Nieve Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 Jag røyker, ja, men jeg ønsker ikke å røyke. Men idag ble jeg provosert. Jeg skjønner at mennesker som ikke røyker sjeneres av røyken, men jeg synes ikke det er hyggelig å få høre av en ikke-røyker : "Fysj, som du stinker!" Jeg er fullstendig klar over at røyking har sine bakdeler, jeg liker ikke å lukte røyk, oh jeg prøver å slutte. Men når jeg får høre slike uhøflige kommentarer så bobler det en liten trass i meg. Om denne personen hadde stinket sur svette, hvitløk eller lignende, så har jeg lært at det er normal høflighet å ikke kommentere dette. Jeg føler rett og slett at røykere blir behandlet som en paria i samfunnet nå til dags, og jeg føler ikke at det er mye støtte å hente fra ikke-røykerne. Med dette ønsker jeg ikke å ufarliggjøre røyking eller framstille det som noe bra, men jeg ønsker bare å høre om det er jeg som er helt urimelig når jeg synes det er uhøflig av andre å kommentere røyklukta? Jeg hadde hatt full forståelse hvis det var snakk om at jeg satt og fysisk røyka i rommet, for det synes jeg også er uhøflig når det er ikke-røykere tilstede.
Gjest marihan Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Mange som røyker lukter stygt ja, men jeg ville aldri funnet på å si det direkte til en person.
Visiter Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Tja... Jeg synes ikke det er uutholdelig med litt røyklukt, slik folk som røyker moderate mengder og det utendørs lukter. Når folk presterer å røyke inne eller veldig mye lukter de ofte litt annerledes, mer sånn innbitt røyklukt som blir eklere fordi den er mer intens og lukter surt og gammelt. Jeg gidder ikke være med folk som lukter vondt, og har ikke problemer med å kommentere det når folk lukter sånn ekkel, gammel røyk som beskrevet over. Det har jeg bare opplevd blant vennene mine fire-fem ganger, og jeg eller andre i omgangskretsen har sagt fra. Det har ikke ført til noen problemer, og hvis de som stinket tok seg nær av det skjulte de det godt. Så lenge man sier fra på en ålreit måte med ønske om å gjøre folk oppmerksom på at de lukter ubehagelig synes jeg ikke det burde være noe problem heller. Det virker som hun som sa fra til deg ikke gjorde det på noen spesiell hyggelig måte, og i så fall er det vel forståelig at du reagerer. Lykke til med røykeslutt, forresten!
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Kommer jo veldig an på situasjonen da, men i utgangspunktet er det jo veldig uhøflig å si noe sånt til andre. Men jeg skal innrømme at jeg mange ganger har lyst til å gaule ut til alle røykerne i et klasserom som nettopp har tatt seg en røyk utendørs at de stinker helvete og gir meg store allergiplager... Det tar utrolig kort tid fra en som nettopp har røykt setter seg ved siden av meg, til halsen min begynner å gjøre vondt. Jeg er jo såpass høflig at jeg ikke sier det til dem, men ærlig talt så hadde det ikke gjort meg noe om noen hadde gitt de beskjed - jeg er ganske lei av å bli påført daglig ubehag pga andres uvaner. Noen røykere burde med andre ord lære seg å vente noen minutter utendørs og puste REN luft før de går inn... Men hvis det er snakk om at man bare lukter vondt, uten at man nødvendigvis nettopp har tatt en røyk, så er det vel mer "inngrodd" røyklukt det er snakk om, og det klarer jeg å leve med, uten å få lyst til å gaule til personen. Ubehagelig er det selvfølgelig (uten at det gir så sterke reaksjoner som ny røyklukt), men det samme gjelder jo gamle damer ved siden av deg på bussen som stinker kattepiss, men jeg vurderer nå aldri å si noe til de likevel.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Noen røykere burde med andre ord lære seg å vente noen minutter utendørs og puste REN luft før de går inn... Den støtter jeg helhjertet. Utrolig hvor mange røykere som ikke gjør det. De stumper siste røyken og går inn døra før de har pustet ut siste dose røyk fra lungene. Når de så kommer rett inn og står nær oss andre så velter røyklukten mot en. Jeg er svært var for røyklukt, mye verre enn andre lukter jeg har registrert hos mennesker. Hvitløk eller svette kan ikke måle seg med røykånde. Fordi lungene til en røyker er fulle av stinkende luft som de så puster rett i fjeset på meg. Men når det er sagt så ville jeg aldri sagt til noen at "du stinker", til det er jeg for høflig. Men jeg tenker det ofte.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Kommer an på situasjonen. En spesielt hensynsløs røyker synes jeg det går an å si fra til (men man kommer gjerne lenger om man er forholdsvis høflig), men om man kommer utenfra etter en røykpause, eller går forbi noen på gata mens man røyker, er det kanskje ikke så veldig mye mer en kan gjøre for å ta hensyn uten at det blir veldig hemmende. Jeg festrøyker selv, og har en samboer som røyker, og vet at det lukter vondt, men det er en balanse mellom hvor mye hensyn en BØR ta, og hvor mye enkelte ønsker at en skulle tatt fordi en er et lett bytte (man er jo teit som røyker og det er mer akseptabelt å kritisere åpent røykere enn overvektige, folk som lukter svette osv).
Tabris Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 Jeg synes også røykelukt er ubehagelig (spesielt når det er det siste jeg kjenner før jeg går inn i en fullstappet buss), men det kunne aldri ramle meg inn å si noe sånt. Enig i at det er svært uhøflig.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 Jag røyker, ja, men jeg ønsker ikke å røyke. Men idag ble jeg provosert. Jeg skjønner at mennesker som ikke røyker sjeneres av røyken, men jeg synes ikke det er hyggelig å få høre av en ikke-røyker : "Fysj, som du stinker!" Jeg er fullstendig klar over at røyking har sine bakdeler, jeg liker ikke å lukte røyk, oh jeg prøver å slutte. Men når jeg får høre slike uhøflige kommentarer så bobler det en liten trass i meg. Om denne personen hadde stinket sur svette, hvitløk eller lignende, så har jeg lært at det er normal høflighet å ikke kommentere dette. Jeg føler rett og slett at røykere blir behandlet som en paria i samfunnet nå til dags, og jeg føler ikke at det er mye støtte å hente fra ikke-røykerne. Med dette ønsker jeg ikke å ufarliggjøre røyking eller framstille det som noe bra, men jeg ønsker bare å høre om det er jeg som er helt urimelig når jeg synes det er uhøflig av andre å kommentere røyklukta? Jeg hadde hatt full forståelse hvis det var snakk om at jeg satt og fysisk røyka i rommet, for det synes jeg også er uhøflig når det er ikke-røykere tilstede. Desverre, er det legalt å mobbe røykere. På en annen side, så har røyk en helt annen lukt enn hvitløk,svette. Jeg reagerer ike på lukt av klær, for det lukter det røyk av,men reagerer på de som står ute å røyker, spesielt i kulda. Når de kommer inn og åpner munnen, så kan de fylle et helt rom med drittlukt. det skjer noe med denne lukten i munnen når du har vert i kulden. det lukter ikke røyk,men en sånn råtten lukt. Det er bare ikke å holde ut. Er det på en arbplass,så er det ekkelt. Hvorfor ikke gå inn og pusse tenna,skylde munnen etter en røyk? Det er ikke verre. den røykende kjenner ikke denne stanken
Gjest Ikke-røyker Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 "Fysj, som du stinker!" Men det er veldig sant...og mange plages av denne lukten du lirer av deg. Jeg møter på røykere hver dag, når jeg: - Tar bussen: når sidepersonen stinker røyk, fra munn, ånde, kropp og klær - må jeg sette meg et annet sted, usj! - På jobb: røykerne kommer tilbake fra røykeskurene som er satt opp utenfor bygningen: og de stinker når de kommer inn igjen....usj! - Ellers i offentligheten: røykerne stinker! Jeg kunne aldri ha blitt sammen med en røyker, verken som venn eller partner. Ekkelt.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 19. mars 2009 #10 Skrevet 19. mars 2009 Jeg har aldri sagt det høyt, nei. Jeg kommenterer heller ikke at folk har dårlig ånde, eller lukter svette. Men tanken tenker jeg ofte. Møter jeg noen på fortauet som røyker, holder jeg pusten i det de går forbi. Røyker noen ved siden av meg på bussholdeplassen, flytter jeg meg noen meter unna. Jeg har byttet bord på restaurant etter at sidemannen har vært ute å tatt seg en røyk. Så det er fullt mulig at røykere merker denne oppførselen og blir fornærmet. Men jeg synes røyklukt er ufyselig, og holder meg unna så langt jeg kan.
Nieve Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 19. mars 2009 Jeg er helt enig med dere, at det lukter vondt. Jeg røyker jo selv, men jeg synes det lukter vondt av meg selv, av andre som røyker, og av hus/ røykerom/ klær osv. Men jeg synes ikke at det er til hjelp at andre kommenterer dette på en direkte uhøflig måte. Da jeg var liten røkte "alle", mine foreldre, deres venner, alle jeg kjente. Jeg husker at jeg selv var imot dette, men det forandret seg i tenårene. Jeg er slettes ikke stolt av at jeg røyker, og jeg ønsker at jeg aldri hadde begynt, men den gang ei. Men poenget er at jeg skulle ønske at mennesker ble bevisst at denne typen kommentarer hjelper ikke til røykeslutt. Jeg vil faktisk gå så langt å påstå at dette er en form for mobbing. Jeg vil anta at grunnen til at mange vegrer seg for å slutte er av ren trass mot disse menneskene, synd, i og med at vi ikke går på barneskolen mer, men dog. Takk for svar:)
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #12 Skrevet 19. mars 2009 Jeg er helt enig med dere, at det lukter vondt. Jeg røyker jo selv, men jeg synes det lukter vondt av meg selv, av andre som røyker, og av hus/ røykerom/ klær osv. Men jeg synes ikke at det er til hjelp at andre kommenterer dette på en direkte uhøflig måte. Da jeg var liten røkte "alle", mine foreldre, deres venner, alle jeg kjente. Jeg husker at jeg selv var imot dette, men det forandret seg i tenårene. Jeg er slettes ikke stolt av at jeg røyker, og jeg ønsker at jeg aldri hadde begynt, men den gang ei. Men poenget er at jeg skulle ønske at mennesker ble bevisst at denne typen kommentarer hjelper ikke til røykeslutt. Jeg vil faktisk gå så langt å påstå at dette er en form for mobbing. Jeg vil anta at grunnen til at mange vegrer seg for å slutte er av ren trass mot disse menneskene, synd, i og med at vi ikke går på barneskolen mer, men dog. Takk for svar:) Husk at de som aldri har røkt, og som i tillegg er allergiske eller særlig følsom for lukter, synes det stinker ti ganger så ille som det du selv gjør. Da begynner det å bli ille... Men jeg er enig med deg at det er uhøflig å si til folk at de stinker, dersom man ikke pakker det pent inn og gir det som et velment råd. Men at røykere fortsetter å røyke på trass synes jeg er rett og slett latterlig. Hvor gamle er disse menneskene? Fjortiser kan jeg forstå, men at voksne mennesker skal røyke på trass blir tullete. Jeg tror helst de bruker det som en dårlig unnskyldning fordi de ikke klarer/vil slutte. Litt sånn "det er de slemme ikke-røykernes feil at jeg fortsatt røyker". Den kjøper jeg rett og slett ikke. Voksne folk får ta ansvar for egne handlinger og ikke skylde på andre.
Lalle Skrevet 19. mars 2009 #13 Skrevet 19. mars 2009 Jeg har ikke LOV til og si til en annen person at h*n stinker. Jeg har røkt i mange år selv, og slutta for 6 år siden. Men, jeg bestemte meg for at jeg skulle ikke fortelle alle de andre at de burde slutte osv. Så du traff vel på en som har røkt og skulle fortelle deg hvor flink h*n hadde vært, bare og overse slike dumme kommentarer. Lykke til med røykeslutt
Nieve Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 19. mars 2009 Takker for gode svar:) Synes selv jeg er hensynsfull i forhold til røykingen min, vil ikke "plage" noen med den, og har fullstendig forståelse for allergikere( har en superallergiker i nærmeste familie, som er allergisk mot "alt" som jeg holder på med; røyk, hester,hunder, katter osv). Om noen forteller meg at de er allergiske mot røyk, så skygger jeg banen og unngår å dra røyklukt i nærheten av dem. Jeg synes ikke selv at jeg er en slem og trassig røyker, og tar hensyn til ikke-røykere, i den grad det er mulig. Jeg er en høflig person, og forventer normal folkseskikk tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #15 Skrevet 19. mars 2009 Men når jeg får høre slike uhøflige kommentarer så bobler det en liten trass i meg. Jeg synes ikke selv at jeg er en slem og trassig røyker, og tar hensyn til ikke-røykere, i den grad det er mulig. Hm...
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #16 Skrevet 19. mars 2009 For meg er røyklukt like ekkelt som slik man lukter etter å ha vært i stall/fjøs. Dersom noen nettopp hadde vært i fjøset om så komt å satt seg ned ved siden av meg, feks i pauserommet på jobb ja da kan det hende at jeg hadde gitt beskjed. Så ille er faktisk lukta og jeg syntes egentlig det er ganske ille at det skal være ok påutsette dem rundt seg for dette. De som røyker selv kjenner på ingen måte denne lukta på samme måte. Mange ikke-røykere reagerer heller ikke like kraftig på lukta, men en god del av oss gjør det. Jeg røykte selv i mange år, og liker også lukta av frisk røyk i lufta enda. Men røyklukt av klær er langt verre. Dere sammenligner det med hvitløk og svette, men det er sjelden jeg kjenner noen som lukter så mye svette eller hvitløk at det plager meg, det hender dog at det kommer noen opp til flere ganger om dagen som lukter så ille røyk at det plager meg. Nei, jeg gir ikke beskjed, men jeg skulle faktisk ønske at jeg turte. Særlig om noen er ute og røyker i lunchen og så kommer inn og setter seg ved sidne av meg, det er virkelig uhøfflig. For meg er det nøyaktig like uhøffelig som å gjøre det samme etter at man har måkt møkk i fjøset. Da tenker jeg at det egentlig ikke er så uhøffelig å si i fra, når den det gjelder er så uhøffelig å utsette meg for dette i utgangspunktet. Hvitløk og svette er det ingen av mine omgangspartnere som lukter så ille, det er skjelden dette fyller et helt rom med lukt på samme måte som lukten av gammelt askebeger som noen røykere lukter. Hvorfor er det egentlig greit å utsette et helt rom med personer for denne lukta?
Nieve Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #17 Skrevet 19. mars 2009 Hm... hehe, jeg så det selv:) men det at det bobler en trass i meg, betyr ikke at jeg gjør noe ut av den. det er en følelse. Jeg oppfører meg IKKE som en trassig røyker, selv om jeg kan føle følelsen.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #18 Skrevet 19. mars 2009 For meg er røyklukt like ekkelt som slik man lukter etter å ha vært i stall/fjøs. Dersom noen nettopp hadde vært i fjøset om så komt å satt seg ned ved siden av meg, feks i pauserommet på jobb ja da kan det hende at jeg hadde gitt beskjed. Så ille er faktisk lukta og jeg syntes egentlig det er ganske ille at det skal være ok påutsette dem rundt seg for dette. De som røyker selv kjenner på ingen måte denne lukta på samme måte. Mange ikke-røykere reagerer heller ikke like kraftig på lukta, men en god del av oss gjør det. Jeg røykte selv i mange år, og liker også lukta av frisk røyk i lufta enda. Men røyklukt av klær er langt verre. Dere sammenligner det med hvitløk og svette, men det er sjelden jeg kjenner noen som lukter så mye svette eller hvitløk at det plager meg, det hender dog at det kommer noen opp til flere ganger om dagen som lukter så ille røyk at det plager meg. Nei, jeg gir ikke beskjed, men jeg skulle faktisk ønske at jeg turte. Særlig om noen er ute og røyker i lunchen og så kommer inn og setter seg ved sidne av meg, det er virkelig uhøfflig. For meg er det nøyaktig like uhøffelig som å gjøre det samme etter at man har måkt møkk i fjøset. Da tenker jeg at det egentlig ikke er så uhøffelig å si i fra, når den det gjelder er så uhøffelig å utsette meg for dette i utgangspunktet. Hvitløk og svette er det ingen av mine omgangspartnere som lukter så ille, det er skjelden dette fyller et helt rom med lukt på samme måte som lukten av gammelt askebeger som noen røykere lukter. Hvorfor er det egentlig greit å utsette et helt rom med personer for denne lukta? Må si meg enig i denne. Røyklukt er noe helt annet enn svette/hvitløk og andre ting folk kan lukte. Selvsagt er det ille om en fyr med overaktiv svetteproduksjon ikke dusjer på ei uke og så setter seg ved siden av deg, men sånne ekstreme ting har i hvertfall ikke jeg opplevd. Det blir derfor litt søkt å skulle sammenligne røyklukt med svette/hvitløk og et slags desperat forsøk på å forsvare røykingen. Røykere i dag er blitt veldig sutrete synes jeg, de føler seg uglesett, og ofte med rette. Men kanskje de ikke hadde blitt uglesett dersom de tok mer hensyn? Noen enkle triks: (Jeg snakker ikke til ts nå, men til røykere generelt) - Ikke stå ved inngangspartiene og røyk, det er ubehagelig å bane seg vei gjennom røykere og røykskyer for å komme seg inn i offentlige bygg. - Pust inn litt frisk luft før du går inn for å møte ikke-røykere. - Ta gjerne en tyggis eller en frisk pastill i munnen etter røyk. Enkle små grep som kan gjøre at du slipper stygge blikk og folk som trekker seg unna deg.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #19 Skrevet 19. mars 2009 Du har nok misforstått noe: Personen som sa: "Fysj, som du stinker!" driter vel i om du røyker, bare du ikke forpester den personens luft som han/hun puster inn. ;-) Med mindre det var noen du kjente? Moren min slutta å røyke for et år siden (etter 45 år!), og kort tid etter at hun slutta begynte hun å kommentere at det lukta sånn røyk her og der. Hun sier at hun ikke kjente hvor ille det var før hun slutta, og skjønner ikke hvordan vi holder ut at det f.eks. lukter røyk i oppgangen - noe vi ikke engang alltid kjenner selv, som aldri har røyka... Hvorfor begynte du å røyke, hvis du var så imot det? Jeg har også alltid vært imot det, men aldri tatt et trekk...
Nieve Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #20 Skrevet 19. mars 2009 Du har nok misforstått noe: Personen som sa: "Fysj, som du stinker!" driter vel i om du røyker, bare du ikke forpester den personens luft som han/hun puster inn. ;-) Med mindre det var noen du kjente? Moren min slutta å røyke for et år siden (etter 45 år!), og kort tid etter at hun slutta begynte hun å kommentere at det lukta sånn røyk her og der. Hun sier at hun ikke kjente hvor ille det var før hun slutta, og skjønner ikke hvordan vi holder ut at det f.eks. lukter røyk i oppgangen - noe vi ikke engang alltid kjenner selv, som aldri har røyka... Hvorfor begynte du å røyke, hvis du var så imot det? Jeg har også alltid vært imot det, men aldri tatt et trekk... Det var en jeg kjenner, til en viss grad. Jeg vet ikke hvorfor jeg begynte, det gikk vel fra et punkt der jeg var imot det, til at alle røyka rundt meg, en slags toleranse oppstod(?), der jeg selv prøvde. Og jeg var 14 år da, og alle vennene mine gjorde det, så det var vel kult? det er lenge siden, og hva som surret rundt i hodet mitt på den sida er uvisst den dag idag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå