Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi eier et hus sammen, har bodd sammen lenge og har felles barn. Nå fikk vi likningen og sambo fikk igjen 30 000 mens jeg ble skyldig noen lapper... han har fått alt fradrag for hus bil osv mens jeg kun fikk fradrag for min studiegjeld... dette var dritt, trodde vi skulle likned til det beste for begge. De kan jo ikke ta forgitt at vi har felles økonomi og deler alt... kjenner jeg ble sur nå. skal ikke fradrag for felles bolig deles likt på begge????

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi eier et hus sammen, har bodd sammen lenge og har felles barn. Nå fikk vi likningen og sambo fikk igjen 30 000 mens jeg ble skyldig noen lapper... han har fått alt fradrag for hus bil osv mens jeg kun fikk fradrag for min studiegjeld... dette var dritt, trodde vi skulle likned til det beste for begge. De kan jo ikke ta forgitt at vi har felles økonomi og deler alt... kjenner jeg ble sur nå. skal ikke fradrag for felles bolig deles likt på begge????

Når man er samboer må man selv føre opp rentene på riktig person. Del fradragene i to og endre både hans og din selvangivelse. På din legger du til fradragene, hos ham trekker dere fra.

Hos oss blir også alt liknet på mannen, men siden vi har felles økonomi spiller det ikke så stor rolle, vi setter pengene til felles bruk uansett. Bruker av overskuddet dersom en av oss får baksmell.

Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

Ingen grunn til å være sur. Det er jo bare å korrigere det - det er nettopp derfor man leverer selvangivelse. Jeg trur jeg aldri har levert uten korrigeringer, de gjør alltid feil, særlig når det gjelder for lite fradrag.

Har begge signert på lånet er det felles gjeld, og da kan dere fordele fradraget som dere vil.

Selv om begge har signert, er det vanlig at kun en får fradraget, og at man selv bestemmer fordelingen.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere står fritt til å fordele dette selv bare merk at det er overført fra/til samboer med fødselsnummer xxxxxx xxxxx.

Om dere har felles økonomi hvilken rolle spiller det da?

Antar at restskatten din dekkes opp av hans tilgodeskatt og at det overskytende deles mellom dere?

Gjest Gjest_lina_*
Skrevet

Ser ikke helt problemet jeg. Er det ikke bare å dele den delen av beløpet som dreier seg om fradrag på renter fra deres felles gjeld da ?

Jeg har både billånet og boliglånet stående på meg (med mannen som medeier). Ettersom vi ikke har bedt om å få det fordelt annerledes gjøres hele beregningen på meg og jeg får pengene inn på konto. Det betyr jo ikke at det er mine penger for det. De går jo selvsagt inn i potten av sparepenger som er til fellesen.

Trenger du å få staten til å fordele pengene for dere når dere er samboere ? I såfall må du ihvertfall gjøre jobben selv med å føre opp hver for dere...men det hadde nå aldri jeg giddi å brukt tid på så lenge jeg var i et seriøst forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...