Gå til innhold

Penger er roten til alt ondt

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret
Skrevet

Forholdet vårt skranter. Vi som var de perfekte, og hadde det herlig på alle måter.

Men så kom pengene inn i bildet..Renter gikk opp og lønna holdt bare akkurat såvidt til leilighet og mat og bensin til og fra jobb.

Med dette fulgte det myyye overtidsjobbing, og ikke overskudd til hverandre når vi endelig fikk en pause. Ble utslitte.

Middag er brødskiver.

Frokost hopper vi over. Lunsj er en salat på jobben.

Helgene drar vi aldri ut eller finner på noe gøy lenger, har ikke råd til noe ekstra.

Jeg er bekymret.. og han er bekymret.. vi elsker hverandre så utrolig høyt og jeg håper vi klarer dette. Men forhold trenger glede, tid og ting å gjøre annet enn å regne på om vi har nok til hundemat denne måneden.

Noen råd til hvordan jeg, eller han, kan gjøre ting enklere så vi ser litt lysere på livet og oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at det er vanskelig. Men hva med å sette dere ned og tenke ut hva dere kan gjøre sammen som er gratis?

Vi er veldig glad i turer i naturen, de fleste kunstutstillinger er gratis.

Gi hverandre massasje med levende lys ol.

Spar lunsjpengene deres, og ta med matpakke. Bruk de pengene på en god middag en gang blant. Den behøver ikke å være dyr, men gjør mye ut av den. Med fin duk, levende lys musikk ol.

Prøv å finne ting å le av sammen hver dag. Det letter humøret, og fører dere litt tettere sammen.

Sett på en fin film, og ha en romantisk kveld bare dere to.

Spis frokost. Det gir overskudd til resten av dagen. Skipper dere den får dere mindre krefter til hverandre etter jobben.

Og snakk sammen. Etterhvert vil renten gå ned, og det vil bli lettere igjen.

Skrevet

mange gode råd fra leirbål her.

men du - spis frokost og ha med en god matpakke. De koster sikkert mindere eller det samme som den salaten dere kjøper.

Skrevet

Jeg har nok vært i samme båt. Men nå er renta for min del halvert, og det hjelper. Mye. Det må da dere merke også? Det var vel i oktober/november det var stramme tider? Hva med å kontakte banken og søke om å få avdragsfrihet på lånet et år?

Men, ikke undervurder en overtidsvakt eller to. Et par ekstravakter (om dere har mulighet i deres jobb) vil gi dere mulighet til å finne på noe ekstra en helg eller to.

Mitt intrykk er at mange klager over dårlig økonomi, men sammtidig er de ikke villige til å jobbe litt ekstra for å få den til å gå rundt.

Skrevet

Rentenedgangen var vel strengt talt ikke i kraft før februarforfallet for de fleste, så det er vel først nå det merkes. Men i det minste vil jeg tro TS+mann får det lettere fremover nå hvertfall :)

Skader absolutt ikke å sjekke tilbud hos flere banker også - kan fint være noen kroner å spare på å bytte bank!

Min samboer og jeg er litt i samme situasjon, for tiden er det veldig mye overtidsjobbing og helgejobbing, men vi sparer til sommerferien :) Reise og opphold er allerede bestilt, så nå gjenstår det å spare lommepenger. Vi har laget nedtellingskalender hvor vi krysser av for hver dag, og gleder oss sammen. Prøver så langt det går å hvertfall få spist et måltid sammen hver dag, og setter av litt tid om kvelden til "kvalitetstid" uten tv, pc eller kimende mobiler. Spiller spill, går oss en tur, koser oss med å finne ut ting vi vil gjøre på ferie, etc. Koster ikke ei krone, og gir oss det lille ekstra overskuddet vi trenger for å presse oss gjennom lange overtidsvakter.

Skrevet (endret)

Mye bra er allerede sagt her. Masse gratis ting man gjøre uten at det nødvendigvis koster penger.

Ved siden av det andre har anbefalt her vil jeg anbefale dere og sette opp regnskap over hvor mye eventuelt dere har av utgifter og inntekter pr mnd begge to.

Når dere har fått oversikt over total inntekt og totale utgifter, så kan dere titte på regningene dere har for eksempel og se om det er noen ting dere kan kutte.

Sammenlign strømleverandører eventuelt dersom strømmen blir for dyr.

Bytt bank.

Bytt telefonabbonemanger om dere har dyre utgifter der.

Bytt internettleverandør dersom leverandøren er dyrere enn andre osv..

Ta med niste på jobben hver dag eller oppbevar mat på jobben dersom jobben har kjøleskap eller noe.

Om dere har lån i flere banker, prøv og få bakt inn et lån for eksempel i 1 lån så dere unngår renter i flere banker.

Vær prisbevisste når dere handler mat.

First Price har mange gode alternativer. Ikke alle matvarene smaker like godt, men mange er også gode. Euroshopper har også mange billige produkter.

Handle klær når det er salg i butikkene. Da kan dere få gjort mange røverkjøp!

Vet ikke hvordan dere er jobbmessig og lignende. Men i noen situasjoner for å bedre situasjonen sykler man til jobben og bruker ikke bilen. (For å spare bensinutgifter, eller rett og slett bilavgiftene)

Søk på legater!

Her er et standard budsjett for 2008, som regner ut matutgifter pr mnd, bil, klær osv osv..

Sifo

ellers har DINE PENGER på VG mange smarte tips også når det gjelder bruk av økonomi.

Økonomiguiden

Nettmøte med luksusfellen

Endret av Chakoya
Gjest bekymretTS
Skrevet

Takk for fine råd. Jeg skal prøve å virkelig undersøke om det finnes noe billigere løsninger osv.

Vi har vært såpass prisbevisste tidligere, så tviler litt på noen store forskjeller, men får se:)

Turer i naturen med hunden gjør vi ofte. Er vel det vi gjør om vi orker en søndag.

Problemet vårt er at vi er noen adrenalin søkere begge to:P

Og adrenalinkick koster ofte penger! Driver med downhillsykling osv, og da fyker pengene i bensin til fjellene, litt drikkevarer til kveldene med andre syklere og grillmat.

Så kunstmuseum og slike gratisting skjeeer jo ikke at vi drar på.

Men, skal prøve, så får vi se om det blir enklere. Hadde nettopp en kjempekrangel fordi jeg hadde sagt opp abbonementet til et hundeblad vi aldri leser, men som koster flesk i lengden, og han ble kjempesur.... jaja.

Skrevet

desverre er det slik at man må omstille seg når økonomien ikke går rundt lenger. Har selv vært gjennom situasjonen og var i situasjonen i nesten 3 år.

Gikk ut over klær, matbudsjett, fritid og hele pakken. Men jeg kom meg gjennom det ved å aktivisere meg selv og finne nye ting å teste ut.

Man kan prøve å finne gleden i dem små tingene i hverdagen som muligens ikke trenger å være så all verdens store og koste så masse penger.

Man må bli flink til å finne aktiviteter og gå på dem:) Det er ikke alltid så lett. Men les noen ganger i aviser hvis dere har tilgang til det eller undersøk rundt i nærmiljøet hva som skjer i ukedaker & helger.

kanskje dukker det opp noe nytt noe som dere fatter interesse for og oppdager at dere har fått en ny hobby eller interesse :D

Å si opp abbonemanger man ikke har bruk for er ihvertfall en veldig fin start.

100-200-300-400 lapper teller i lengden både på matbudsjettet og andre plasser :)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det er to ting som ikke er nevnt som jeg tenkte jeg skulle nevne:

Dårlig råd er som regel en forbigående situasjon. For en tid har man da ikke råd til både og, men kanskje enten eller.

Kommunikasjon er derfor svært viktig. Jeg synes ikke det er rett at man ikke er enig om hvor kuttene skal være før man kutter. Skal man si opp et abonnement eller la være å gjøre en aktivitet er det viktig at man er enig om det. Til dette trenges en plan. Den planen lager man sammen.

Det andre er å sette et perspektiv på ting og se om det kan være mulig å se en ende på de dårlige tidene. Dyre hobbyer kan ikke utføres lenger, men de var viktige i livet deres. Hvor lenge må dere forsake dette?

Eller sagt på en annen måte: har dere lagt så mye inn i boligen deres at dere forsaker hele resten av livet? Er det verdt det?

Sett dere ned og lag et budsjett. Sett opp en kolonne for absolutte must (boliglån/husleie/felleskost, strøm, mat, klær osv). Sett opp en annen kolonne for mulige kutte poster. Sett opp en tredje kolonne for ting dere har lyst å drive med. Prioriter de forskjellige postene i hver kolonne. Se om de tingene dere pr i dag faktisk betaler for er verdt sin pris eller om noen av dem kan gå over i fjerde kolonne for kutte kostnader slik at det blir frigjort mer i kolonnen for ønsker.

Bare ved å være helt konkret på budsjettering kan man endre sitt økonomiske mønster. Det er nye tider nå, det betyr kanskje at man med enkle grep kan få nok oversikt til å øke livskvaliteten sin og se en fremtid ikke for langt fremme der ting er bedre.

Jeg har gjort dette selv med min egen økonomi og det har hjulpet meg både til å se hva jeg bruker penger på og prioritere pengebruken slik at jeg kan gjøre noen av de tingene jeg har lyst til selv om det er trange tider.

Skrevet
Takk for fine råd. Jeg skal prøve å virkelig undersøke om det finnes noe billigere løsninger osv.

Vi har vært såpass prisbevisste tidligere, så tviler litt på noen store forskjeller, men får se:)

Turer i naturen med hunden gjør vi ofte. Er vel det vi gjør om vi orker en søndag.

Problemet vårt er at vi er noen adrenalin søkere begge to:P

Og adrenalinkick koster ofte penger! Driver med downhillsykling osv, og da fyker pengene i bensin til fjellene, litt drikkevarer til kveldene med andre syklere og grillmat.

Så kunstmuseum og slike gratisting skjeeer jo ikke at vi drar på.

Men, skal prøve, så får vi se om det blir enklere. Hadde nettopp en kjempekrangel fordi jeg hadde sagt opp abbonementet til et hundeblad vi aldri leser, men som koster flesk i lengden, og han ble kjempesur.... jaja.

Adrenalinkick trenger slett ikke koste flesk. Jeg er selv samboer med en adrinalinjunkie av de sjeldne, og han hadde nok gjerne vært i alpinløypene hver bidige helg på sommeren for å kjøre downhill. Men det går naturligvis ikke, både pga kostnader og det faktum at jeg syns det kan være greit å se han en gang i blant også i helgene. så han bruker dermed mer til på fulldemperen ute i skogen - man kan få minst like mye adrenalinkick fra teknisk stisykling som downhillsykling, visstnok. Og han er også mye ute og klatrer. En engangskostnad på utstyr, som dere neppe har råd til akkurat nå, men en tanke til senere.

Dessuten syns jeg at man "må" fritidsaktiviteter er en fryktelig dårlig unskyldning for å blakke seg. Man må ikke. Ja, man vil gjerne, men har man ikke råd, så har man ikke råd. Velger man å bruke masse penger på fritidsaktiviteter, så kan man ikke klage på dårlig råd. Det er noe med å sette tæring etter næring. Og velger dere å bruke uforholdsmessig mye av lønnen deres på fritid, så må dere kanskje gå til skrittet å kjøpe dere billigere bolig. Vi har valgt å kjøpe en mye billigere bolig enn vi har råd til, nettopp fordi vi ikke vil bo oss ihjel og heller ha penger å nyte livet med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...