Gjest Gjest_sine_* Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 Min søster og hennes sitter i denne situasjonen at han er nødt ut på ett lite opphold i fengslet. 10 mnd var dommen, men det er søkt om å sone 2/3 deler av straffen. Det de enda ikke har fått svar på er hvordan blir egentlig økonomien fremover for dem? Søster og mann har huslån og billån som hun ikke vil klare å betjene alene, vil hun da måtte selge? Mannen er sykmeld og får sykepenger. Takknemlig for svar.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Trur han må klare seg sjølv med oppsparte midlar eller verdi. Er ikkje sikker, men tviler på at han har rett på noko sjuketrygd medan han sitt inne.
Gjest Gjest_sine_* Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Har prøvd å søke på internett, men da får jeg bare opp generell informasjon om hva som skjer ved innsettelse i fengslet. Er det noen som har informasjon om dette, eller en link jeg kan lese på?
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Min søster og hennes sitter i denne situasjonen at han er nødt ut på ett lite opphold i fengslet. 10 mnd var dommen, men det er søkt om å sone 2/3 deler av straffen. Det de enda ikke har fått svar på er hvordan blir egentlig økonomien fremover for dem? Søster og mann har huslån og billån som hun ikke vil klare å betjene alene, vil hun da måtte selge? Mannen er sykmeld og får sykepenger. Takknemlig for svar. En mister retten til sykepenger den dagen du blir satt inn. Når det gjelder økonomien, så er det ingen som betaler din gjeld eller løpende utgifter. da må den som er hjemme gå på sosialkontoret. Skal vist nok være en del av straffen. At det går ut over ektefelle,barn er en annen diskusjon.
Gjest Huhei Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Hvis han jobber i fengselet, vil han kunne få dagpenger, hvis han er uegnet til arbeid vil han kunne få et mindre beløp. Men tror det er på en 50-lapp i timen, eller var det om dagen. I allefall for noen år siden. Det er vel litt av straffen..å leve på brød og vann. Så hvis man ikke kan betjene billån osv., så må man nok selge. Kan ikke regne med at samfunnet yter hjelp til slikt regner jeg virkelig med.
lexis Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Min søster og hennes sitter i denne situasjonen at han er nødt ut på ett lite opphold i fengslet. 10 mnd var dommen, men det er søkt om å sone 2/3 deler av straffen. Det de enda ikke har fått svar på er hvordan blir egentlig økonomien fremover for dem? Søster og mann har huslån og billån som hun ikke vil klare å betjene alene, vil hun da måtte selge? Mannen er sykmeld og får sykepenger. Takknemlig for svar. Du kan evt. prøve å se i straffegjennomføringsloven av 2001, eller du kan kontakte kriminalomsorgen http://www.kriminalomsorgen.no/
kaprifolen Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Uff, burde ikke de som sitter utenfor få en eller annen form for støtte for å sikre barna, f.eks? Skjønner jo at man skal straffes, og ingen skal kunne tjene på å sitte i fengsel.. Men synes det er trist hvis det går ut over barna, da... Dette fremstår for meg som et skikkelig etisk dilemma...
Gjest ts Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 Jeg mener å huske at du blir sett på som enslig forsørger når partner sitter i fengsel. Var en sak om dette for noen år siden. Verdt å sjekke opp iallfall. Hun kan be om å kun betale renter på lån og ikke avdrag et års tid. Tror neppe at banken setter seg på bakbeina der. Kanskje lettere for boliglånet enn for billånet.
Rosalie Skrevet 20. mars 2009 #9 Skrevet 20. mars 2009 Uff, burde ikke de som sitter utenfor få en eller annen form for støtte for å sikre barna, f.eks? Skjønner jo at man skal straffes, og ingen skal kunne tjene på å sitte i fengsel.. Men synes det er trist hvis det går ut over barna, da... Dette fremstår for meg som et skikkelig etisk dilemma... Syns ikke det er spesielt dilemma, jeg. Det er en situasjon man selv velger å sette sine barn og sin familie i i det man begår et så alvorlig lovbrudd at man må sitte fengslet i lengre tid. Dessuten går det i de aller fleste saker lang tid mellom uttak av tiltale og gjennomføring av eventuell dom, så da har man full anledning til å spare opp slik at familien klarer seg.
Gjest Gjest_sine_* Skrevet 22. mars 2009 #10 Skrevet 22. mars 2009 Hei alle dere, og tusen takk for svarene deres. Har lest på kriminalomsorgen sine sider, og har fått i stand ett møte med dem sammen med min søster. Har enda ikke funnet svaret på nettet, det virker ikke som om dette er førstevalget innen publisert stoff? Jeg er fullt klar over at når mannen valgte å begå handlingen som førte til straffen, så burde han også tenkt over familielivet det gikk utover. Rettsaken var i oktober 08, og han har fått plass til å sone om 10 dager, de har spart opp litt, men langt fra nok. Håper det ordner seg for dem, familien støtter søster selvsagt fullt ut med det hun måtte trenge, likevel er jeg nysgjerrig på hva som skjer med de utenfor når familiens overhode må inn for murene. Takknemlig for svar så langt.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #11 Skrevet 22. mars 2009 Syns ikke det er spesielt dilemma, jeg. Det er en situasjon man selv velger å sette sine barn og sin familie i i det man begår et så alvorlig lovbrudd at man må sitte fengslet i lengre tid. Dessuten går det i de aller fleste saker lang tid mellom uttak av tiltale og gjennomføring av eventuell dom, så da har man full anledning til å spare opp slik at familien klarer seg. Ja, den voksne tar helt klart et valg. Men dessverre er det barna det vil gå utover i en slik situasjon, og de har ikke gjort noe galt.
Rosalie Skrevet 22. mars 2009 #12 Skrevet 22. mars 2009 Ja, den voksne tar helt klart et valg. Men dessverre er det barna det vil gå utover i en slik situasjon, og de har ikke gjort noe galt. De aller fleste valg voksne tar vil påvirke barna. Noe vi voksne bør bli flinkere til å tenke på. For øvrig lider neppe barna nevneverdig om levestandarden må ned en del hakk.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #13 Skrevet 22. mars 2009 Ja, den voksne tar helt klart et valg. Men dessverre er det barna det vil gå utover i en slik situasjon, og de har ikke gjort noe galt. Voksne som for eksempel pådrar seg stor spillegjeld har jo også gjort det 'frivillig', og det er ikke barna som har spilt bort familiens penger. Skal disse også få månedlig støtte?
Gjest Gjest_lina_* Skrevet 22. mars 2009 #14 Skrevet 22. mars 2009 Godt eksempel på hvordan ikke gjøre seg avhengig av 1 person i en huholdning. Når man tar opp lån skal man alltid ta høyde for at man kan risikere at 1 person faller fra på den økonomiske siden i perioder, være seg langtidssyk, utvidet ulønnet barselspermisjon etc. I min bank har jeg alltid blitt fortalt at det er lurt å ta høyde for minst 1 år med kun 1 inntekt. Dersom vi kan klare det er lånet i boks.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 8. april 2009 #16 Skrevet 8. april 2009 Godt eksempel på hvordan ikke gjøre seg avhengig av 1 person i en huholdning. Når man tar opp lån skal man alltid ta høyde for at man kan risikere at 1 person faller fra på den økonomiske siden i perioder, være seg langtidssyk, utvidet ulønnet barselspermisjon etc. I min bank har jeg alltid blitt fortalt at det er lurt å ta høyde for minst 1 år med kun 1 inntekt. Dersom vi kan klare det er lånet i boks. Det har jeg aldri hørt fra banken min .. Svært mange familier idag bruker nesten hele den ene partens lønn på lån, det er faktisk ikke så veldig sjeldent. Hvis vi skulle tatt sånne hensyn som du skisserer så hadde vi aldri kunnet sitte med det huset vi sitter med idag.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 9. april 2009 #17 Skrevet 9. april 2009 Godt eksempel på hvordan ikke gjøre seg avhengig av 1 person i en huholdning. Når man tar opp lån skal man alltid ta høyde for at man kan risikere at 1 person faller fra på den økonomiske siden i perioder, være seg langtidssyk, utvidet ulønnet barselspermisjon etc. I min bank har jeg alltid blitt fortalt at det er lurt å ta høyde for minst 1 år med kun 1 inntekt. Dersom vi kan klare det er lånet i boks. Hadde alle bankene krevd noe slik av alle kundene som skulle kjøpe bolig, hadde det ikke vært så mange som kunnet kjøpe seg bolig.
Leo Skrevet 9. april 2009 #18 Skrevet 9. april 2009 Hvis vi skulle tatt sånne hensyn som du skisserer så hadde vi aldri kunnet sitte med det huset vi sitter med idag. Hadde alle bankene krevd noe slik av alle kundene som skulle kjøpe bolig, hadde det ikke vært så mange som kunnet kjøpe seg bolig. Nei, men det skjer av ulike årsaker i svært mange familier og det burde nok ha vært et tema i langt flere tilfeller enn det faktisk er! Når det gjelder TS spørsmål, så har man få eller ingen rettigheter når man sitter i fengsel. Det er en del av straffen og noe av det som skaper problemer m.h.p. rehabilitering etter soning. Man har f.eks. ingen rett på trygdeytelser, så TS søster må være forberedt på å klare seg helt uten mannens innekt i den perioden han soner. Familien utenfor har ingen spesielle rettigheter ut over at de selvfølgelig får til livsopphold fra det offentlige hvis det er nødvendig. Det er ikke uvanlig at hus, biler etc. må selges i forbindelse med fengselsopphold og det er vel på en måte slik det bare må være. Barn og ektefelle kommer også til å måtte ta konsekvensene og har man begått en forbrytelse som kvalifiserer til et så vidt langt fengselsopphold, så rammer det på lik linje med om vedkommende hadde vært død i den perioden. Det beste tipset jeg kan gi er å ringe evt. kreditorer og gi beskjed om at vedkommende sitter inne. Så lenge det er tilfelle er det nemlig ikke noe poeng i å ta saken til namsmannen etc. med alle de kostnader det medfører. Man kan dermed spare en del omkostninger og salærer.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #19 Skrevet 9. april 2009 Min søster og hennes sitter i denne situasjonen at han er nødt ut på ett lite opphold i fengslet. 10 mnd var dommen, men det er søkt om å sone 2/3 deler av straffen. Det de enda ikke har fått svar på er hvordan blir egentlig økonomien fremover for dem? Søster og mann har huslån og billån som hun ikke vil klare å betjene alene, vil hun da måtte selge? Mannen er sykmeld og får sykepenger. Takknemlig for svar. Fangehåndboka gir mange svar... Utover det, kontakt kreditorer og be om f.eks. rentefrys?
mann23 Skrevet 11. april 2009 #20 Skrevet 11. april 2009 Mannen er jo på grensen til yrkeskriminell. Man får jo ikke 10mnd av å banke 3 personer på byen 3 helger på rad engang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå