Gå til innhold

Takket nei til bryllupsinvitasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

En gammel venninne av meg skal gifte seg til sommeren og i forrige uke dumpet invitasjonen ned i postkassa. Jeg er invitert til kaffe, noe som er forståelig nok siden vi ikke har hatt speiselt nær kontakt de siste årene og både hun og forloveden har store familier. Jeg takket nei, det passer veldig dårlig pga ferieavvikling på arbeidsplassen min, og siden hun bor på en helt annen kant av landet enn meg blir det dyrt med reise og opphold.

I går hadde moren hennes ringt til mamma og sagt at "Nora" var sååååå lei seg for at jeg hadde takket nei, hun hadde sett så frem til å se meg og det var ikke måte på til hvor trist det var at jeg ikke kom. "Nora" har ikke tatt kontakt med meg for å ytre sin skuffelse (jeg sendte bare tilbake svarkortet). Mamma var veldig overrasket over at jeg hadde takket nei og mente jeg fikk "ta meg sammen" og gjøre det jeg kan for å få fri fra jobben i et par dager.

Er jeg fryktelig sær som ikke gidder å bruke masse penger på fly og hotell og sette himmel og jord i bevegelse på jobben for å være kaffegjest i bryllupet til en person jeg ikke har hatt mye kontakt med de siste årene?

Videoannonse
Annonse
Gjest hopeful
Skrevet

Syns ikke du er vanskelig i det hele tatt.

Kan ikke regne med at det passer for alle! Folk må jo ha forståelse for at folk gjerne vil bruke feriepengene sine på annet om sommeren også. Spesielt siden du var invitert til kaffe.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Er jeg fryktelig sær som ikke gidder å bruke masse penger på fly og hotell og sette himmel og jord i bevegelse på jobben for å være kaffegjest i bryllupet til en person jeg ikke har hatt mye kontakt med de siste årene?

Absolutt ikke!

Ville ikke falt meg inn heller. Drar gjerne langt i bryllup, men å være "kaffegjest" er kun aktuelt om lokalet ligger innenfor en ca 2 timers radius eller så.

Gjest Kråkaa
Skrevet

Næh. Tror ikke jeg hadde dratt selv. Riktig nok så er det gøy å treffe folk man ikke har sett på lange tider men spørs om en brud har tid til å mimre så mye på sin egen bryllupsdag.

Gjest Wrangler
Skrevet

Synes ikke du er vanskelig. Mine besteforeldre takket nei fordi de ville gjøre noe annet. Og da måtte jeg ringe de for å få svar.

Gjest Frosk
Skrevet
Absolutt ikke!

Ville ikke falt meg inn heller. Drar gjerne langt i bryllup, men å være "kaffegjest" er kun aktuelt om lokalet ligger innenfor en ca 2 timers radius eller så.

:Nikke: Syns i grunnen det er litt småfrekt å invitere kun til kaffe, når gjestene bor langt unna.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Mine besteforeldre takket nei fordi de ville gjøre noe annet. Og da måtte jeg ringe de for å få svar.

:sjokk:

Syns ikke du er vanskelig. Hadde ikke reist så langt for å være kaffegjest.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er klart du er vanskelig. Det er ikke så rart at hun er skuffa og vonbroten heller. Dette er jo den store dagen da hun endelig skal få vist alle som kryper og går hvor lykkelig og perfekt hun er. At du, som en gammel venninne, ikke kommer for å skryte av den makeløse kjolen, den plettfrie oppdekningen, den vidundelige blomsterkvasten og den utsøkte maten er faktisk den største synd du kan gjøre. Fy skam!

Gjest ¤bella¤
Skrevet
og den utsøkte maten er faktisk den største synd du kan gjøre. Fy skam!

den hadde hun jo ikke fått smakt uansett da, siden hun kun er invitert til kaffen :ler:

Skrevet

Jeg synes heller ikke du er vanskelig. For noen år siden måtte jeg takke nei til et bryllup til en venn av meg. Han gifta seg i utlandet. Det kan fort bli dyrt med fly og hotel. Det var litt leit men ikke alltid man kan si ja..

Gjest Gjest
Skrevet
den hadde hun jo ikke fått smakt uansett da, siden hun kun er invitert til kaffen :ler:

Siden når spilte det overhodet noen rolle? Om ikke annet må man selvsagt kommentere kaffens uvanlig deilige aroma (er bønnene kanskje håndplukket av nette, barnearbeidende hender i colombia, brent i marmorovner og knust mellom rumpeballene til cha-cha-dansende jomfruer?) og de ikke minst alle de overdådige kakene som er stablet til oppunder taket (men som ingen egentlig orker å ta en bit av).

Gjest Aloha
Skrevet

Syns det var helt greit å takke nei i dette eksempelet. Hvordan kan man forvente, når man ikke vil spandere middag på deg i bryllupet, at du skal spandere penger til fly, hotell og gave for å være kaffegjest?

Det er begrenset hvor mye jeg selv ville spandert (og satt himmel og jord i bevegelse for å få ferie) for å observere en gammel venninnes lykke noen timer og få servert litt kaffe og kake :) Hadde det vært en nær venninne er det jo en annen sak men da hadde du sikkert visst om datoen i god tid og blitt invitert til hele festen.

Gjest Gjest
Skrevet

Klart du kan takke nei. Er det noe bryllupsforumet på KG har lært meg, så er det at jeg kan takke nei, for makan til hvor simpelt mange her snakker om gjestene sine hadde jeg ikke trodd gikk an.

Siden når spilte det overhodet noen rolle? Om ikke annet må man selvsagt kommentere kaffens uvanlig deilige aroma (er bønnene kanskje håndplukket av nette, barnearbeidende hender i colombia, brent i marmorovner og knust mellom rumpeballene til cha-cha-dansende jomfruer?) og de ikke minst alle de overdådige kakene som er stablet til oppunder taket (men som ingen egentlig orker å ta en bit av).

Unnskyld, men..

:hoho: :hoho: :hoho:

Skrevet

Nei, du er ikke sær eller vanskelig.

Skrevet

Spør du meg, så er det igrunn litt rart at du ble bedt siden dere ikke har hatt noe særlig kontakt de siste årene....

Skrevet

Jeg syns uansett at det er lov å svare nei på en invitasjon (selv om det selvsagt blir rart hvis det er nær familie ol.). Og noen grunn syns jeg heller ikke man trenger å gi.

Skrevet

Ha god samvittighet, du. Synes også det var ganske lite å måtte reise langt for. :)

Skrevet

Hadde min mor sagt noe slikt til meg, så hadde jeg sagt at da fikk hun betale fly, opphold og fridagen min fra jobben, for ellers kunne hun tidd stille. Jeg syns det er frekt å invitere deg til kaffe, når du faktisk må ta fly og betale for overnattingen din selv. Hun "venninnen" din høres ikke helt god ut, men enkelte bruder er nå ikke helt god heller da.

Og moren hennes er tydeligvis ikke helt god heller, når hun kan ringe og klage til din mor for at du har takket nei.

Jeg hadde ikke reist så langt for noen, for å få den æren av å være kaffegjest.

Skrevet

Hadde min mor sagt noe slikt til meg, så hadde jeg sagt at da fikk hun betale fly, opphold og fridagen min fra jobben, for ellers kunne hun tidd stille. Jeg syns det er frekt å invitere deg til kaffe, når du faktisk må ta fly og betale for overnattingen din selv. Hun "venninnen" din høres ikke helt god ut, men enkelte bruder er nå ikke helt god heller da.

Og moren hennes er tydeligvis ikke helt god heller, når hun kan ringe og klage til din mor for at du har takket nei.

Jeg hadde ikke reist så langt for noen, for å få den æren av å være kaffegjest.

Skrevet
En gammel venninne av meg skal gifte seg til sommeren og i forrige uke dumpet invitasjonen ned i postkassa. Jeg er invitert til kaffe, noe som er forståelig nok siden vi ikke har hatt speiselt nær kontakt de siste årene og både hun og forloveden har store familier. Jeg takket nei, det passer veldig dårlig pga ferieavvikling på arbeidsplassen min, og siden hun bor på en helt annen kant av landet enn meg blir det dyrt med reise og opphold.

I går hadde moren hennes ringt til mamma og sagt at "Nora" var sååååå lei seg for at jeg hadde takket nei, hun hadde sett så frem til å se meg og det var ikke måte på til hvor trist det var at jeg ikke kom. "Nora" har ikke tatt kontakt med meg for å ytre sin skuffelse (jeg sendte bare tilbake svarkortet). Mamma var veldig overrasket over at jeg hadde takket nei og mente jeg fikk "ta meg sammen" og gjøre det jeg kan for å få fri fra jobben i et par dager.

Min mor ville sagt det samme som din, og himlet masse med øynene over hvor vanskelig jeg var...

Men spøk til side, jeg er enig med deg. Det er en ærlig og praktisk sak å takke nei til dette brylluppet. Du gleder deg på hennes vegne, men det passer dårlig. Jeg ville gjort akkurat det samme. Det er ikke noe å ha dårlig samvittighet for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...