Gå til innhold

Penger...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Samboer og jeg har adskilt økonomi. Han tjener over dobbelt så mye som meg. Vi deler stort sett likt på utgiftene, og siden vi ikke har astronomiske utgifter har vi begge igjen penger når regningene er betalt. -

Han har selvsagt mye mer penger igjen enn meg da.

Jeg klarer meg stort sett helt fint, men har hatt det litt trangt de siste månedene. Stort sett vært i null rett før lønnsslippen kommer.

Nå skylder jeg ham 3000 kroner. Han har akkurat kjøpt seg fotoutstyr til 30 000, rustet opp motorsykkelen og har investert i tipp-topp skiutstyr i vinter. Jeg har veeeldig lyst til å oppgradere skiutstyret før påsken jeg også (ikke til like bra som hans selvsagt.. ). Men jeg har ikke råd.

Egentlig syns jeg han kunne ettergi de 3000 sånn at jeg kunne brukt dem på ski .. Men lurer på om det er urimelig av meg å spørre... Han vet godt hvordan ståa er i min økonomi

Videoannonse
Annonse
Gjest Manne_mann
Skrevet

Siden dere deler likt på utgifter og har adskilt økonomi så synes jeg ikke du kan forvente noe slikt.

Når man låner penger så skal de betales tilbake.

Gjest Gjest1
Skrevet
Siden dere deler likt på utgifter og har adskilt økonomi så synes jeg ikke du kan forvente noe slikt.

Når man låner penger så skal de betales tilbake.

Enig.

Er selv sammen med en som tjener 3 ganger så mye som meg. Selv når jeg er blakk (som jeg virkelig har vært de siste mnd!), har det aldri falt meg inn å hverken hinte eller spørre å låne penger av ham.

Man gjør klokt i å ikke låne penger vil kjæresten/venner/familie..

Gjest Gjest
Skrevet

Når dere skal ha delt økonomi så får dere bare ha det så godt!

Gjest Gjest
Skrevet

TS her: Er forsåvidt enige med dere over. Skulle noen ganger bare ønske at jeg ikke hadde funnet meg type som tjente såpass mye mer.

Grunnen til at jeg skylder ham penger er at vi var på en lang ferietur i vinter der ting ble dyrere enn forventet, slik at han måtte betalt noe mer enn meg. (Vi hadde rett og slett ikke noe valg - hotellene kostet det de kostet, og det var farlig å sove på gata!) For meg betød denne turen at jeg er økonomisk på hæla frem til feriepengene.

Skrevet

Jeg syns vel ikke du kan forvente det av ham. Når avtalen er at dere deler på den måten så blir det en konsekvens at du har dårligere råd enn ham, men du kan jo selvsagt legge det frem for ham og spørre om han kan tenke seg å gi deg de 3000. Om han svarer nei, så gjør han det.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Avtalen vi har om fordeling av utgifter er det han som "bestemmer".

Vet om mange som har det slik at den som tjener best betaler mest også..

Det er klart jeg skulle ønske at han kunne tatt litt mer av fellesutgiftene, sånn at jeg kunne hatt litt mer å rutte med jeg også. Det vet han godt. Vi har vært sammen i 4,5 år og bodd sammen i 3 av dem... I utgangspunktet tenker jeg at jeg ikke vil leve på en annen person så da får det bli som det er. Og stort sett går det jo greit.

Skrevet
Avtalen vi har om fordeling av utgifter er det han som "bestemmer".

Vet om mange som har det slik at den som tjener best betaler mest også..

Det er klart jeg skulle ønske at han kunne tatt litt mer av fellesutgiftene, sånn at jeg kunne hatt litt mer å rutte med jeg også. Det vet han godt. Vi har vært sammen i 4,5 år og bodd sammen i 3 av dem... I utgangspunktet tenker jeg at jeg ikke vil leve på en annen person så da får det bli som det er. Og stort sett går det jo greit.

Om avtalen ikker er noe dere er enige om så bør du vel kanskje "reforhandle"?

Det rettferdigste er at dere betaler fellesutgifter utfra prosentvis fordeling - du betaler din prosent og han sin ufra hvor mye dere tjener.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

TS: Ja, om vi kunne hatt en prosentvis fordeligng ville jeg vært strålende fornøyd. Men det er totalt uaktuelt for ham.

Stort sett klarer jeg meg altså fint. Men syns det har vært vanskelig siste tiden, da jeg ikke har kunnet unne meg noenting, mens han bruker 30 000 på kamera, titusenvis på sportsutstyr + det samme til motorsykkelen (oppgraderinger som ikke var nødvendige..)

Nå i påsken blir jeg den med desidert dårligst skiutstyr. Er egentlig i god form, men vet jeg kommer til å henge etter de andre likvel pga utstyret. Hadde planlagt å kjøpe ski i år, men så kom disse dumme ekstrautgiftene.. Ja, ja

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor er du med på en ordning du ikke er enig i? Selv synes jeg det høres litt merkelig ut at to som bor sammen og er glade i hverandre skal leve i nærmest to forskjellige klasser. Jeg er ikke for snylting på de som tjener bra, men du høres ikke akkurat ut som den type dame, så det må jo finnes en mellomting når han vet du ikke er sammen med han pga det?

Gjest Naria
Skrevet

Noen perioder er trangere enn andre, slik er det for de fleste av oss. Synes ikke du har noen rett til å være misunnelig på samboeren din og at han har råd til mer enn deg.Du står fritt til å velge den en annen jobb, hvor du tjener mer.

Hadde det vært regelen snarere enn unntaket at du måtte snu på hver krone og aldri hadde hatt råd til noen ting, ville jeg vært enig i at en prosentvis deling av faste utgifter hadde vært rettferdig. Men siden dette er et unntakstilfelle, og du selv skriver at dere normalt sett har god råd begge to, synes jeg det er unødvendig.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tjener dobbelt så mye som kjæresten gjør,jeg kunne aldri hatt delt økonomi,hadde følt meg som en kiping om hun hadde det trangt en mnd.

Hadde selvfølgelig ventet tilbake om jeg hadde hatt det trangt.

Felles økonomi er nok det beste i ett samboerforhold/ekteskap.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

TS: så lenge dere lever slik at du må låne penger av han, så må du nesten betale det tilbake også.

.Du står fritt til å velge den en annen jobb, hvor du tjener mer.

Du har tydligvis ikke levd lenge nok til å vite at det ikke bare er å bytte jobb til en bedre betalt en.

Felles økonomi er nok det beste i ett samboerforhold/ekteskap.

Absolutt enig der ja.

Har aldri forstått meg på par der den ene må spinke og spare, mens den andre bare kan bruke og bruke.

Har ett vennepar, og må ærlig innrømme at jeg stusset da vi skulle ut og ta en øl sammen og hun måtte kjøre fordi hun ikke hadde råd, mens han drakk med begge hender :ler:

Gjest Naria
Skrevet
Du har tydligvis ikke levd lenge nok til å vite at det ikke bare er å bytte jobb til en bedre betalt en.

:ler:

Gjest Gjest_jaja_*
Skrevet

hadde jeg hatt mer penger enn deg så hadde jeg ikke vært så egoistisk og kjøpt masse drit som du ikke har råd til, hadde nok spantet noen kroner da til skiutstyr og div ting

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er sammen med en som tjener over dobbelt så mye som meg. Kunne ikke ramlet meg inn å lånt penger av han. Aldri i livet. Men når det er sagt, hadde han aldri forventet at jeg skulle betale like mye som han på en ferietur, feks.

Så lenge han tjener såpass mye mer, betaler vi etter evne begge to. Og er det noe jeg ikke har råd til å være med på, er jeg ærlig på det. Enten spanderer han, eller så lar vi være.

Hvorfor ikke spørre om du kan vente med å betale han tilbake, til du har fått litt bedre råd? Når feriepengene kommer, f.eks.

Gjest Gjest
Skrevet

Har aldri forstått meg på par der den ene må spinke og spare, mens den andre bare kan bruke og bruke.

Har ett vennepar, og må ærlig innrømme at jeg stusset da vi skulle ut og ta en øl sammen og hun måtte kjøre fordi hun ikke hadde råd, mens han drakk med begge hender :ler:

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg har ingen raad aa komme med for jeg hadde aldri gaatt med paa aa ha delt oekonomi. Man faar jo nesten inntrykk av at pengene er vikitgere enn partneren!?

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Merkelig hvor mange her som har delt økonomi. Når en bor sammen og planlegger vel da å dele livet med hverandre, hvorfor skal inntekt og utgifter være en privatsak for hver enkelt person?

Dere er en enhet, dere burde jo faktisk ha felles økonomi. Det er også god trening, og ikke minst er det viktig å for.eks kunne spare sammen til fremtiden i stedet for at den "rike" blåser bort alle sine penger for.eks. Om dere bare plutselig engang senere skal gjøre dette fordi dere får barn så blir det kanskje en altfor stor overgang om dere ikke har klart dette før.

Gjest Gjest jente
Skrevet

Jeg og samboeren har i utgansgspunktet ikke "delt økonomi", men vi hjelper hverandre når den ene har mindre penger en måned.

Vi deler på å handle mat, men det er ingen som teller hvem som har handlet for mest/flest ganger osv.

Hvis vi er ute, så betaler han noen ganger, jeg andre ganger.

Jeg synes det er koselig å spandere på han, og omvendt,

Føler dette stort sett går opp i opp, og jeg hadde syntes det var rart å skulle drive å telle kroner overfor hverandre.

Jeg har lånt rundt 3000 av han i løpet av et døyt års tid, og han har sagt at det ikke er noe jeg trenger å tenke på å betale tilbake før jeg har "god" råd en gang.(Vi er fremdeles studenter, han har noe mer inntekt enn meg, men det er ikke snakk om en veldig stor forskjell).

Poenget mitt er at jeg ville ikke følt meg vel hvis han hadde hatt lite penger en periode, mens jeg skullle brukt mine penger på kun meg selv, og tenkt han "jaja, det er hans problem", og vice versa.

Jeg tenker at når man er gjensidig glad i noen, så ønsker man at den man er sammen med skal ha det bra.

Dette er viktigere for meg (og han) en å ruge på egne penger, fordi "dette er MINE penger, sorry".

Men det er gjerne like mange forskjeller på dette området som det er mennesker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...