Gjest Arlequin Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Jeg har alltid fundert over det med aa ha fugl i bur og maa innroemme at jeg syns dette virker ganske grusomt. Hvordan kan en fugl vaere lykkelig uten aa faa bruke vingene? (annent enn aa fly noen runder i stua..) Jeg kjenner/har kjent flere som har f.eks undulat, og disse fugleburene er da ikke akkurat store(!) Jeg faar helt vondt inni meg naar jeg ser fuglene i dyrebutikkene der flere fugler sitter sammen paa en pinne i disse smaa burene uten annen bevegelsesfrihet enn aa hoppe fra en pinne til en annen. (For ikke aa snakke om folk som har store fugler som Pappegoyer i et bur i stua(!)) Hvordan rettferdiggjoeres dette? Hvordan kan man med god samvittighet ta fra en fugl friheten til aa fly?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Enig med deg. Jeg vil gå så langt å kalle deg dyremishandling. Det samme gjelder smågnagere, reptiler, akvariefisk, "innekatter"....
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Dette gjelder da alle burdyr og akvariefisker, ikke bare fugler. Og det er derfor jeg ikke har burdyr.
Mir Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Ja, det sier seg selv. Hør på setningen. "fugl i bur". Sier seg selv at en skapning med vinger ikke skal være i bur ? Trist
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Ja, det sier seg selv. Hør på setningen. "fugl i bur". Sier seg selv at en skapning med vinger ikke skal være i bur ? Trist Hvorfor er det verre for en fugl å være i bur enn det er for en kanin? Er det verre å bli nektet å fly enn det er å bli nektet å hoppe og løpe rundt, og grave huller i bakken? Jeg er imot å holde dyr i bur, uansett om de har vinger eller ei.
Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Hvorfor er det verre for en fugl å være i bur enn det er for en kanin? Er det verre å bli nektet å fly enn det er å bli nektet å hoppe og løpe rundt, og grave huller i bakken? Jeg er imot å holde dyr i bur, uansett om de har vinger eller ei. Selvfølgelig er det ikke verre for en fugl å være i bur enn en hamster eller en kanin. Bur er i det hele tatt en skikkelig trist oppfinnelse. Nå er det jo blitt skikkelig "in" å ha hund i bur også, og valpekjøpere får beskjed om å trene valpen på å være i bur når den er alene hjemme. Og gjerne om natta attpåtil. Skulle ikke vært lov! Katt i bur blir vel det nye, Praktisk for innekatter som kjeder seg sånn at de begynner å herpe huset.
Norbertine Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 Burdyr i det hele tatt er en skikkelig uting. Selvfølgelig skal ikke verken fugler eller andre dyr bo i bur.
Mir Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 Da jeg spesifiserte fugler tidligere, mente jeg ikke at andre dyr er OK å holde i bur. Er også helt imot bur-bruk i det hele tatt, men siden tråden het "FUGL I BUR" så var det det jeg svarte til.
Gjest Arlequin Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 Saa fint aa se at det er flere som har samme syn paa dette. Jeg maa bare spesifisere at jeg ogsaa selvfoelgelig syns det er ille med alle burdyr! Noen har i det minste store hager med masse plass til f.eks kaniner aa hoppe rundt, men altfor mange har kaninen, marsvinet etc. i disse smaa burene i stua der dagens hoeydepungt er aa faa loepe en runde paa stuegulvet... syns det er saa trist
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #10 Skrevet 27. mars 2009 Jeg vil ikke kalle det dyremishandling.. Det er ikke dyremishandling generelt å ha fugler i bur, hvis de har det bra der med leker, mat, vann og andre fasiliteter de setter pris på. Man ser veldig godt på fuglen om den trives eller vanntrives - og så lenge den er glad og lykkelig, trives den med å ha buret sitt som tilfluktsted. Er det et helt "strippa" bur, og fuglen er ulykkelig er det en annen sak. Men da er det nok like mye mangel på oppmerksomhet, kos og stell også. Også liker jo å ha det hjemmekoslig hjemme hos seg, og dette gjelder pip-pipene også :rødme: Jeg hadde verdens skjønneste lille undulat-frøken for noen år tilbake, og hun fikk fly fritt så mye hun villle. Men buret hennes med mat og leker (og badekar!), stod til dispososjon - og hun gikk ofte "hjem" til seg selv, og det helt av fri vilje. Enkelte ganger ville hun ikke ut av buret heller faktisk! Hvis jeg hadde lyst til å ha henne hos meg i sofaen og prøvde å hente henne hvis hun var inne i buret sitt, hendte det seg at hun hoppet inn igjen faktisk :gjeiper: Det er som med fugler som med andre dyr, de liker å ha en trygg plass som er sin. De bygger jo rede til seg og familien i naturen! Buret blir som et rede, der de kan trekke seg tilbake og være trygge (instinkt). Om natten fikk hun et pledd over taket på buret, og 3 av veggene - slik at bare framsiden på buret var åpent, det gjorde at hun følte seg ekstra trygg når hun skulle sove. Så lenge det er normalt store og greie bur, og ikke er noe "kott" de lever i, og får luftet vingene i stua, så tror jeg nok de aller fleste fugler er glad i "hjemmet sitt", ser på det som et rede, og trives med å være der av egen fri vilje Det forutsetter selvfølgelig at fuglen ikke plages på noen andre måter og har mat og alt den trenger. Men ingen skal få komme å si at vår søteste lille primadonna ble mishandlet fordi hun "bodde" i et bur. Jeg er sikker på at det er èn ting som ville gjort henne ulykkelig, og det var hvis buret hennes ble fjernet.
Rimmern Skrevet 27. mars 2009 #11 Skrevet 27. mars 2009 Det meste av dyremishandling er lovlig, både her til lands og i resten av verden, fordi dyrs rettigheter betyr ca. null for omtrent alle mennesker, og da også naturligvis de som styrer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå