Gå til innhold

"Fysj, som du stinker!"

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
"Fysj, som du stinker!"

Uhøflig å si dette, ja. Men det er enda mer uhøflig av deg å forpeste lufta som andre skal puste inn! Tenk litt på det du!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke røylukta fra munnen til folk! :P

men jeg sier ikke til en viltfremmed: du stinker :o

holder det for meg selv! folk må få gjøre som dem vil!

Gjest Gjest
Skrevet

Syns faktisk at det helt på trynet og komme med slike utbrudd, enten det dreier seg om røyk eller annen drittlukt.

Personlig så syns jeg det er veldig mye annet som lukter værre enn sigarettrøyk. Har mange ganger stått i en overfylt t-banevogn med nesa omtrent inni armhulen til en lett overvektig mann en varm sommerdag. Men sier man noe? Nei... da flytter jeg meg, hvis det ikke er mulig, puster jeg med munnen. :popcorn:

Gjest Gjest
Skrevet
Uhøflig å si dette, ja. Men det er enda mer uhøflig av deg å forpeste lufta som andre skal puste inn! Tenk litt på det du!

Da er det jammen meg uhøflig og være uvasket også!

Skrevet

jeg er som de fleste andre røykere stengt ute i friluft, men driver ikke å røyker på folk, eller i nærheten av folk som ikke røyker. forurensing, ja, som så meget annet.

Skrevet

Jeg kunne nok tenkt meg å si det mange ganger, men jeg biter det i meg.

F.eks. folk som har stått på busstoppet og røykt og så går inn på bussen og setter seg ved siden av meg - jeg blir utrolig lett kvalm av røykelukt.

Folk som røyker stinker hvis du spør en ikke-røyker, det må dere bare være klar over! Regner det og busskuret er fullt så er det folkeskikk å ikke fyre opp en sigg der -- da får du gå ut i regnet å stå der, kommer du igjen når du er ferdig så plager du de som står kloss oppi deg og må lukte på stanken av røyken.

Har jeg glemt å pusse tennene eller spist noe som gjør at jeg har dårlig ånde og vet om det så passer jeg på å ikke snakke opp i ansiktet på folk og puste med munnen igjen på bussen - det syns jeg godt røykere kunne tenkt på også!

Ville som sagt aldri sagt det til personen der og da, men jeg skulle ønske røykere flest visste om dette.

Skrevet
Jeg kunne nok tenkt meg å si det mange ganger, men jeg biter det i meg.

F.eks. folk som har stått på busstoppet og røykt og så går inn på bussen og setter seg ved siden av meg - jeg blir utrolig lett kvalm av røykelukt.

Folk som røyker stinker hvis du spør en ikke-røyker, det må dere bare være klar over! Regner det og busskuret er fullt så er det folkeskikk å ikke fyre opp en sigg der -- da får du gå ut i regnet å stå der, kommer du igjen når du er ferdig så plager du de som står kloss oppi deg og må lukte på stanken av røyken.

Har jeg glemt å pusse tennene eller spist noe som gjør at jeg har dårlig ånde og vet om det så passer jeg på å ikke snakke opp i ansiktet på folk og puste med munnen igjen på bussen - det syns jeg godt røykere kunne tenkt på også!

Ville som sagt aldri sagt det til personen der og da, men jeg skulle ønske røykere flest visste om dette.

Jeg tror de fleste røykere med litt mellom øra vet dette. Men det finnes mange ekle røykere også. På arbeidsplassen min har vi flere som er rett og slett ekle. De karter gloa på gulvet(har en egen røykebu), gjømmer stinkende sneiper rundt omkring på arbeidsplassen, og noen gir seg blanke i andre mennesker, og vandrer i gangene med røyken i hånden.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror de fleste røykere med litt mellom øra vet dette. Men det finnes mange ekle røykere også. På arbeidsplassen min har vi flere som er rett og slett ekle. De karter gloa på gulvet(har en egen røykebu), gjømmer stinkende sneiper rundt omkring på arbeidsplassen, og noen gir seg blanke i andre mennesker, og vandrer i gangene med røyken i hånden.

Men en del av oss, som har litt mer sensitive naser på lik linje med mer pirkete smakssans, må det ikke slike ekligheter til for at det skal stinke. For meg holder det at du er ute og røyker, står ute i to min ekstra+tar tyggis, for at du skal stinke nok til at jeg kan miste matlysta eller ønske å flytte meg fra det innerste bussetet som du nettopp har fanget meg inni. Det handler ikke så mye om ånden, men om lukta fra klærne.

Det hjelper ganske lite hvor mye dere enn har mellom ørene og hvor mye hensyn dere forsøker å ta, men dere lukter ille likevel. Det er faktisk slik at når dere røyker på jobb så er det minimum et par andre på kontoret som syntes at dere lukter skikkelig ille. For oss henger lukta igjen i lufta når dere går forbi, og lager lukt i rommet dere sitter i. Akkutar dette tror jeg ikke mange er klar over.

En del ikke-røykere vil nok si at jeg overdriver sterk nå, men da er de blandt de heldige som ikke reagerer så sterkt på denne lukta.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kunne godt ha skrevet det første innlegget her. Jeg har tenkt i samme baner flere ganger.

Folk kan tydeligvis uffe seg høylydt over røyklukt, mens andre lukter ikke skal nevnes.

Snart begynner jeg også å klage på lukter som irriterer meg : svettelukt,hvitløkslukt, fremmed krydderlukt, rar såpelukt, sterk parfymelukt etc etc.

En kollega stinker alltid irriterende av myggstift-lukt av en eller annen grunn.

Er det ok å klage på at noen lukter røyk så er det ok å klage på alle andre lukter også !

Skrevet

Jeg takler ikke lukten av røyk, men ville likevel ikke sagt "fysj som du stinker" til noen.

Gjest Gjest
Skrevet
Snart begynner jeg også å klage på lukter som irriterer meg : svettelukt,hvitløkslukt, fremmed krydderlukt, rar såpelukt, sterk parfymelukt etc etc.

Hvorfor? Ingen på kontoret lukter så sterkt svette at det lukter i rommet de er i, heldigvis. Ingen på kontoret lukter hver dag så sterkt hvitløk at det gjør at jeg ikke orker å sitte ved siden av dem (kanskje skjer dette en aller aller skjelden gang), rar krydderlukt reagerer jeg ikke på, rar såpelukt lukter skjelden så vondt at det sitter igjen i luften etter at de går forbi. Sterk parfymelukt kan jeg være med på, men igjen det skjer ufattelig sjelden at jeg reagerer på dette også. De eneste gangene dette er et problem er når jeg er på lange bussturer hvor jeg er plaget med å også bli bilsyk.

Konkusjonen er altså at de andre luktene forekommer såpass sjelden. Det skjer aldri at noen av disse er ute og får ekstra påfyll av denne ekle lukta i løpet av dagen heller, slik at de kan gå forbi meg i gangen, eller siette seg ved siden av meg i lunshen, med den friske og sterke lukta som er så motbydelig.

Det handler altså kun om hvor ofte dette skjer, og hvor mye jeg må utsettes for den i forhold til andre vonde lukter. Rent objektivt sett er det lite som skiller denne lukta fra andre vonde og like sterke lukter, eksempelvis fjøslukt. Rent praktisk sett er det likevel stor forskjell fordi det er mange på bussen, på kontoret og i butikken som hver dag og mange ganger til dagen lukter slik. Skal jeg tenke tilbake på den eklke grundige hvitlløksllukta kan jeg huske en på bussen forrige uke som liktet slik, opp i mot en på kontoret i dag, en på bussen i dag... ja du skjjønner poenget.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kunne godt ha skrevet det første innlegget her. Jeg har tenkt i samme baner flere ganger.

Folk kan tydeligvis uffe seg høylydt over røyklukt, mens andre lukter ikke skal nevnes.

En kollega stinker alltid irriterende av myggstift-lukt av en eller annen grunn.

Er det ok å klage på at noen lukter røyk så er det ok å klage på alle andre lukter også !

Hvor mange her i tråden ser du si at det er ok å klage på røykere som stinker? De aller fleste sier jo at "Ja, røykere stinker, men det er uhøflig å si det til dem". Men likevel skal du plutselig begynne å klage på diverse lukter. Gratulerer på forhånd med din kommende 14-årsdag.

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

Sterk svettelukt er utrolig kvalmt det og, men det er nå utrolig sjelden at jeg opplever dette. Røyklukt utsettes jeg derimot for daglig. Og det er en utrolig viktig forskjell mellom røyklukt og svettelukt: røyk er jeg allergisk for, svette er jeg ikke allergisk for.

Derfor synes jeg det er mer ok å klage på røyklukt, fordi dette faktisk gir mange av oss allergiske reaksjoner. Hadde det bare vært den vonde lukta som var problemet så skulle jeg vært lykkelig, men kvalme, vondt i halsen, hodepine og i verste fall pusteproblemer er faktisk noe jeg setter pris på å kunne unngå daglig.

Jeg har vært i situasjoner der vi har hatt ekstremt svettestinkende personer i klasserommet. Dette ble så uutholdelig for alle andre at det til slutt måtte tas opp med vedkommende. Det er virkelig den verste lukta jeg noen gang har vært borti, og folk brakk seg når de måtte sitte ved siden av vedkommende (var mer enn svette det stinket da...). Det hjalp nå ikke nevneverdig, men jeg syns vi hadde all rett til å si ifra - og sånn burde det jo være med røykere også? Skaper de problemer for andre bør de få beskjed om det!

Skrevet (endret)

Røyklukt, gammel svette, hvitløk, overdreven parfymebruk, fulle bleier på ungen de sitter med m.m

Mye lukter vondt for mange, personlig synes jeg gammel svette er verre enn røyklukten, mulig det er fordi jeg er x-røyker, men det kunne ikke falle meg inn kommentere til andre at de lukter vondt, det er ufint og uhøflig, uansett om man kjenner vedkommende eller ikke, for å ikke snakke om sårende.

og til vedkommende her som mente at mobbing av røykere var fullt lov, voks opp, skal man da kunne mobbe tiggere, narkomane, fattige, folk med helseproblemer, mor med hysterisk barn på bussen i rushtiden, alle som ikke passer inn i et klinisk rent og lykkelig samfunn? Våkne opp!

Mobbing, uansett hvem det gjelder, er ikke akseptert, uansett hvor my du ønsker å tro det, og jeg håper noen gir deg en skikkelig smekk en dag.

Intill de gjør røyking ulovlig ved lov, så burde kanskje folk være litt mer påpasselig med hvor høyt man skal heve seg over andre.

Endret av Nique
Gjest Gjest
Skrevet

Lurer bare på om dere sensitive ikke røykere er like hensynsfull når det kommer til parfyme/ aftershave bruk..noe mange faktisk er allergiske mot, og får direkte pustevansker når noen går forbi.

Så hvis man er så sensitiv er man det på andre sine vegne også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...