Gjest Kråkaa Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 Tror du på en biologisk klokke eller tror du det er noe man bruker som en form for unnskyldning fordi man vil ha barn? Om du vil ha barn,er det da den biologiske klokka som virkelig tikker/ringer? Eller er det bare en lyst formet av miljøet rundt oss?
Susan Sto Helit Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Det er da virkelig en biologisk klokke som tikker... Man kan jo ikke utsette det å få barn evig... Blir man for gammel, så kan man ikke få barn, rett og slett. Men det er jo ikke sånn at man får lyst på barn bare man når en viss alder. Det er mer at man ser at man ikke lenger har uendelig med tid igjen til å få de barna man har lyst på.
Caramba Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Ja, det tror jeg på! Har kjent det på kroppen selv også. Vil man ha barn så kan man ikke vente evig, som kvinne.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Jeg tror mye av stresset blant kvinner i dag kommer av all pratinga om den biologiske klokka. Når jenter sutrer til kjærestene sine om biologiske klokka som snart tikker forbi i en alder av 24-25 år så har jeg svært lite tro på det.... Personlig bestemte vi oss for å få barn for 2 måneder siden (og ble gravid på første prøveperiode!). Jeg er 32 og har aldri kjent et lite napp en gang i eggstokkene mine. Aldri følt meg trua av noen klokke heller. Hadde jeg vært 40 kanskje... Beslutningen om barn var helt og holdent en beslutning basert på at tid og sted nå var riktig. Funnet den eneboligen vi vil bo i resten av livet. Begge i trygge gode jobber og ferdig med å "rase fra oss" på sære ferieturer. Så dette blir rett og slett et lite fornuftsbarn
Mamma1 Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Hehe, å vente til man blir 40 før man får barn er jo utrolig naivt, viss man vet at man vil ha barn.
Gjest Alabama Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Når jenter sutrer til kjærestene sine om biologiske klokka som snart tikker forbi i en alder av 24-25 år så har jeg svært lite tro på det.... Selv om du har valgt å vente, så er det faktisk sånn at den ideelle alderen for å få barn er 21-22 år (sånn fysisk, altså). Har ingen kilder på dette her og nå, men det er hva jeg har hørt og lest. Jo lenger opp i årene man kommer, jo vanskeligere blir det jo!
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Selv om du har valgt å vente, så er det faktisk sånn at den ideelle alderen for å få barn er 21-22 år (sånn fysisk, altså). Har ingen kilder på dette her og nå, men det er hva jeg har hørt og lest. Jo lenger opp i årene man kommer, jo vanskeligere blir det jo! Tja, de færreste har noe større fruktbarhetsproblem når de er 24-25 (og opp til 30) enn da de var 21-22... Jeg synes det er for tidlig å tenke på klokka når man er 25. Men har man lyst på barn da er det jo ikke urimelig å føle seg klar, og utålmodig. Jeg har følt klokka en periode da jeg nærmet meg 31, fordi jeg fikk for meg at nå måtte jeg bare bestemme meg snart. Så sånn sett tror jeg på den biologiske klokka ja. Men det gikk over, sikkert litt pga situasjonen jeg er i, men også fordi jeg fortsatt er utrolig usikker på om jeg vil ha barn i det hele tatt (jeg er glad i unger, men jeg tror ikke jeg er noen spesielt bra forelder). Jeg kan også leve med valget om å ikke få barn, om det ender slik.
Susan Sto Helit Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 (endret) Ang. det med fruktbarhet, så så jeg en statistikk på "Mission: Baby" for et par dager siden. Der kom det (ganske overraskende) fram at fruktbarheten pr syklus, synker allerede når man passerer 25 år. http://www.dr.dk/DR1/Mission_Baby/Temaarti...90211105030.htm Edit: sjekket fakta... Endret 20. mars 2009 av Susan Sto Helit
Gjest Kråkaa Skrevet 20. mars 2009 #9 Skrevet 20. mars 2009 Så iforhold til det at vi i dagens samfunn skal "finne oss sjæl" ved reise,studier,ambisjoner,jobb o.l. så henger ikke det på greip med naturen kan man nesten si (med tanke på når vi kvinner er mest fruktbare) Man kan jo selvfølgelig føde barn midt opp i det hele men det er jo ingen hemmelighet at vi velger å vente med barn til en høyere alder. Skyver vi den biologiske klokken til siden? Har vi blitt mer egoistiske? Om 200 år så er vi kanskje mest fruktbare i en alder av 30?
Susan Sto Helit Skrevet 20. mars 2009 #10 Skrevet 20. mars 2009 Så iforhold til det at vi i dagens samfunn skal "finne oss sjæl" ved reise,studier,ambisjoner,jobb o.l. så henger ikke det på greip med naturen kan man nesten si (med tanke på når vi kvinner er mest fruktbare) Man kan jo selvfølgelig føde barn midt opp i det hele men det er jo ingen hemmelighet at vi velger å vente med barn til en høyere alder. Skyver vi den biologiske klokken til siden? Har vi blitt mer egoistiske? Om 200 år så er vi kanskje mest fruktbare i en alder av 30? Jeg tror det er litt "verdens" måte å regulere den ekstreme befolkningsveksten på... At de av oss som bruker mye ressurser pr person, får få barn, mens de som bruker lite ressurser får mange... Tviler på at den fruktbare alderen kommer til å vare lenger. Det er ingen indikasjoner på at det går den veien, heller motsatt. Jenter ser ut til å bli tidligere kjønnsmodne, og flere sliter med å få barn allerede tidlig i 30-årene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå