Wiwa Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Hei. Skal ha særemne om Harry Potter, og har valgt å ha Harrys utvikling fra bok 1 til bok 7 som problemstilling. Da tenker jeg på hvordan han utvikler seg som person, til venner, til Voldemort og andre ting, så hvis du har nå å bidra med så hadde det vært topp.
Visiter Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Er ikke poenget at du skal lese bøkene, da? (Jeg mener slett ikke å være frekk hvis det virker sånn, jeg skjønner bare ikke hva du spør etter og hvorfor her.)
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 I motsetning til Visiter forstår jeg at du spør og jeg tenkte virkelig ikke tanken at du ikke hadde lest bøkene engang. For å svar seriøst så tror jeg kanskje at jeg hadde valgt et annet tema i og med at jeg tvert tenker at ditt tema er utrolig stort. Harry utvikler seg fra en naiv undertrykt unge til en voksen ungdom og bøkene blir jo bare mørkere og mørkere og Harry møter jo mye av Voldemort i seg selv til slutt.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Er ikke poenget at du skal lese bøkene, da? (Jeg mener slett ikke å være frekk hvis det virker sånn, jeg skjønner bare ikke hva du spør etter og hvorfor her.) Jeg tørr tippe du aldri har skrevet et særemne eller annen fordypningsoppgave og om du mot formodning har gjort så gikk det ikke all verdens bra? Ikke for å være frekk meg jeg forstår ikke at du ikke forstår om jeg skulle ta feil.
jolie Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 Du får google litt og se hva du kommer over. Garantert masse fansider med informasjon der ute. Husk å oppgi kildene dine. Jeg for min del hadde ikke påtatt meg en så stor oppgave om jeg ikke hadde litt peil på forhånd eller i det minste en ganske grei idé om hva jeg skulle skrive om. No offence - kanskje du har det.
Visiter Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 (endret) Jeg tørr tippe du aldri har skrevet et særemne eller annen fordypningsoppgave og om du mot formodning har gjort så gikk det ikke all verdens bra? Ikke for å være frekk meg jeg forstår ikke at du ikke forstår om jeg skulle ta feil. Tja ... Jeg skrev særemne om én bok på ungdomsskolen og om et emne over tre bøker (av ulike forfattere, riktignok) siste året på videregående, og fikk 6 begge gangene. I tillegg har jeg skrevet to oppgaver som i grunnen er bokanalyser på NTNU og UiO. Det virker som dere tror jeg prøvde å være frekk, men det gjorde jeg som nevnt ikke. Jeg mener bare å huske at poenget med særemner i norsk skulle være å lese bøker og trekke konklusjoner basert på egen lesing og research, og ikke research som omfatter å spørre andre direkte. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det å spørre på et forum som dette vil gagne oppgaven. Edit: Jeg hadde forstått at hun spør her dersom problemstillingen hadde vært noe i nærheten av hvordan en karakters forandring oppfattes av den gjengse leser (det hadde jo vært et rart emne, men er et greit eksempel). I så fall ville jeg nok ha valgt en annen fremgangsmåte enn å spørre på et forum som dette, men det hadde i alle fall gitt en smule mer mening. Endret 18. mars 2009 av Visiter
Solbærsaft Skrevet 18. mars 2009 #7 Skrevet 18. mars 2009 Jeg trodde det var slik at man måtte velge bøker av norske, eller i det minste nordiske forfattere til særemnet på videregående..? Norsklæreren jeg hadde på videregående fremstilte det hvertfall sånn ?
Visiter Skrevet 18. mars 2009 #8 Skrevet 18. mars 2009 lema: Nå er det fire år siden jeg gikk ut av videregående, men jeg fikk inntrykk av at det er en viss mulighet for tilpasning av retningslinjene for særemnet på ulike skoler. Hos oss var det sånn at vi måtte lese minst tre bøker, og minst én av disse måtte være skrevet av en norsk forfatter. Noe sånt.
Solbærsaft Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 Visiter: Aha. Jeg mener at norsklærern jeg hadde sa at vi måtte velge minst tre nordiske bøker. Enten måtte bøkene være innenfor samme sjanger, eller så måtte det være flere bøker av samme forfatter, og da gjerne en liten bokserie. Ene venninna mi ville lese to engelske bøker og sammenligne de med to norske bøker innenfor samme sjanger, men det fikk hun ikke lov til... Jeg gikk ut av videregående i 2006, forresten.
Visiter Skrevet 19. mars 2009 #10 Skrevet 19. mars 2009 ^ Da er det sikkert sånn som jeg husket det, at det er lagt opp visse retningslinjer som lærerne selv kan tilpasse i forhold til hvordan de har lagt opp resten av undervisningen. Vi leste nesten utelukkende norske eller nordiske tekster hele året, så det kan jo være derfor det ikke var like strengt hos oss. Jeg leste tre bøker som er ganske forskjellige men vakte oppsikt i samfunnet på lignende måte. I utgangspunktet valgte jeg en britisk, en fransk og en norsk bok, og det var helt greit. Til slutt endte jeg opp med to norske og en fransk hvis jeg husker riktig. Jeg tror jeg var den eneste som valgte noe annet enn typen "tre bøker av Ambjørnsen/Loe/Lindell", da.
^^Belle^^ Skrevet 19. mars 2009 #11 Skrevet 19. mars 2009 Jeg synes dette virker som et kjempeinteressant tema, men så er jo jeg Harry Potter geek også da.
Gjest Grafica Skrevet 19. mars 2009 #12 Skrevet 19. mars 2009 IKKE LES DETTE OM DU IKKE ØNSKER SPOILERE Jeg går utifra at du faktisk har lest bøkene, ellers ville du antagelig ikke valgt dette temaet... Jeg ville delt det opp etter bøkene. For i hver bok gjennomgår Harry en stor forandring, og livet hans hans er tett knyttet opp til Voldemort. Kort sammendrag: Bok 1: Harry finner ut at livet hans de siste 10 årene er levd på en løgn. Han er en trollmann, foreldrene hans ble drept av den største mørke trollmannen noensinne, han er berømt innenfor denne verdenen han ikke visste eksisterte. Han må tilpasse seg alt dette nye, får nye venner og fiender. Og mot slutten av året finner de ut at Voldemort ikke er død, noe som gjør at Harrys liv virkelig blir forandret for alltid. Bok 2: (denne husker jeg ikke så godt, jeg har lest den færrest ganger og det er lenge siden, så denne kan jeg ikke hjelpe deg med) Bok 3: Harry lærer om Sirius Black, at det var han som forrådte foreldrene hans. Sirus Black er grunnen til at Harry er foreldreløs, og det plager ham veldig, for det er "enklere" så skylde på en person enn en abstrakt figur som Voldemort. Særlig siden Sirius liksom skulle være foreldrenes venn. Og så finner han ut at det faktisk ikke var Sirius som forrådte dem, og at Sirius nå er den eneste han har igjen av familie. Å vite at han har noen som faktisk bryr seg om ham og er glad i ham, som er hans familie, er en helt ny og ukjent følelse og opplevelse for Harry. Bok 4: Harry blir ufrivillig deltager i The triwizard tournament. Han er for ung, han skal egentlig ikke være med, og han opplever mye "mobbing" og plaging fra skolekameratene for dette. Han opplever å se en venn dø, første gang han opplever døden i "voksen" alder. Og Voldemort er tilbake. Han opplever også et stort svik når det viser seg at en lærer han har stolt mye på og blitt glad i, viser seg å være en death eater. Bok 5: Voldemort er tilbake, men Harry blir ikke trodd at trollmannsverdenen. Magiminsteren sverter Harry og fremstiller ham som en løgnhals. De tar over Hogwarts og sår en permanent mistro til Ministry of Magic i Harry. Harry går rundt med mye sinne i denne boken, spesielt mot Dumbledore, som unngår Harry mye. Harry ser ting som har med Voldemort å gjøre, og er redd han begynner å bli gal. Harry får med seg sine gode venner til Magiministeret, etter et slikt syn. Synet viser seg å være "falskt", plantet i Harrys hode av Voldemort. Det resulterer i at Sirius Black dør. I tillegg får Hrry høre en profesi som er sagt om ham og Voldemort: "Neither can live while the other survive". Mao, Harry forstår at han må være den som tar Voldemort, for sin egen del. Maginimisteren innser endlig at Voldemort er tilbake. ...Det er alt jeg orker nå, er midt i sekseren igjen nå så har problemer med å skrive om den akkurat nå. Men du ser poenget. Du skal ikke oppsummere handlingen, men hvordan handlingen påvirker Harry. Hver bok blir mørkere og dystrere, det slår først ordentlig inn i bok nr.3, de to første er ganske "lette". Vennskap og kjærilghet har også en stor rolle i hans utvikling, såklart. Men ja, jeg ville delt det opp etter bøkene, og skrivd hvertfall en side om hver bok... Lykke til Jeg misunner deg endel, jeg har aldri skrivd særemne, men om jeg skulle gjort det nå, ville jeg uten tvil valgt samme tema som deg.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #13 Skrevet 19. mars 2009 Du skal ikke oppsummere handlingen, men hvordan handlingen påvirker Harry. ...Men dét du gjør her, er da å oppsummere handlingen?! Det er ikke noe analyse i det du skriver.
Gjest Grafica Skrevet 19. mars 2009 #14 Skrevet 19. mars 2009 Jeg prøvde, men greide det ikke godt nok, siden det er et års tid siden jeg leste de fleste bøkene sist og ikke husker detaljene godt nok. Derfor jeg la til den disclaimeren ;P Det var mer ment som et eksempel, men et heller dårlig ett, jeg må si det.
Tabris Skrevet 19. mars 2009 #15 Skrevet 19. mars 2009 Hva med en rød tråd å gå etter her? F.eks hvordan Harry takler tapet av foreldrene og - etterhvert - alle voksne farsfigurer senere i livet. Hvordan han f.eks er spesielt gretten og irritabel overfor Ron og Hermione i bok fem fordi han ikke har noen foreldre å være tenåringssur på. Harry er delvis mentalt skadet av sin oppvekst, og er for eksempel ikke i stand til å kontrollere og skjule egne følelser i noen særlig grad (noe som kommer frem i hans manglende evne til å lære Occlumency) og er også temmelig rask til å fordømme de han ikke liker og ikke være i stand til å se annet enn det han vil se (hans forhold til Snape og Draco Malfoy). Det var bare noen få ideer.
Gjest Grafica Skrevet 19. mars 2009 #16 Skrevet 19. mars 2009 Tabris, der fikk du frem alt jeg ville si
angeleyes Skrevet 21. mars 2009 #17 Skrevet 21. mars 2009 ^ Da er det sikkert sånn som jeg husket det, at det er lagt opp visse retningslinjer som lærerne selv kan tilpasse i forhold til hvordan de har lagt opp resten av undervisningen. Vi leste nesten utelukkende norske eller nordiske tekster hele året, så det kan jo være derfor det ikke var like strengt hos oss. Jeg leste tre bøker som er ganske forskjellige men vakte oppsikt i samfunnet på lignende måte. I utgangspunktet valgte jeg en britisk, en fransk og en norsk bok, og det var helt greit. Til slutt endte jeg opp med to norske og en fransk hvis jeg husker riktig. Jeg tror jeg var den eneste som valgte noe annet enn typen "tre bøker av Ambjørnsen/Loe/Lindell", da. Vi hadde det også slik at vi måtte ha minst en bok som var skrevet av en nordisk forfatter. De to andre kunne være av forfattere fra andre land. TS: Er det snakk om særemne på videregående så synes jeg sju bøker høres litt for mye ut. Det går an å velge f. eks tre eller fire av dem. Du kan fortsatt ha samme problemstilling, bare litt mindre materiale å gå ut ifra. Problemstillingen din synes jeg er veldig bra, men er enig med Tabris om at det kan være lurt å ha en rød tråd som du kan følge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå