Inazone Skrevet 19. mars 2009 #1 Del Skrevet 19. mars 2009 Jeg har en orkide som tørket for mye ut. Grenen med blomster på var tørr veldig langt ned, men bladene så friske og fine ut. Fikke råd om å klippe ned grenen, så jeg gjorde det. Dette er en stund siden nå, men det virker ikke som det skjer noe... En venninne som har fine orkideer sa jeg skulle skylle den grundig en gang i uken, så jeg gjør det. Lar den også stå litt i vann, ca 10 min, og trekke til seg det den trenger. Steller jeg den riktig? En av røttene (?)har begynt å vokse oppover, vil denne bære blomster etterhvert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest B Skrevet 19. mars 2009 #2 Del Skrevet 19. mars 2009 Jeg var så heldig å ha en gartner til bords i et selskap forleden, og jeg spurte ham om dette med orkideer. Du bør ha gjennomsiktig potte. Fjern den plastpotta og kjøp en glass-orkidepotte. De plastpottene går de også men de skal helst ikke stå i mørke potter. Gi orkideen mer orkide"jord". Gi de grundig vanning minst en gang i uka. Den rota som du sier at nå vokser skal du også sørge for at får vann på seg. Når den er grønn og fin så er det et tegn på at planta trives. Når de har blomstret av skal du la de få tørke inn litt og gjerne stå litt mørkere. Etter en stund gir du de lys og vann igjen og da vil planta reagere på dette med å "føle" at den lever igjen - og da kommer det nye blomster. Det finnes også egen orkidegjødsel. Jeg fikk også vite at jo større orkideplanta er i utgangspunktet jo lettere er det å få den til å blomstre igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Flower_* Skrevet 19. mars 2009 #3 Del Skrevet 19. mars 2009 Lar den også stå litt i vann, ca 10 min, og trekke til seg det den trenger. Steller jeg den riktig? En av røttene (?)har begynt å vokse oppover, vil denne bære blomster etterhvert? Husk at den skal renne ordentlig av etter at du har vannet den. Den rota vil nok ikke få blomster. På mine kommer det ny stilk/gren ut fra bladene og denne stilken/grenen får blomster. Men rota skal du som B over sier også sørge for at får vann på seg. Røttene vokser litt i alle kanter på orkideer. Det finnes orkideer som ikke skal stå i potte også. SOm bare henger. Men de kan man nesten ikke reise fra engang. De skal ha en dusj nesten hver dag og kan også tas med inn i dusjen for å få vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmela Skrevet 20. mars 2009 #4 Del Skrevet 20. mars 2009 Husk at den skal renne ordentlig av etter at du har vannet den. Den rota vil nok ikke få blomster. På mine kommer det ny stilk/gren ut fra bladene og denne stilken/grenen får blomster. Men rota skal du som B over sier også sørge for at får vann på seg. Røttene vokser litt i alle kanter på orkideer. Det finnes orkideer som ikke skal stå i potte også. SOm bare henger. Men de kan man nesten ikke reise fra engang. De skal ha en dusj nesten hver dag og kan også tas med inn i dusjen for å få vann. Dette er lufterøtter, og bærer ikke blomster, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 20. mars 2009 #5 Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg tar orkidèene mine under springen en gang i uka. Lar vannet renne skikkelig av før jeg setter dem i potta igjen. Bruker kun gjennomsiktige potter. Jeg har dem i nord- og østvendte vinduer, og der trives de godt. Jeg har lært at når den er avblomstret skal man vente til blomstergrenen er nokså tørr før man kutter den over det tredje "leddet". Hvor riktig det er vet jeg ikke, men mine kommer i hvertfall jevnlig med nye grener og blomster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 20. mars 2009 #6 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Endret 13. desember 2009 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_mei Skrevet 20. mars 2009 #7 Del Skrevet 20. mars 2009 Obs, jeg har klippet stengelen ned til tredje ledd. Glemmer bare å gi dem vann og har satt dem opp på ett skap i stuen. Hvor stor er da sjangsen for at de blomstrer igjen? De har stått flere måneder uten vann og den ene stilken er helt brun. Er blomsten helt død da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inazone Skrevet 21. mars 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg har klippet min nesten helt ned, den var jo tørr så langt ned... Men nå har det som stod igjen også tørket ut. Da bør jeg kanskje klippe helt ned da? Opptil et år før den kommer på nye skudd?? Har da ikke tolmodighet til sånt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 21. mars 2009 #9 Del Skrevet 21. mars 2009 Obs, jeg har klippet stengelen ned til tredje ledd. Glemmer bare å gi dem vann og har satt dem opp på ett skap i stuen. Hvor stor er da sjangsen for at de blomstrer igjen? De har stått flere måneder uten vann og den ene stilken er helt brun. Er blomsten helt død da? Jeg har også praktisert den type klipping, og jeg har hatt orkidèene mine i flere år, og de blomstrer jevnlig. Men jeg klipper ikke mens grenen fortsatt er grønn og frisk, kun når den har tørket inn endel. Heretter skal jeg prøve klipp etter oppskrift over her, så får vi se hvordan dèt går. Hvordan ser bladene på orkidèen din ut, da? Det skal litt til før de dør. Stilken blir brun, det vil ikke si at planta er død. Jeg har klippet min nesten helt ned, den var jo tørr så langt ned... Men nå har det som stod igjen også tørket ut. Da bør jeg kanskje klippe helt ned da? Opptil et år før den kommer på nye skudd?? Har da ikke tolmodighet til sånt!! Det er jo det som er morsomt, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fisk Skrevet 21. mars 2009 #10 Del Skrevet 21. mars 2009 Orkideer er jo egentlig parasittplanter som vokser på andre trær. Har sett de vokse vilt i Kenya bl.a. Dette er grunnen til at de skal være i gjennomsiktige potter, de er jo ikke vanligvis nede i jorda. Det er også grunnen til at det ofte er bark eller en spesiell type jord i pottene. Mine orkideer setter jeg bare i oppvaskkummen en gang i uka så de får drikke så mye som de vil før jeg setter de tilbake i pottene sine. De blomstrer jevnlig og jeg klipper av blader eller stilker som blir brune. Synes de også er vakre når de ikke blomstrer. Liker grønne planter og jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #11 Del Skrevet 22. mars 2009 Orkideer er ikke parasitter, de er epifytter. De lever ikke av trærne, men bare "bor der" uten å skade dem eller stjele næring fra dem på noen måte. Wikipedia: Epifytt Ellers sier du mye fornuftig, fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane_austen Skrevet 24. mars 2009 #12 Del Skrevet 24. mars 2009 Orkidéer skal ikke stå i vann, da råtner røttene! Hvor ofte de skal vannes avhenger av type orkide og årstid. Phalaenopsis som er den vanligste typen vannes ca. 1 gang i uka nå, kanskje litt oftere mot sommeren. Det er greit å ta blomstene ut av pyntepotta og holde de under springen og vanne de skikkelig. Bruk lunkent vann og unngå vannsøl på kronblander og blader. Pass på at vannet renner godt av før den settes tilbake i potteskjuleren. Bruk gjerne også orkidegjødsel nå mot sommeren. Pass på at temperaturen ligger mellom 20-25 grader. Blir det under 15 grader fryser orkideene. Når orkideene har avblomstret trenger de en hvileperiode. Da kan de gjerne settes kjøligere, 18-20 grader. Trenger da mindre vann og gjødsel enn når de blomstrer. Stengelen kan klippes ned til tredje øyet. Er den tørket inn og begynner å henge kan den klippes ved det øyet som er nærmest der den ikke er tørr. Det er ikke nødvendig å potte om/bytte jord på orkideene før etter 1,5-2 år. Husk at orkidér skal stå lyst, men ikke i direkte sol. Unngå derfor solrike vinduskarmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå