Gå til innhold

Rar, ekkel lukt på nyvaskede klær.

Anbefalte innlegg

Gjest Rar, ekkel lukt på nyvaskede klæ
Skrevet

Fatter virkelig ikke hva som skjer med klærne våres! Det setter seg en kjempeekkel lukt i de når de har tørket. Vanskelig å forklare HVA det lukter, men nesten litt sånn blanding av gammelt høy og møkk.

Har sjekket i mellom gummien i døren, der lå det ingen ting. Har sjekket i filteret, ikke noe. Dette er en maskin som er omtrent bare året gammelt. Jeg har byttet skyllemiddel til et dyrere et som lukter bedre, men fortsatt så kommer den lukta.

Ikke ligger de for lenge heller før vi henger de opp. Kan virkelig ikke fatte og begripe hva det er for noe. Ikke er det alle klærne heller. Noen ganger er det olabukser, bomulls t-skjorter, og gensere. Rimelig kjipt å måtte vaske og vaske enkelte plagg, uten å få vekk den ekle lukta, som virkelig dunster.

Vannet her kan drikkes fra springen, og det er det ikke noe galt med.

Håper så inderlig noen her har noen anelse om hva dette kan være.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Fatter virkelig ikke hva som skjer med klærne våres! Det setter seg en kjempeekkel lukt i de når de har tørket. Vanskelig å forklare HVA det lukter, men nesten litt sånn blanding av gammelt høy og møkk.

Har sjekket i mellom gummien i døren, der lå det ingen ting. Har sjekket i filteret, ikke noe. Dette er en maskin som er omtrent bare året gammelt. Jeg har byttet skyllemiddel til et dyrere et som lukter bedre, men fortsatt så kommer den lukta.

Ikke ligger de for lenge heller før vi henger de opp. Kan virkelig ikke fatte og begripe hva det er for noe. Ikke er det alle klærne heller. Noen ganger er det olabukser, bomulls t-skjorter, og gensere. Rimelig kjipt å måtte vaske og vaske enkelte plagg, uten å få vekk den ekle lukta, som virkelig dunster.

Vannet her kan drikkes fra springen, og det er det ikke noe galt med.

Håper så inderlig noen her har noen anelse om hva dette kan være.

Er du sikker på at det ikke er skyllemiddelet?

Jeg brukte en type som gjorde at klærne luktet gammel kjeller og mugg. Byttet den ut og nå lukter det deilig :-D Kan hende det sitter igjen gammelt skyllemiddel i maskinen. Eller så må du rett og slett vaske klærne flere ganger for å bli kvitt den gamle lukta. Så er det med røyk for eksempel. Det sitter igjen kjempelenge!

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvilket vaskemiddel bruker du? Jeg hadde samme problemet når jeg brukte OMO Color. Gikk over til Neutral color isteden, og da ble lukten borte.

Skrevet
Hvilket vaskemiddel bruker du? Jeg hadde samme problemet når jeg brukte OMO Color. Gikk over til Neutral color isteden, og da ble lukten borte.

Bruker samme vaskemiddel som deg og sliter og med lukt av klær.

Har og prøvd en masse. Sett på filter og pakninger....men skjønner ikke hva det er som gjør at det nesten lukter litt surt...skikkelig irriterende.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg bruker OMO Color og det Aroma Theraphy skyllemiddelet som lukter himmelsk.

Men etter jeg leste om at gammel lukt kan sitte igjen, så begynner jeg å lure på om det kanskje er min egen feil, ved at jeg putter for mange klær i maskina på en gang? Kjører de som regel på dagligvask 40 grader, som tar en time. Kanskje ikke det er nok når de er så fulle? Håndklær og kluter vasker jeg på 60 grader i to timer, og de lukter aldri sånn.

Gjest Gjest
Skrevet

Da vi kjøpte ny vaskemasin var det første gang jeg fikk et "hurtigprogram", dvs kjapp vask på totalt... ca 45 min.

Tenkte det programmet var greit å bruke på klær som ikke var direkte skitne, men bare trengte å friskes opp litt, men det luktet hy og he****e. Det eneste slikt program duger til er enkle plagg som er nesten rene, definitivt ikke fulle maskiner med vanlige klær.

:)

Skrevet

Heia,kjør en tom maskin på 95 grader,og halver på tøymegden når du vasker på 40 grader.Vil garantert hjelpe.Ligger smuss og dritt der man ikke kan se, så viktig og kjøre den på 95 en gang innimellom ;-))

Skrevet

Tøm lofilteret. Kjør en "tom" maskin på kokvask med en skvett eddik i skyllemiddeltrauet. Fin anledning til å få vaska gulveduker etc. Slik at den får bittelitt tyggemotstand.

Gjest Gjest
Skrevet

Tips når tøyet lukter vondt (ofte surt)

- sett på en tom vask, gjerne på kokvask

- ikke putt maskinen stappfull

- tromle tøyet første gangen etter vask når det har luktet vondt

- ikke heng tøyet for tett når det skal tørkes, jo saktere det tørkes jo større er sjansen for at det lukter vondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...