noe videre under krigen, og heller ikke før 1920. Og etter krigen ble det bygget blokker.

Sånne ting kan man vite dersom man har en viss interesse for historie, tenker jeg.

Jeg rakk ikke å fortelle annet enn at jeg var syk. Ikke hva slags syk, ikke symptomer, ikke hvor i landet jeg bor/har bodd. Min informasjon tok vel ikke mange sekundene, etter dette var det kun han som snakket. Så hvordan forklarer du det da? Jeg bor forøvrig ikke i Oslo lenger heller, og det stedet jeg ble syk bodde jeg kun på i 1 mnd. Grunnen til at jeg ble syk var pga leiligheten.

Bare bra tippa av han da forstår jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk ikke å fortelle annet enn at jeg var syk. Ikke hva slags syk, ikke symptomer, ikke hvor i landet jeg bor/har bodd. Min informasjon tok vel ikke mange sekundene, etter dette var det kun han som snakket. Så hvordan forklarer du det da? Jeg bor forøvrig ikke i Oslo lenger heller, og det stedet jeg ble syk bodde jeg kun på i 1 mnd. Grunnen til at jeg ble syk var pga leiligheten.

Bare bra tippa av han da forstår jeg.

Jeg forklarer det egentlig ikke, Pjukset. Men slik jeg oppfattet innlegget ditt, så virket det plausibelt at han kunne gjettet på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forklarer det egentlig ikke, Pjukset. Men slik jeg oppfattet innlegget ditt, så virket det plausibelt at han kunne gjettet på det.

Men kan du nå være enig i at disse tingene han fortalte, var helt umulig å gjette seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor en kjøretur unna, send meg gjerne en PM :)

Legger meg nå, takker deg i morgen :ler:

Ta kontakt med Røa Alternative Senter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig for oss å si noe om hva han sa, når vi bare får høre din tolkning av det som ble sagt. Som sagt kan du ha glemt/fortrengt store deler av det som ble sagt, eller gitt ekstra tyngde til alt det som stemte, fordi du ønsker å tro på det eller følte deg overbevist. Kanskje var han mye vagere i sine uttalelser enn hva du påstår, kanskje gidde du han flere opplysninger enn hva du forteller oss. Kanskje sitter han der og googler navn og nummer samtidig som dere prater. Det blir helt umulig for oss å si noe om.

Ja, det er nok sånn.

Samtalen må ha gått omtrent sånn:

Synske mannen (heretter SM): Du har bodd i rekkehus.... liten stue på landet.... høyblokk... bygård......

Pjukset: JA, bygård ja!

SM: Du har vondt i ørene.... øynene... nesa..... skuldrene... maven.... lungene....

Pjukset: JA! Lungene ja!!

--

Senere. Pjukset: Jeg snakket med en healer over telefon og han fortalte meg at jeg hadde bodd i bygård, at det var der jeg ble syk og at jeg har vondt i lungene...

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, det er nok sånn.

Samtalen må ha gått omtrent sånn:

Synske mannen (heretter SM): Du har bodd i rekkehus.... liten stue på landet.... høyblokk... bygård......

Pjukset: JA, bygård ja!

SM: Du har vondt i ørene.... øynene... nesa..... skuldrene... maven.... lungene....

Pjukset: JA! Lungene ja!!

--

Senere. Pjukset: Jeg snakket med en healer over telefon og han fortalte meg at jeg hadde bodd i bygård, at det var der jeg ble syk og at jeg har vondt i lungene...

:roll:

Du har faktisk mer rett enn du tror, det er i alle fall denne type teknikker de bruker for å overbevise et publikum om sin synskhet/evne til å kontakte døde osv, men hvordan det fungerer på enkeltpersoner er jeg usikker på. Horoskoper ser jo ut til å treffe godt, uten at det er noe hold i dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk mer rett enn du tror, det er i alle fall denne type teknikker de bruker for å overbevise et publikum om sin synskhet/evne til å kontakte døde osv, men hvordan det fungerer på enkeltpersoner er jeg usikker på. Horoskoper ser jo ut til å treffe godt, uten at det er noe hold i dem...

Vel JEG vet at samtalen overhodet ikke forløp seg slik.

SM: Hei, hva kan jeg hjelpe deg med

Jeg: Jeg er syk

SM: Jeg får opp at du har veldig vondt i lungene dine

Jeg: ja

SM: Bodde du i en gammel bygård i Oslo?

Jeg: har jeg sagt at jeg bor i Oslo? Jeg bor ikke i Oslo

SM: Nei, men jeg får opp bilder av en bygård i Oslo, og blir vist at det er her du ble syk.

Jeg: stille

SM: jeg får opp bilder av en park rett på andre siden av gaten, også får jeg opp bilder av 1930.

Jeg: stemmer.

Jeg vet ikke hva jeg kan ha sagt her for å ha ledet han riktig vei, eller omvendt. Bra gjetta isåfall.

Jeg har ihvertafall ikke hatt vondt i lungene siden vi la på, placebo eller ei, så er jeg jævlig takknemmlig for det.

Endret av Pjukset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du vet, Pjukset, når du forteller historien din sånn så er den kun en anekdote. Ingen var der for å kontrollere hva som ble sagt og/eller gjort, og derfor er det ikke sant.

Når man stanger hodet i veggen får man vondt, og da kan man ta en Paracet. Jeg leste for ikke lenge siden at virkningen av Paracet også mest sannsynlig bare er placebo, men den tror jeg virker for nesten alle.

Ellers lurer jeg fælt på hvordan alle de fem fra episoden i går klarte å gjette så likt om hva som hadde skjedd på det stedet de ble tatt med til - helt uavhengig av hverandre.

Lokalhistorikeren og hun damen fra politiet var tydeligvis veldig imponert over det de hørte mens det pågikk, og politidamen - som vel var etterforskningsleder eller noe sånt (?) - tippet i forkant av oppgavene at de var svært usannsynlige å kunne gjette seg til i hvert fall.

Og så lurer jeg igjen, som i mange andre tråder; dere som er mest skeptiske til det som blir tatt opp i denne tråden, gårsdagens episode av den 6. sansen - så dere programmet, eller mener dere nå i hytt og pine uten å egentlig vite hva som skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at svaret ikke står mellom synskhet eller vill gjetting, selv om det virker sånn. Om SM ikke brukte leseteknikker for å overbevise deg, kan han fortsatt ha brukt andre metoder.

Hva om de som gidde deg nummeret, også gidde SM informasjon om deg før du ringte?

Leseteknikk over telefon? Forklar hvordan det funker er du snill.

Hun som GA (det heter da for vitterlighet ikke gidde) meg nummere hadde heller ikke slik informasjon om meg. Hun vet hva jeg heter og hvor gammel jeg er, ikke noe mer.

Men samme det, dette er bare en anekdote, og det får det vel bare forbli. Det plager ikke meg, jeg kom bare med min opplevelse som har relevans for tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet, Pjukset, når du forteller historien din sånn så er den kun en anekdote. Ingen var der for å kontrollere hva som ble sagt og/eller gjort, og derfor er det ikke sant.

Når man stanger hodet i veggen får man vondt, og da kan man ta en Paracet. Jeg leste for ikke lenge siden at virkningen av Paracet også mest sannsynlig bare er placebo, men den tror jeg virker for nesten alle.

At historien er gjenfortalt gjør den ikke mindre sann, men det er opp til den enkelte å om de velger å tro på det eller ei. At du velger da å tro at den ikke er sann, har jeg ingen problemer med. Da kan vel du la vær å ha problemer med de som velger å tro på historien?

Men at det at paracetamol ikke har noen effekt utover placebo må du lenger ut på landet med. Derimot har det å ta en pille, for noen, en psykisk effekt, som gjør at hodepinen går over før pilla har fått virket, men det betyr ikke at virkemiddelet ikke har noen funksjon. Kan også hende at det var det vannet som man svalgte pillen med som utgjorde forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
At historien er gjenfortalt gjør den ikke mindre sann, men det er opp til den enkelte å om de velger å tro på det eller ei. At du velger da å tro at den ikke er sann, har jeg ingen problemer med. Da kan vel du la vær å ha problemer med de som velger å tro på historien?

Men at det at paracetamol ikke har noen effekt utover placebo må du lenger ut på landet med. Derimot har det å ta en pille, for noen, en psykisk effekt, som gjør at hodepinen går over før pilla har fått virket, men det betyr ikke at virkemiddelet ikke har noen funksjon. Kan også hende at det var det vannet som man svalgte pillen med som utgjorde forskjell.

Mysan var ironisk, Puselita ;)

Det er ikke så veldig lenge siden jeg så på Grosvold, hvor det var en lege som kunne fortelle at placebo var en stor årsak til hvorfor bl.la paracetamol faktisk virker. Det betyr ikke at virkemiddelet ikke har noen funksjon, men at placebo faktisk har en innvirkning her også.

Ta f.eks sovepiller, de har ingen dokumentert effekt ved bruk utover 2 uker. Likevel virker de som har tatt de over lengre tid, fordi de har en forventning til at det skal fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser litt rundt omkring her i forumet, og også i denne tråden så vil du skjønne at dette var ironisk.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje deg jeg tidligere i tråden også ba utdype hvordan dette er det samme som trylling, og gjerne også hvordan det foregikk. Så ikke at du kom med noe svar på det.

"Tryllekunstnere" kaller teknikken cold reading. Noen er skremmende nøyaktige med detaljene sine, men det er fortsatt et triks.

Derren Brown er ganske imponerende.

http://www.youtube.com/watch?v=PfPpKdAUc0w

http://www.youtube.com/watch?v=3C_BJuyw-jM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med anekdoter er at de er enkeltstående beretninger. Poenget er IKKE at man mistenker personen som forteller dem for lyve. Men vedkommende kan ta feil, eller han kan ha blitt manipulert, eller han tillegger et eller annet en effekt som det ikke har, fordi han ikke er oppmerksom på noe helt annet som medierer den FAKTISKE effekten.

Placebo er forøvrig en DEL av effekten for all medisin og all behandling, og det gjelder like godt for paracet som for homeopatvann. Skikkelige medikamenter har en effekt i TILLEGG til placebo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...