Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 Når jeg leverte datteren min i barnehagen i dag ble jeg møtt av pedagogen på hennes avdeling som veldig krasst spurte hvordan hun lekte når hun var hjemme. Jeg ble litt satt ut av måten hun la spørsmålet frem på å spurte rolig hva hun tenkte på? Hun sa da at datteren vår er være veldig mye rundt de voksne og helst vil være med dem og leker lite med de andre barna. Dette gjorde at hun tok opp mye tid og at dette gjorde hverdagen litt vanskelig for de som jobber der. Datteren vår har gått i denne barnehagen bare noen måneder nå, da vi har byttet barnehage. I den gamle barnehagen gikk hun mye for seg selv og søkte mye voksenkontakt. Vi pratet med pedagogen i den gamle barnehagen som sa at hun trodde datteren vår gjorde dette rett og slett for at hun kjedet seg og det at hun ligger en del forran andre på sin egen alder hva gjelder språk og motorikk. (hun er 2,5år) Dette visste vi kunne være et problem å tok det opp i startsamtalen som vi hadde i denne nye barnehagen (den samtalen hadde vi ikke med pedagogen, for de måtte dele seg opp så de skulle få tatt alle samtalene) Men vedkommende vi pratet med jobber på samme avdeling. Hun sa da at de ettehvert ville se på utviklingen av barna og eventuellt flytte de til de basene som passet for det utviklingsnivået de lå på. (uavhengig av alder) Datteren min er fortsatt på samme base som hun har vært hele tiden, så de har ikke flyttet henne til en base med kanskje litt eldre barn. Når vi har hentet henne å spurt hvordan dagen har vært, har de som jobber der sagt at det har gått så fint og hun har lekt så bra og da blir jeg paff når jeg får denne meldingen fra en pedagog plutselig en dag jeg leverer barnet. Hva med å f.eks kalle inn til en samtale, eller ikke late som det har gått så bra, dersom det ikke har det? Når vi er sammen med andre barn privat søker hun automatisk til de som er litt eldre og synes ikke det er så gøy å leke med de rundt samme alder. Babyer stiller i en annen liga da, de er hun veldig opptatt av. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med dette? Jeg kan jo ikke tvinge henne til å leke med noen hun ikke vil leke med. Tar i mot alle tips og forslag på dette. Jeg håper ikke jeg virker hårsår, for jeg tar for all del i mot bemerkninger hva gjelder vår datter både positive og negative, men jeg syntes dette ble litt feil. Både i måten det ble lagt frem på og med tanke på at vi har informert om dette før. Hvilke tanker gjør dere rundt dette og hva kan jeg som mamma gjøre her?
Gjest Wrangler Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Har ikke tid til å lese alt. Men reagerer veldig på at de tar opp sånt i garderoben når dere leverer barnet. Rett og slett uprofesjonelt. Be om en skikkelig samtalemed pedagogen på avdelingen hennes. Snakk rundt dette med barnet ditt sin modenhet, lek med andre, etc. Det kan være slik at selv om ditt barn ønsker å leke med større barn, så er det ikke sikkert at det er modent nok for den type lek, og at de større barna vil ha ditt barn med på leken. Men dette burde pedagogen vite. (har opplevd at foreldre til 4-åringer spør om ikke barnet kan være med på skolegruppen, fordi foreldrene vurderer barnet sitt "så modent")
Gjest TS Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Takker for svar og håper på flere. Godt å se at det ikke bare er jeg som reagerer på dette. Synes som sagt det er merkelig når dette er noe vi tok opp med en gang hun begynte. Jeg også regner med at de kan avdekke i barnehagen hvilken avdeling hun bør være på og om hun passer der. Både pedagogene i den forrige barnehagen samt legen hennes har sagt at hun ligger et stykke foran de andre hva gjelder språk, lek og motorikk så det er ikke jeg som føler at hun er ”flink” Var som sagt derfor de mente hun gikk mye for seg selv i den gamle barnehagen. Vi er veldig fornøyd med denne barnehagen, det er flinke folk som jobber der og de kan tilby så mye så jeg synes det er trist å høre at dette er en vanskelig situasjon for de som jobber der og at det krever mye av dem.
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Unger på 2.5 år er veldig forskjellige, det er de helt opp til skolealder (enda lenger også) Både når det gjelder språk, motorikk etc. Hvem har ikke hørt at ungen ligger godt foran de andre på samme alder Men er jo også noen som ligger langt etter, og langt foran "gjennomsnittet". Om datteren din ligger så mye foran alle de andre i gruppen sin i barnehagen, bør de som jobber der være så profesjonelle at de fanger det opp. At det er en av tingene de tenker på når ungen helst vil ha voksenkontakt. Du bør be om et møte med pedagogen i gruppen der, for å komme frem til en løsning. Måten pedagogen tok det opp på var veldig lite gjennomtenkt. Det bør du også si ifra om. Du bør også si ifra om hva du sa fra om da ungen begynte banehagen. De som jobber i barnehagen bør ha litt grunnleggende kommunikasjon seg imellom.
Gjest Purple Haze Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Som førskolelærer har jeg to ting å si om dette: Punkt 1: Uproffesjonelt av ped.leder å ta opp dette i garderoben. Dette tar man i en egen samtale. Punkt 2: Det er barnehagens ansvar å legge til rette for rett stimuli og aldersadekvate aktiviteter for barna. At barnet søker mye voksenkontakt og viser tegn på å kjede seg, er ting de voksne i barnehagen må ta tak i.
thapara Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Som førskolelærer har jeg to ting å si om dette: Punkt 1: Uproffesjonelt av ped.leder å ta opp dette i garderoben. Dette tar man i en egen samtale. Punkt 2: Det er barnehagens ansvar å legge til rette for rett stimuli og aldersadekvate aktiviteter for barna. At barnet søker mye voksenkontakt og viser tegn på å kjede seg, er ting de voksne i barnehagen må ta tak i. Signerer. Forøvrig er det ikke veldig vanlig at barn på den alderen leker så mye med andre barn. Om de opplever at hun sliter sosialt på noen måte er det fornuftig å ta det opp med dere, men ikke i garderoben!
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 Når jeg leverte datteren min i barnehagen i dag ble jeg møtt av pedagogen på hennes avdeling som veldig krasst spurte hvordan hun lekte når hun var hjemme. Jeg ble litt satt ut av måten hun la spørsmålet frem på å spurte rolig hva hun tenkte på? Hun sa da at datteren vår er være veldig mye rundt de voksne og helst vil være med dem og leker lite med de andre barna. Dette gjorde at hun tok opp mye tid og at dette gjorde hverdagen litt vanskelig for de som jobber der. Datteren vår har gått i denne barnehagen bare noen måneder nå, da vi har byttet barnehage. I den gamle barnehagen gikk hun mye for seg selv og søkte mye voksenkontakt. Vi pratet med pedagogen i den gamle barnehagen som sa at hun trodde datteren vår gjorde dette rett og slett for at hun kjedet seg og det at hun ligger en del forran andre på sin egen alder hva gjelder språk og motorikk. (hun er 2,5år) Dette visste vi kunne være et problem å tok det opp i startsamtalen som vi hadde i denne nye barnehagen (den samtalen hadde vi ikke med pedagogen, for de måtte dele seg opp så de skulle få tatt alle samtalene) Men vedkommende vi pratet med jobber på samme avdeling. Hun sa da at de ettehvert ville se på utviklingen av barna og eventuellt flytte de til de basene som passet for det utviklingsnivået de lå på. (uavhengig av alder) Datteren min er fortsatt på samme base som hun har vært hele tiden, så de har ikke flyttet henne til en base med kanskje litt eldre barn. Når vi har hentet henne å spurt hvordan dagen har vært, har de som jobber der sagt at det har gått så fint og hun har lekt så bra og da blir jeg paff når jeg får denne meldingen fra en pedagog plutselig en dag jeg leverer barnet. Hva med å f.eks kalle inn til en samtale, eller ikke late som det har gått så bra, dersom det ikke har det? Når vi er sammen med andre barn privat søker hun automatisk til de som er litt eldre og synes ikke det er så gøy å leke med de rundt samme alder. Babyer stiller i en annen liga da, de er hun veldig opptatt av. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med dette? Jeg kan jo ikke tvinge henne til å leke med noen hun ikke vil leke med. Tar i mot alle tips og forslag på dette. Jeg håper ikke jeg virker hårsår, for jeg tar for all del i mot bemerkninger hva gjelder vår datter både positive og negative, men jeg syntes dette ble litt feil. Både i måten det ble lagt frem på og med tanke på at vi har informert om dette før. Hvilke tanker gjør dere rundt dette og hva kan jeg som mamma gjøre her? Sånn tar man ikke opp ved henting. Du har frtalt om dette ved oppstart ved bhg. Du har også spurt ved henting,hvordan det har vert, og fått ok til svar. Be om et møte med pedagod, og ansvarlig leder. At dette tar tid for dem? bhg er faktisk ikke en oppbevaringsplass. Hvert enkelt barn er forskjellig. Noen barn tar det mere tid med. fortell hva du syns om måten problemer blir møtt på. Eller problem?? er det et problem at et barn tar tid, og ikke er innenfor a4? Dette syns jeg ikke noe om nei....
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 Jeg synes også det virker uproft å ta det opp på den måten. Dere bør be om en mer ordentlig samtale om temaet, hvor barnehagen beskriver bedre hvordan de oppfatter henne, og hva de gjør for å få henne til å leke mer med andre (at hun er til "bry" fordi hun henger rundt de voksne er et idiotisk utsagn i mine øyne. Er ikke pedagog, men ofte er det grunner til at barnet søker voksenkontakt, og vi voksne kan sette grenser nok til at vi får gjort det vi skal).
Gjest ::c:: Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 Du overrreagerer ikke! Fantastisk uprofft håndtert på alle mulige måter synes jeg: 1. helt feil arena for sånn en samtale 2. at pedagogen var krass i tonen 3. at din datter gjør hverdagen vanskelig(!) for de som jobber der 3. at pedagogen ikke er med på startsamtalen (ikke stort problem da, men jeg har da alltid fått det til liksom...) 4. at dette "problemet" ikke har kommet fram tidligere, heller tvert imot 5. dere har allerede gitt opplysninger i denne forbindelse de burde kunne bruke Jeg reagerer mest på måten det ble tatt opp på, og at problemet (i den grad det er et problem...) er at de ansatte får det vanskelig i jobben fordi din datter opptar deres tid! Tid til hva??? De skal da ta seg av barna, tilrettelegge hverdagen, stimulere til læring og utvikling på individuelt og kollektivt nivå, og ikke minst skal barna under deres veiledning utvikle sin sosiale kompetanse. Dette gjøres da vitterlig ikke ved å problematisere et barn som søker mye voksenkontakt på den måten det her ble gjort med din datter...??!!! Hvis det er vanskelig for dem å "se" din datter, diskutere seg imellom de evt tiltak som må til; hva gjør de som pedagogisk personal i en bhg da da???!!! Tror jeg ville kontaktet styrer og bedt om (eller krevd) en samtale der styrer, ped.leder og en av assistentene (fortrinnsvis den du hadde startsamtalen med) er tilstede.
Mo9qa Skrevet 20. mars 2009 #10 Skrevet 20. mars 2009 Som førskolelærer har jeg to ting å si om dette: Punkt 1: Uproffesjonelt av ped.leder å ta opp dette i garderoben. Dette tar man i en egen samtale. Punkt 2: Det er barnehagens ansvar å legge til rette for rett stimuli og aldersadekvate aktiviteter for barna. At barnet søker mye voksenkontakt og viser tegn på å kjede seg, er ting de voksne i barnehagen må ta tak i. Tiltredes! Reagerer også på at pedagogen sier at datteren din tar opp for mye tid; hva er det personalet er der for da, om ikke for å bruke tiden sin på barna?!! Synes på ingen måte du overreagerer... Mvh nok en pedagog...
Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 20. mars 2009 #11 Skrevet 20. mars 2009 Et 2,5 år gammel barn som bare har gått i barnehagen noen måneder skal jammen meg ha lov til å kreve de voksnes omsorg og søke trygghet hos dem. Vår datter på 4,5 har alltid vært sånn, litt dårlig selvtillit og støtter seg ofte på de voksne. Det har vi aldri fått kritikk på, skulle bare mangle! Derimot har det blitt lagt til rette for å få henne til å trives. Dette skal du ta opp med styrer!
Gjest TS Skrevet 20. mars 2009 #12 Skrevet 20. mars 2009 Takker så mye for flotte og utfyllende tilbakemeldinger. Når mannen min hentet i går, var dessverre ikke pedagogen tilstede men han spurte en som jobber på samme avdeling om de følte det samme. Hun hadde da en helt annen oppfattning enn det pedagogen hadde og de hadde visst snakket om det i løpet av dagen. (pedagogen og en av assistentene) Assistenten sa at det er mulig hun ser slik på det siden hun er pedagog, men at de ikke delte det samme synet ang vår datter. Assistenten sa også at hun søker voksenkontakt, men også leker med barna og hun så ikke helt problemet. Nei, her får jeg nok be om et møte å få rense luften. Kom gjerne med flere tilbakemeldinger og innspill som kanskje er nyttig å ta med seg på et slikt møte. Ha en riktig fin dag, alle sammen:)
Gjest Patti Labella Skrevet 20. mars 2009 #13 Skrevet 20. mars 2009 Reagerer også på måten dette ble tatt opp på. Jeg ville kontaktet styrer og informeret henne om denne episoden og evt. snakket om hvorfor ikke datterene din får den oppfølgingen dere ble lovet. En advarsel til denne pedagogen bør være på sin plass.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #14 Skrevet 20. mars 2009 "Gjorde hverdagen vanskelig for dem som jobbet der" ?.... så her setter vi ansvar på ett lite barn på 2,5 år... Jeg er rystet over enkelte som arbeider i Norske barnehager i dag. Har selv en med spesielle behov og fikk vite i en hentesituasjon at de var bekymret for barnet mitt, startet år med helvete for min del. Heldigvis er ting forandret nå. Hi. ikke finn deg i slik lavmåls oppførsel, du overreager ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå