Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Miley
Skrevet

Kan man spise parmesan? Står ikke noe på pakken om den er pasteurisert eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan man spise parmesan? Står ikke noe på pakken om den er pasteurisert eller ikke.

Ja:) Parmesan er en hard ost, og listeria trives ikke i slike.

Fra matportalen: link

Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.
Skrevet

Dessuten er det slik at det er upasteuriserte produkter som er pålagt å merke. Altså hvis det ikke står noe, er produktet basert på pasteurisert melk (som 90% av osten du kjøper i vanlige butikker).

Skrevet

Nææh, er dette sant? Jeg som har holdt meg unna parmesan siden august.. I kveld skal jeg lage cæsarsalat! :sikle:

Skrevet

Bare så det er sagt er parmesan som regel(alltid?) laget av upasteurisert melk, likevel ser ikke mattilsynet noen grunn til å advare mot den, da listeria ikke trives i harde oster, som nevnt over. Det er ikke påvist listeria i parmesan.

Bare så du ikke blr skremt når du ser at den er laget av upasteurisert melk.

Gjest ostedama
Skrevet

De fleste her inne har helt rett: Du kan trygt spise parmesan.

Såkalt "ekte" parmesan - Parmigiano Reggiano - er alltid upasteurisert. Uansett hvordan den er merket. Likevel er det en av de tryggeste ostene du kan spise. På grunn av lagringen kan det ikke oppstå listeria. Det er historisk sett i Italia aldri noensinne funnet spor av listeria i denne osten

Den andre parmesanen - Grana Padano - er pasteurisert. Og også helt trygg.

Parmigiano Reggiano er også en veldig sunn ost, siden kalsiuminnholdet er betydelig høyere enn i de fleste andre oster. Supert for gravide - og for oss andre kvinner som trenger mye kalsium.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...