Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, vi driver og prøver, og jeg håper jo at det har gått denne gangen, og kjenner symptomer etc. MEN: Jeg tror jeg har hørt at flere venter litt, slik at ungen kan bli født på begynnelsen av året, i stedet for på slutten!

Har dette noe med barnehage/skole å gjøre? (Før kunne man jo begynne på skolen litt fritt, jeg som er født i oktober begynte da jeg var 6, men det var en i klassen som nesten var ett år eldre enn meg, og også født på høsten.)

Kan man ikke "se det an" med barn lenger? Eller er det andre grunner til at noen tidspunkt er mer ideelle å bli født på enn andre?

Vurderer jo ikke å endre på prøverutinene likevel, men bare av nysgjerrighet.

Har også en venninne som hadde problem med å få plass i barnehage pga at barnet var født på et uheldig tidspunkt, og inntaket til barnehagen var først i august, slik at hun måtte bli hjemme fra jobben i et halvt år nesten, mens de ventet på at hun skulle få lov til å begynne i barnehagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og nå har man rett på barnehageplass fra 01.august fra det året man fyller 1 år, hvis barnet er født før 01.september ;)

Første gangen hadde vi prøvd en stund, da var det IKKE aktuelt å utsette noe prøving, og gutten vår er født sist i november, nå når vi tenker på nummer to er det et bevisst valg å vente til vi bikker årsskiftet. Men, mest fordi jeg ikke har lyst å ligge på sykehus i jula, på grunn av eldstemann.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er født sent på året, og har alltid fått høre hvor synd det er på meg som alltid var yngst i klassen. Og måtte vente mens alle i kullet minn kunne gå på byen osv osv.

For noe vanvittig vrøvl!

Dette er et voksenskapt problem, og jeg syns det er tragisk at noen barn vokser opp med å tro på dette de blir fortalt.

Det eneste problemet jeg kan se er at det kan være veldig kaldt på den tiden slik at man må varme opp bilen før man går ut meed barnet osv.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette er et voksenskapt problem, og jeg syns det er tragisk at noen barn vokser opp med å tro på dette de blir fortalt.

Er ganske enig med gjest over her.. Jeg tror ikke barna tar "skade" av å ha bursdagen sent på året. Med unntak av 18- og 20- årsdagen (hvor man nesten ikke kan vente på å fylle år), så tror jeg det er mange fordeler med å ha bursdag sent på året også. Og når man blir eldre, er man likevel "yngre" enn resten (viktig for gamle damer vet du, å være "yngst" :fnise: ).

Ellers må det vel være greit å gå høygravid på høsten, i forhold til jul/sommer, men det er vel en smakssak.

Skrevet

Jeg ønsker ikke at ungen min skal bli født rundt jula pga at jul og bursdag kommer så tett. Tidlig høst eller vår hadde vært det beste, men så lenge bursdagen ikke blir midt i skoleferier er det greit.

Vi har bestemt oss for å begynne å prøve, men vi venter litt enda så vi ikke får barn født til jul. Ene søskenbarnet mitt er født på julaften, og det kan da ikke være noe særlig. En "mister" jo en dag da.

Har også hørt om barn som er født sent på året som må vente på barnehageplass. Håper det blir gjort om noe der, slik at alle barn får barnehageplass når de fyller året, for sånn som det er nå er det jo håpløst!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ønsker ikke at ungen min skal bli født rundt jula pga at jul og bursdag kommer så tett. Tidlig høst eller vår hadde vært det beste, men så lenge bursdagen ikke blir midt i skoleferier er det greit.

Vi har bestemt oss for å begynne å prøve, men vi venter litt enda så vi ikke får barn født til jul. Ene søskenbarnet mitt er født på julaften, og det kan da ikke være noe særlig. En "mister" jo en dag da.

Har også hørt om barn som er født sent på året som må vente på barnehageplass. Håper det blir gjort om noe der, slik at alle barn får barnehageplass når de fyller året, for sånn som det er nå er det jo håpløst!

Hvorfor er det håpløst å ha bursdag på julaften?

Det er da ikke noe annerledes følelse for bursdagsbarnet å ha bursdag enn for et bursdagsbarn en annen tid på året?

Dette er et voksenskapt problem igjen...

Om man har et barn som er født på julaften lager man bursdagsfrokost feks. Så lenge man har en tradisjon på hva man gjør på bursdagen så spiller det ingen rolle hvilken dato det er?

Selv har jeg bursdag på nyttårsaften. Riktignok er ikke dette en gavedag, men kvelden er som regel okkupert til andre ting enn bursdagsfeiring.

Jeg fikk alltid kakao og nybakte rundstykke rpå senga sammen med gavene på morgenen. Og koste meg med det. Av og til hadde vi naboer på middag på kvelden, og det var liksom en del av feiringen for meg det også. Det var slik bursdagen skulle være i mine øyne. Barnebursdag ble holdt rett over nyttår når skolen startet på igjen.

Syns synd på unger som har foreldre som gjør dagen til en trist ting fordi man har blitt født på julaften eller andre merkedager. For barnet tenker ikke slik på saken.

Dessuten er det latterlig å vente med prøving fordi datoen ikke passer. Man skal faktisk være jævlig takknemlig for i det hele tatt å kunne få barn, og har man ikke prøvd før er det umulig å si om man blir gravid raskt eller sent.

Skrevet

Dette er vel veldig vanlig for "nye" prøver og de som lett blir gravide å tenke,når man har prøvd i mange perioder(les:år) så bryr man seg ikke noe om når barnet kommer! Jeg har prøvd i mange år,er endelig blitt gravid,og har termin i november,kunne ikke brydd meg mindre om når barnet ble født! Det viktigste er vel om barnet er velskapt og friskt,ikke om det er yngst i klassen! Mannen min er født sent på året,han har klart seg bra han!

Skrevet
Hvorfor er det håpløst å ha bursdag på julaften?

Det er da ikke noe annerledes følelse for bursdagsbarnet å ha bursdag enn for et bursdagsbarn en annen tid på året?

Dette er et voksenskapt problem igjen...

Om man har et barn som er født på julaften lager man bursdagsfrokost feks. Så lenge man har en tradisjon på hva man gjør på bursdagen så spiller det ingen rolle hvilken dato det er?

Jeg sa ikke det var håpløst å ha bursdag på julaften. Poenget mitt var at barnet "mister" en dag, for vi koser oss på de dagene uansett.

For barnet går det helt sikkert greit, for de venner seg fort til ting. Men har hørt flere barn har sagt at de ikke ville hatt bursdag på julaften, og det hadde ikke jeg ønsket heller. Dermed vil jeg ikke at mine barn skal ha det heller. Det å feire bursdagen senere er jo for øvrig en selvfølge.

Skrevet

Jeg tenker ikke så mye på det med bursdag/jul/kald tid på året etc. Det er mer de reelle problemene som kan oppstå i samband med det å få barnehageplass og slikt. Da jeg har hørt om folk som må bli hjemme fra jobb et halvt år etter permisjonstiden har gått ut pga at det finnes regler i barnehagenes opptak som gjør at barn som er født sent på året må vente ekstra lenge for å få lov til å begynne.

Likeledes med skolestart - mener å ha hørt at de ikke er så fleksible lenger. Før kunne et relativt modent barn på 6 år og 10 mnd få begynne på skolen samtidig som de som er 7 år og 2 mnd, for eksempel. Men nå er det kun fødselsår som gjelder, og man har ikke mulighet til å se an barnet slik som før, da foreldrene kunne velge.

Men det er mulig at jeg har misoppfattet, slike ting har aldri opptatt meg så mye, men plutselig har det blitt ganske viktig, og da forsøker jeg å huske hva folk har sagt... :)

Gjest ventelina
Skrevet

Jeg var veldig bekymret for dette for et år siden. Så bekymret at vi utsatte å prøve i et par måneder for å unngå dette.

I år så tenker jeg litt anderledes på det. Hvis jeg er gravid nå så blir det desemberbaby, og det høres himmelsk ut for meg. J

Jeg hadde en liten periode for en måned siden på grunn av mye fokus på det på et annet forum jeg henger på, men sambo fikk meg ned på jorda en gang.

Du er ikke garantert et modent barn ved skolestart bare fordi det er født tidlig på året, eller et umodent et fordi det er født sent.

Jeg er en februarjente. Eldst i klassa. Senest i alt. Storesøster er desemberbarn, og var alltid først ute. Det kunne like greit vært omvendt. Det kunne like greit vært helt anderledes, vi kunne vært modne begge to, eller umodne.

Jeg vil bare ha barn jeg... :sukk:

Gjest Ingrid-84
Skrevet
Dessuten er det latterlig å vente med prøving fordi datoen ikke passer. Man skal faktisk være jævlig takknemlig for i det hele tatt å kunne få barn, og har man ikke prøvd før er det umulig å si om man blir gravid raskt eller sent.

Jeg er så enig med deg. Jeg har prøvd i 2,5 år nå og blir vanvittig frustrert av de som legger opp prøvinga etter når de vil ha barnet. Jeg kjenner bare TO stykker som klarte å bli gravid den mnd de ville bli det. Jeg er født i desember selv, og hadde jeg kunnet velge, så ville jeg at barnet mitt skulle bli født tidlig på året. Hovedsakelig grunnet dette "voksenskapte" pisset om at det er kjipt å være født seint. Jeg tror fødselsmåned ikke har noe å si for hvordan en person er.

Jeg vil bare ha barn jeg... :sukk:

:klem:

Skrevet

Både jeg og mannen min har burdag sent på året og ingen av oss synes det er noe problem, ikke i barndommen heller. Er et voksenskapt problem ja.

Selv om jeg har blitt lett gravid to ganger, har vi ikke tenkt på sånt i det hele tatt. Jeg gir fullstendig f i når på året ungen min blir født. Nå har vi en født i april, synes det var en fin tid å få barn på, men det er fordeler med alle årstider. Nå får vi en i september, sikkert like fint det. :)

Skrevet

Tok en prat med samboen om dette nå. Han er født i desember og har ikke tatt skade av det! Jeg er født i fellesferien og syntes det var råkjipt mens jeg vokste opp fordi jeg ikke kunne ha barneselskap fordi "alle" var bortreiste, men det spiller jo absolutt ingen rolle til syvende og sist!

Vi har prøvd i et halvt år og synes ikke vi har "tid" til å vente enda en mnd med prøvingen. Er vi så heldige at det klaffer denne mnd, så skal vi da få ordnet med gode bursdagstradisjoner selv om det blir feiring i romjula! Barnet er jo veldig velkomment uansett!

Når det kommer til barnehageplass og sånt, så får vi bare ta det når den tiden kommer. Vi kan da ikke ta alle sorger og problem på forskudd! Spesielt når det kommer til om barnet om 19-20 år kommer inn på byen eller ei! Dèt er det siste jeg tenker på i allefall! (Begynte selv å gå på 20 årsgrense når jeg var 17, mens sambo ikke drakk og dro på byen før han var langt opp i 20-årene. Det er jo så forskjellig)

Vi vil også bare ha et barn,,,, :jepp:

Og jeg ser på det som er fordel å ikke være høygravid midtsommers i varmen! *trøste meg selv* :lur:

Gjest utlogget
Skrevet

Blir litt provosert når jeg leser overskriften kjenner jeg. At noen i det hele tatt tenker på dette er helt forferdelig. Tenk på alle de der ute som aldri kan få barn!!! Og her sitter man å tenker på når på året man vil ha barn. Man skal være glad man i det hele tatt kan få barn. Jeg er selv ganske nygravid og har termin i november. Jeg er superglad!

Gjest Gjest
Skrevet

Det er helt utrolig at noen tror når på året barnet er født, har noe som helst med en god oppvekst å gjøre. Kjenner selv et par venninner som spekulerte i dette føres deres graviditet. Helt utrolig.

Har selv barn som er født i desember, og han har ikke lidd noen nød.

Tror dette tenkes på av desperate planleggere som ser for seg hvordan det perfekte livet skal være. Det går virkelig ikke an å planelegge og ta høyde for alt. Mine venninner som var helt oppsatt på slike unødvendige detaljer før graviditet, brukte kjempe kjempelang tid i forhold til andre med å bli gravide. De tellet dager, ønsket utvalgte fødselsmåneder, skulle absolutt ha fast jobb og ferig hus.

I ettertid har de sagt at dette tæret så mye på de at de trodde det psykisk og underbevisst gikk utover muligheten til å bli gravid. De brukte kjempelang tid, flere år!!!!!!!!!!!!!!

Barn blir elsket, samme når det kommer. Gled dere over barnet, ikke forestillignen om hvordan det skal bli og hva som liksom er perfekt.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Jeg sa ikke det var håpløst å ha bursdag på julaften. Poenget mitt var at barnet "mister" en dag, for vi koser oss på de dagene uansett.

For barnet går det helt sikkert greit, for de venner seg fort til ting. Men har hørt flere barn har sagt at de ikke ville hatt bursdag på julaften, og det hadde ikke jeg ønsket heller. Dermed vil jeg ikke at mine barn skal ha det heller. Det å feire bursdagen senere er jo for øvrig en selvfølge.

Men du vet at barn kan bli født før terminen også?

Gjest Utlogget 2
Skrevet

Til trådstarter: ha litt ydmykhet overfor det å kunne få barn. Som du sikkert har skjønt, er det mange som reagerer på den slags planlegging her inne. Ikke så rart når vi er mange som gjerne har forsøkt å få barn i en årrekke.

Barn er en gave, som ikke alle er like heldig å få..

Uansett; lykke til med forsøk :)

Skrevet

Hvorfor blir dere så sinte? Det er ikke alle som har problemer med å bli gravide, da kan de vel droppe prøvinga et par måneder hvis de vil det? Jeg skjønner ikke helt hva som er så provoserende ved det... Jeg er selv desemberbarn og har aldri hatt noen problemer med det, men selvom man har de og de personlige erfaringene, så er det statistisk sett gunstigere for barn å være født tidlig på året (i forhold til hvordan de klarer seg på skolen). Det må da vel være lov å ta med dette i beregningen om man vil? Selvfølgelig kan barnet bli født for tidlig, men dette er noe man ikke kan kontrollere. Befruktningen derimot kan kontrolleres. (Dvs ikke-befruktingen kan kontrolleres ved avhold eller bruk av prevensjon, hehe) Lykke til uansett alle prøvere! :)

Skrevet (endret)

Eg har ei lita jente på 4 månader, som er født i november. Eg er sjølv novemberbarn, og har aldri sett på det som noko problem å vera født seint på året!

Endret av Mirabella76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...