Gjest Frosk Skrevet 18. mars 2009 #1 Del Skrevet 18. mars 2009 Rasket med meg hel bokhvete på butikken i dag - vet det brukes veldig mye her (Latvia), de bruker gjerne kokt bokhvete i stedet for f.eks ris til middag - men hva annet kan jeg bruke det til? Er det godt i salater (i stedet for byggryn eller bulgur, for eksempel)? Eller i supper? :klø: Takker for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 18. mars 2009 #2 Del Skrevet 18. mars 2009 Henger meg på her, er fryktelig gla i bokhvete, og ville gjerne finne noen andre måter å spise det. Jeg koker det bare, og spiser for frokost med litt smør og krydder. Men bokhvete er jo supersunt (en av de såkalte superfoods), så det hadde vært greit med flere oppskrifter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EK Skrevet 6. juni 2009 #3 Del Skrevet 6. juni 2009 brukes som bulgur, utmerket til alle retter med saus, og også til desserter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 7. juni 2009 #4 Del Skrevet 7. juni 2009 brukes som bulgur, utmerket til alle retter med saus, og også til desserter. Takk! Desserter altså, det hørtes spennende ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pludre Skrevet 17. juni 2009 #5 Del Skrevet 17. juni 2009 Hei Her er noen oppskrifter jeg fant: Bokhvetekroketter 3 ss ghee eller olje 1 stor løk finhakket 2 stilker selleri finhakket 2 fedd hvitløk finhakket 1,2 dl finhakket persille 1 gulrot finraspet ca 5 dl sprøristet bokhvete 7 dl vegetabilsk kraft eller vann 1 ts urtekrydder 1/2 ts sjøsalt 1 dl arrowrot ca 2,5 dl hirse, quinoa eller amaranth mel Annonse FREMGANGSMÅTE: Surr løken i blank i 1 ss olje. Ha i selleri, hvitløk, persille, gulrot og væske. La det surre 5 minutter under lokk. Ha i bokhvete og kok i 10 minutter til under lokk. Skru av varmen og la stå 10 minutter. Ha i resten av ingridiensene(mel til passe tykkelse), rør godt og la det kjølne ned. Når det er kaldt så former du runde kaker som stekes lett brune i olje. Skal steke lenge og lag de ikke så tykke. La renne av på papir før servering. BOKHVETERUNDSTYKKER 68701347841084 Ingredienser: 1 dl solsikkekjerner 1 ½ dl hel bokhvete 4 dl lettmelk 5 dl syrnet melk f. eks kefir 50 g smeltet smør 50 g gjær 3 ½ dl havregryn , lettkokte 3 dl sammalt hvete, fin 2 dl havrekli ca 8 dl hvetemel Fremgangsmåte: Kok solsikkekjerner og bokhvete i halve mengden av lettmelken. Rør til melken er innkokt. Tilsett resten av lettmelken, syrnet melk og smeltet smør. Varm eller kjøl ned blandingen til 37 °C. Smuldre i gjæren og bruk en stavmikser eller hurtigmikser for å knuse kornene og frøene i blandingen. Tilsett havregryn, sammalt hvete, havrekli og det meste av hvetemelet. Elt deigen med maskin eller for hånd til den er smidig og nesten slipper bollekanten. Reguler fastheten på deigen med det gjenstående hvetemelet. La deigen heve tildekket i ca 30 minutter. Form deigen til en pølse. Skjær den i biter og trill bitene til runde eller avlange boller. Legg bollene på smurt eller bake-papirkledd stekeplate. Dekk til og etterhev i ca 30 minutter. Stek rundstykkene midt i ovnen ved 225 °C i ca 13 minutter eller i varmluftsovn ved 200 °C i ca 15 minutter. Avkjøl rundstykkene på rist. PIZZABUNN MED BOKHVETE Ingredienser: 2 1/2 dl Vann 1 ts Sukker 4 dl Hvetemel 25 g Fersk gjær 1 dl Bokhvete, hel 2 1/2 dl Sammalt hvete 1/4 ts Salt Framgangsmåte: Bland bokhvete i en bolle og tilsett varmt vann. La stå i 30 min. Skyll i kaldt vann og sil av vannet. Løs opp gjæren i lunkent vann, 35 °C. Bland inn hvetemel og sukker. Ha i bokhvete og sammalt hvete. Elt til deigen slipper og blir smidig, gjerne i en kjøkkenmaskin. Dekk til, sett på et lunt sted og la den heve til dobbel størrelse, ca. 1 time. Kjevle ut deigen til en stor leiv (eller flere mindre). Legg bunnen på bakepapir på en stekeplate. (Lag eventuelt en kant i endene slik at fyllet ikke flyter utover). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 17. juni 2009 #6 Del Skrevet 17. juni 2009 Tusen takk, Pludre! Bokhvetekroketter må jeg nesten prøve, alltid artig å teste nye varianter av veggisburgere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pludre Skrevet 17. juni 2009 #7 Del Skrevet 17. juni 2009 Hei Bare hyggelig å kunne hjelpe. Jeg husker noe mamma laget, kornkaker, det var kjempegodt, men aner ikke hva som var i dem ? Har du noen ide om det ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 24. juni 2009 #8 Del Skrevet 24. juni 2009 Hei Bare hyggelig å kunne hjelpe. Jeg husker noe mamma laget, kornkaker, det var kjempegodt, men aner ikke hva som var i dem ? Har du noen ide om det ? Hm, nei dessverre - har aldri laget kornkaker - når jeg lager veggisburgere bruker jeg kikerter eller bønner i ulike varianter (kikertkaker, burgere med svarte bønner, chili og lime - for eksempel) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå