Gå til innhold

Vaske seg på henda?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har aldri opplevd at noen ikke har vask på samme rom som do.

Det er mange leiligheter hvor det er bad med dusj/badekar og vask også er doen i et eget lite rom ved siden av. Har bodd i to leiligheter i Oslo hvor det er sånn. Leiligheter fra 50-tallet. Vært i mange andre leiligheter hvor det er sånn også.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Gina_*
Skrevet

Det er mange som bare skyller hendene raskt i litt lunkent vann også da. Som ikke vasker i varmt vann og såpe. De kan da umulig bli rene på hendene når de bare skyller hendene raskt i lunkent vann. Er vel bare for syns skyld da.

Gjest Brida
Skrevet

Det er vel strengt tatt bedre å bruke antibakterielle våtservietter da. Vann og såpe gjør en ikke bakteriefri eller steril.

Det er forresten ukjent bakterieflora som gjør oss syke. Eller at noen som f.eks. har omgangssyke smitter oss. Og de kan smitte oss uten at de har vasket hendene. Men håndvask hjelper selvsagt. Men man skal vaske godt. Det skal ekstremt varmt vann til for å drepe bakterier. Og en vanlig Lanosåpe dreper heller ikke bakterier.

Her i Norge skal det mye til å bli syk. Mens det f.eks. i Nord-Afrika er veldig viktig at vi vasker oss godt. Og det er fordi bakteriefloraen der er anderledes og at vi lettere blir syke. Men det hjelper ikke bare med vann og såpe. Man må bruke antibakteriell gele eller lignende. Har en venninne fra Egypt og hun blir risikerer å bli syk på samme måte når hun kommer til Norge. Hun kan ikke drikke vann fra springen fordi bakteriefloraen vår er anderledes enn den hun er vant til.

Gjest Glør
Skrevet
Det er mange som bare skyller hendene raskt i litt lunkent vann også da. Som ikke vasker i varmt vann og såpe. De kan da umulig bli rene på hendene når de bare skyller hendene raskt i lunkent vann. Er vel bare for syns skyld da.

Det viktigste med håndvasken er at man løser opp grobunnen for bakteriene, og da er ikke såpe så viktig. Og vannet bør være kroppstemperert så porene ikkelukker seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Er man ute og bruker offentlige bad bør en jo og tenke på at dørhåndtaket inn til doen er møkkete. Pga de som ikke vasker seg skikkelig.

Bruker alltid å ta med "et tørk" til å ha i hånda når jeg har vasket meg og skal ut igjen.

Mener det var en undersøkelse på tv for en tid tilbake hvor de hadde tatt prøver av dørene ut fra toalettene flere steder.

Husker ikke riktig når og hvilke kanal det var på.

Viste seg iallefall at dodørene inn til guttedoene var mer urenslig og full av bakterier. Mens til jentedoen var det vesentlig mindre.

Så vi jenter er nok mer nøye på håndvask.

(men så holder vi jo ikke i "snadden" når vi tisser heller da)

Vaser alltid hendene etter dobesøk selv. Tviler på at jeg hadde orket spist noe etterpå om jeg skulle tenkt på at jeg kunne hatt avføring på de usj...

Mener og at egen tiss og avføring ikke skal være skadelig for den "det kommer ut av". Mens for andre å "få i seg" andres tiss\ avføring er veldig skadelig.

Huske ikke nå hvor jeg leste det... er en god del år siden nå.

Mener temaet var at et barn hadde spist opp avføringen sin....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...