Gå til innhold

Trenger litt hjelp til reisefradraget i selvangivelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

har for første gang i mitt liv fått behov for å fylle ut reisefradrag i selvangivelsen og er litt usikker på hvordan dette gjøres og om jeg i det hele tatt har regnet dette riktig ?

jeg har en reisevei på 18 mil tur/retur til jobb hver dag, såvidt jeg husker så regner de 230 arbeidsdager i året ? prøvde å finne noe info om dette på etatens sider men der fant jeg kun reisesatsene.

og er det en makssum på hva man kan få igjen etter å ha trukket fra egenandelen på 12800 ? fant heller ikke noe om dette og i rettledningen som kom i posten i dag sto det kun "overskytende beløp etter egenandel" og ingen andre klausuler ?

og hvordan ser dette regnestykket ut ?

230 (dager) * 180 (km) = 41400 (km)

41400 - 35000 = 6400 (for å få frem hva som skal ganges med 0,70 satsen)

35000 * 1,40 = 49000

6400 * 0,70 = 4480

49000 + 4480 = 53480

53480 - 12800 = 40680

så ut i fra det regnestykket så skal jeg ha igjen over førti tusen ? det kan da umulig stemme men jeg innrømmer glatt at tall og selvangivelser ikke er min sterke side så..... hjelp ?

edit, sent på kvelden, så veldig feil

Endret av minienthe
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du får ikke igjen alt det. Det er prosenter av den summen du har kommet fram til, mener det er 28%, men ikke ta det for god fisk, for jeg er langt fra sikker.

Gjest Gjest
Skrevet
Du får ikke igjen alt det. Det er prosenter av den summen du har kommet fram til, mener det er 28%, men ikke ta det for god fisk, for jeg er langt fra sikker.

Det er riktig som du sier. Ts slipper å skatte av 40.000 kroner, dvs at hun får tilbake cirka 14.000 kroner av fradraget for kjøring.

Gjest Gjest
Skrevet

Jepp, som sagt over så vil det si at du kan trekke fra cirka 40 000 i inntekten din, som du ikke skal betale skatt av. Det vil si at du slipper skatten på de 40 000 kronene, men ikke at du skal betale 40 000 mindre i skatt!

Skrevet

nå skjønner jeg ikke hva dere mener, det jeg har regnet ut er et rent plussfradrag for meg ?

jeg kommer garantert ikke til å få baksmell så jeg skjønner ikke hvor dette skal skattes fra isåfall ?

og hvor står det med de 28 prosentene ? i det jeg finner på skateetatens sider så står det kun at "overskytende etter egenandelen" kommer til gode ?

Skrevet

Nå skjønner ikke jeg hva du mener. Skal prøve å lage et forenklet eksempel.

La oss si at du tjener 200 000, og det eneste fradraget du har er reisefradraget. La oss anta at du skatter 28%, som er normal skattesats.

Da skal du egentlig betale 200 000*0,28= 56 000 i skatt.

Pga fradraget kan du imidlertid trekke fra 40 000 før du skatter:

200 000-40 000=160 000

Ny skatt:

160 000*0,28= 44 800.

La oss videre anta at du allerede har skattet av 200 000, dermed vil du få igjen

56 000-44 800= 11 200 kr.

Skrevet

tror jeg må ta en telefon til skattefolka jeg, har i tillegg til reisefradraget overtrukket rimelig grovt på skattesiden i fjor så i pluss går jeg nok uansett.

det jeg ikke skjønner er hvorfor skattetaten ikke opplyser om den makssatsen for tilbakebetaling på veiledningene sine men det bør vel de på kontoret vite :)

Gjest Gjest
Skrevet
det jeg ikke skjønner er hvorfor skattetaten ikke opplyser om den makssatsen for tilbakebetaling på veiledningene sine men det bør vel de på kontoret vite :)

Høh? Jeg skjønner ikke hva du snakker om...

Gjest Gjest
Skrevet
tror jeg må ta en telefon til skattefolka jeg, har i tillegg til reisefradraget overtrukket rimelig grovt på skattesiden i fjor så i pluss går jeg nok uansett.

Fordi det er noe alle vet?

Gjest Gjest
Skrevet

Maks satsen for tilbakebetaling????

Tror du misforstår mye her.

Gjest Gjest
Skrevet

Til ts: det er ingen makssats.

For å forklare deg det enkelt: Når du har et fradrag på 40.000 kroner for kjøring i fjor, så betyr det at du får tilbake 14.000 kroner av disse 40.000.

Gjest Gjest
Skrevet

Du får igjen 28% av det, ja.

På samme måte som du får igjen 28% på renter du har betalt, f.eks.

Skrevet (endret)
Du får igjen 28% av det, ja.

På samme måte som du får igjen 28% på renter du har betalt, f.eks.

men hvorfor står ikke dette under fradrag for reiseutgifter ? det er det jeg lurer på. sitter og leser rettledninger for harde livet her men finner ikke den prosentsatsen et eneste sted.

det eneste som står er Fradraget er begrenset til den del av beløpet som overstiger kr 12 800 (egenandelen). og det er et direkte sitat.

nuvel... tar en telefon når jeg har alle papirene, har uansett et par andre spørsmål

og du "gjest" som mener at dette er noe "alle vet".... hvorfor i all verden skal jeg kunne vite noe automatisk når jeg tidligere aldri har hatt behov for det ?

Endret av minienthe
Gjest Gjest
Skrevet

Enig med deg at det er formulert vanskelig i rettledningen, som alt annet. Er det første gang man gjør selvangivelsen så er det vanskelig.

Det er bare fradragene du skal skrive opp nå, også regner likningskontoret ut for deg hvor mye det blir til overs i kontanter til deg.

Skrevet
men hvorfor står ikke dette under fradrag for reiseutgifter ? det er det jeg lurer på. sitter og leser rettledninger for harde livet her men finner ikke den prosentsatsen et eneste sted.

Fordi det er det man betaler i skatt av såkalt alminnelig inntekt, d.v.s. brutto inntekt fratrukket alle fradrag. Alle fradrag reduserer den alminnelige inntekten og dermed reduseres også det man skal betale i skatt med 28% av fradraget. Dette er ikke noe som gjelder særskilt for reisefradrag. Det gjelder også minstefradrag, rentefradrag osv.

Gjest Gjest
Skrevet

det eneste som står er Fradraget er begrenset til den del av beløpet som overstiger kr 12 800 (egenandelen). og det er et direkte sitat.

Men det står jo i det sitatet du har der. "Fradrag" er nøkkelordet.

Det står sikkert forklart et annet sted i retledningen hva de mener med fradrag, men essensen av ordet er at det er en trekk av hvor stor del av inntekten du skal betale skatt av.

Som andre også har forsøkt å forklare.

Prosentsatsen du skal betale i skatt kommer an på flere faktorer (størrelse på inntekt, skatteklasse) men det vanlige er som flere her har påpekt 28%. Dette finner du sikkert også i retledningen.

Og du må gjerne ringe skatteetaten, men jeg kan ikke egentlig skjønne hva de kan si som ikke er blitt forklart for deg her inne.

Skrevet
Og du må gjerne ringe skatteetaten, men jeg kan ikke egentlig skjønne hva de kan si som ikke er blitt forklart for deg her inne.

tror heller det går i måten det blir forklart på. ikke vondt ment til noen her inne men jeg er tallblind og når folk begynner med lengre utregninger og utlegg/fradrag/hurramegrundt så leser jeg kun en ting.... gresk.

jeg var egentlig ute etter en direkte henvisning til hvor dette med prosentsatsene står hen og det jeg ikke fatter er at jeg får så ulike svar når jeg spør her og folk på jobben. derfor satser jeg på at en telefon kan gi meg infoen jeg trenger med t-skje og vel så det ;)

Gjest Gjest
Skrevet
tror heller det går i måten det blir forklart på. ikke vondt ment til noen her inne men jeg er tallblind og når folk begynner med lengre utregninger og utlegg/fradrag/hurramegrundt så leser jeg kun en ting.... gresk.

jeg var egentlig ute etter en direkte henvisning til hvor dette med prosentsatsene står hen og det jeg ikke fatter er at jeg får så ulike svar når jeg spør her og folk på jobben. derfor satser jeg på at en telefon kan gi meg infoen jeg trenger med t-skje og vel så det ;)

Ok, hadde vært fint om du ville opplyse meg om hva Skatteetaten sa som var mer teskje enn dette:

Prosentsatsen du skal betale i skatt kommer an på flere faktorer (størrelse på inntekt, skatteklasse) men det vanlige er som flere her har påpekt 28%.

Og et tips til både den telefonen du skal ta til Skatteetaten, og generelt til situasjoner hvor du ber om hjelp, er å opplyse om spesielle behov ift rettledning så fort som mulig. (jfr tallblindhet ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...