Jubalong Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Lillegutt har hatt feber siden mandag, men er på bedringens vei nå. På dagen i dag hadde han temp på 37,98, og er ellers i kjempeform. Hoster litt men ikke mye. Min vanlige praksis er at barna bør være hjemme en hel feberfri dag før de får dra i barnehagen/skole igjen. Men er 37,98 feber? Noen formeninger om dette?
angeleyes Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Hvor har du målt temperaturen? Har du målt under armen skal man legge på ca. en halv grad for å få riktig temperatur. Da ville jeg ikke regnet dette som en feberfri dag.
Gjest Mor til 7 barn Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Du kan ta det med ro. Spedbarn kan faktisk ha feber inntil 40 C uten at de er alvorlig syke! Er du redd og i tvil så ring legevakta, men den feberen du sier at barnet ditt har er særdeles lav!
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Mener jeg leste et sted at inntil 38 ikke var feber. Så da er han jo akkurat feberfri. Dersom allmenntilstanden er fin, hadde jeg regnet dette som en feberfri dag.
Curry Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Mener jeg leste et sted at inntil 38 ikke var feber. Så da er han jo akkurat feberfri. Dersom allmenntilstanden er fin, hadde jeg regnet dette som en feberfri dag. 38 er feber.
Gjest Purple Haze Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Hvorfor ikke være hjemme denne ekstra dagen, så gutten blir skikkelig frisk, i stedet for å risikere at han blir gående og hangle lenge etterpå? Noen ganger blir jeg så frustrert over foreldre som skal sende barna i barnehagen før de rekker å bli friske. Det er stor forskjell på å virke i ok form hjemme, og å henge med på alt som skjer i barnehagen. Jeg jobber på en småbarnsavdeling, og ser altfor mange eksempler på barn som aldri får sjansen til å bli friske. Stakkars små, sier jeg. De sutrer og gråter mye av dagen, og vil bare ha en arm å sitte på hele tiden. Ikke lett å følge opp det, alltid...
liv Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 alt over 37,5 er feber. Feberen er somregel høyest akkurat før leggetid.. Men vær obs om at øretermometer ikke er veldig nøye. Etter å ha holdt gutten hjemme et par dager fant jeg ut at vårt måler 1 grad feil... Men han var slapp altså, men ingen feber.
Susan Sto Helit Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 alt over 37,5 er feber. Feberen er somregel høyest akkurat før leggetid.. Men vær obs om at øretermometer ikke er veldig nøye. Etter å ha holdt gutten hjemme et par dager fant jeg ut at vårt måler 1 grad feil... Men han var slapp altså, men ingen feber. Vi har sjekket vårt øretermometer mot vanlig rektalt, og det måler kun 0,2 - 0,3 feil. Dermed bruker vi resultatet i sammenheng med egen oppfatning om almenntilstand. Men alt fre 37,5 og oppover er feber om morgenen. Vår forrige barnehage hadde en regel om at barna ble hjemme en dag til, om de hadde 37,5 om morgenen, eller 38 kvelden før. Ville definitivt ikke regnet 38 som friskt etter feber.
Gjest *Mim* Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 Jeg ville ha holdt barnet hjemme. Ikke så sannsynlig at det blir bedre og er klar for en lang dag i barnehage når det har denne temperaturen om morgenen. Ser på ts' innlegg at temperaturen var målt på dagen før. Hadde sett an natta og morgenen. Om feberen var borte og allmenntilstanden bra, hadde jeg sendt barnet i barnehage.
Jubalong Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. mars 2009 (endret) Jeg ringte legekontoret og de sa, som flere har nevnt her, at grensen for feberfri er 37,5 så vi er hjemme og koser oss en dag til.. :-) Feberen ble målt rektalt i 2-3 tiden på dagen, og hun sa at tempen som regel var høyest akkurat da. Og så blir den høyere igjen rett før leggetid. Takk for alle tilbakemeldinger :-) Endret 19. mars 2009 av Jubalong
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå