Gjest Brida Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Hvorfor vasker man seg egentlig på henda når man har vært på do? Hvor mange ganger får man liksom bæsj eller tiss på hånda når man tørker seg? Det burde jo være mye mer viktig å vaske seg etter at man for eksempel nøys og holdt hånda for munnen. Tenk på alle bakteriene som kommer rett i hånda da? Og hvor mange vasker seg egentlig etter at de nyser eller hoster i hånda???
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Forde de verste bakteriene en kan få i seg kommer fra urin og bommelomme. Har du ikke hørt om kjøkken som har blidt stengt pga. slike bakterier i maten ? Det er nettopp pga sløvhet med håndvask ved toalettbesøk. Er en selvfølge å vaske seg etter toalett besøk. Jobber en på kjøkken vasker en gjerne seg på doen etter at en har gjort sitt. + vask og sterelisering før en begynner å jobbe med maten igjen. Vasker meg nå på hendene når jeg nyser og jeg da men.. trodde det var ganske vanlig. Men jeg er vel mer vant til mye vask av hender siden jeg jobber på et stort kjøkken. Der vasker vi oss så og si hele tiden
The Kitten Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Det er faktisk sant at man ikke tisser på hendene sine.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Vanligvis så får man ikke tiss eller bæsj på hendene, men bakteriene går nok i gjennom papiret. Tiss er sterilt, men det blir fort bakterier når det ligger ei stund. Og de fleste slår jo ned, så "slånedbryteren" er ikke ren. Men å vaske den burde man jo så klart, men de ferreste gjør nok det hver gang de har hatt et prosjekt på toalettet.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 Du trenger ikke tisse paa hendene dine eller toerke deg i rumpen med bare hendene for aa faa bakteriene paa deg. Jeg formoder at du toerker deg, med papir, etter at du har gjort sakene dine. Da tar du i papiret, som er i kontakt med ekskrementer, som inneholder potensielt svaert farlige bakterier. Bakteriene blir overfoert fra ekskrementene til papiret, og derfra kan de overfoeres til hendene dine. Jeg nyser foroevrig aldri i hendene. Jeg nyser inn i albukroken min.
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Hvorfor vasker man seg egentlig på henda når man har vært på do? Hvor mange ganger får man liksom bæsj eller tiss på hånda når man tørker seg? Det burde jo være mye mer viktig å vaske seg etter at man for eksempel nøys og holdt hånda for munnen. Tenk på alle bakteriene som kommer rett i hånda da? Og hvor mange vasker seg egentlig etter at de nyser eller hoster i hånda??? Du får bakterier på hendene når du tørker deg med papir. Såpe dreper bakterier på hendene og varmt springvann er bakteriefritt og uskadeliggjør bakteriene på hendene. Vi unngår grobunn for utvikling av bakterier som øker faren for smittespredning. Når du er på toalettet har du alltid anledning til å vaske deg på hendene, men dersom du evt. sitter i bilen å nyser er ikke den tilgjengeligheten der! Om jeg nyser når jeg står på badet, så vasker jeg meg på henden! Vi holder oss for munnen når vi nyser for å forhindre spredningen til andre mennesker, mest mulig der og da. Det er ikke spesielt gunstig å ta en annen i hånden etter et nys i handa.
Møffi Skrevet 18. mars 2009 #7 Skrevet 18. mars 2009 (endret) Du får bakterier på hendene når du tørker deg med papir. Såpe dreper bakterier på hendene og varmt springvann er bakteriefritt og uskadeliggjør bakteriene på hendene. Vi unngår grobunn for utvikling av bakterier som øker faren for smittespredning. Vanlig håndsåpe dreper ikke bakterier og springvann er ikke bakteriefritt Det er forresten forsket på og bevist at man ikke trenger å vaske seg på hendende når man kun har urinert Endret 18. mars 2009 av Mariajenta
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 18. mars 2009 #8 Skrevet 18. mars 2009 Vanlig håndsåpe dreper ikke bakterier og springvann er ikke bakteriefritt Det er forresten forsket på og bevist at man ikke trenger å vaske seg på hendende når man kun har urinert Mulig du har rett i første setning Andre setningen din: Er dette bevist? Kan du vise en link der noen beskriver dette, ellers tror jeg/vi det ikke! Jeg mener at: Etter toalettbesøk er det viktig å vaske hendene for å hindre spredning av bakterier som du får på hendene etter tørk. Spredningen av bakterier som farer gjennom rommet i form av et nys, som da blir til dråpesmitte dersom du ikke holder deg for munnen i det du nyser. Hold hendene dine for deg selv inntil du har funnet en vask med varmtvann og såpe. Forsøk å hold øynene åpne neste gang du nyser, jeg finner den handlingen umulig!
The Kitten Skrevet 18. mars 2009 #9 Skrevet 18. mars 2009 Vanlig håndsåpe dreper ikke bakterier og springvann er ikke bakteriefritt Det er forresten forsket på og bevist at man ikke trenger å vaske seg på hendende når man kun har urinert Det er jo ganske logisk. Man urinerer jo normalt sett ikke på hendene, og dessuten er urin sterilt. Skjønt det lukter jo ikke så godt, så hvis man har fått urin på hendene så bør man selvsagt vaske seg.
Mann 42 Skrevet 18. mars 2009 #10 Skrevet 18. mars 2009 Men det man gjør gjennom å vaske seg på henda, er å løse opp en vesentlig del av de stoffene på hudoverflaten som bakteriene fester seg på, og skylle det bort. Fortynning er mye mer effektivt til å fjerne bakterier enn desinfeksjon er. Og selv om det skulle være en og annen bakterie i varmtvannet fra springen, så er det vel rimelig sikkert at det ikke dreier seg om en e-Coli. Eller noen av de andre bakteriene man har i truseområdet.
Mann 42 Skrevet 18. mars 2009 #11 Skrevet 18. mars 2009 Vanlig håndsåpe dreper ikke bakterier og springvann er ikke bakteriefritt Det er forresten forsket på og bevist at man ikke trenger å vaske seg på hendende når man kun har urinert Det der kjøper ikke jeg. Selv om urin vanligvis er sterilt når det kommer ut av kroppen, så gir det god grobrunn for bakterievekst. Uansett, når du tørker deg, kommer du i berøring med truseområdet, og da plukker du nok opp en og annen bakterie som du nok ikke vil ha i maten din, eller tastaturet på pc-en.
Celisa Skrevet 18. mars 2009 #12 Skrevet 18. mars 2009 Jeg for min del syns det er mye mye mye mye viktigere å vaske seg på henda før man tar i mat. Er dere klar over hvor fort hendene blir like skitne som etter dobesøket? Bare å ta i mobilen det, så har du fullt av bakterier på hendene i igjen. Bedre å være nøye med håndvasken før man skal lage mat/spise.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #13 Skrevet 18. mars 2009 Hvorfor vasker man seg egentlig på henda når man har vært på do? Hvor mange ganger får man liksom bæsj eller tiss på hånda når man tørker seg? Det er sikkert det de tenker i Frankrike også, hvor de ikke har servant inne på do! På besøk i sørlige deler av Frankrike, måtte jeg ut av do og inn på badet for å tørke meg. Mitt vertskap lurte selvsagt på om jeg var dårlig...
Møffi Skrevet 18. mars 2009 #14 Skrevet 18. mars 2009 (endret) Mulig du har rett i første setning Andre setningen din: Er dette bevist? Kan du vise en link der noen beskriver dette, ellers tror jeg/vi det ikke! Link har jeg ikke, men har beviser fra laben på mitt studiested Skal prøve å lete opp noe etter hvert... * våre studier er gjort på kun dopapir vs dopapir med bæsj. Dvs: har du fått urin gjennom dopapiret og på hendende bør du vaske de (jeg kan i hvert fall ikke fortelle deg at du slipper), men hvis det ikke har skjedd trengs det ikke... Endret 18. mars 2009 av Mariajenta
Silmarill Skrevet 18. mars 2009 #15 Skrevet 18. mars 2009 Husker fra mine skoledager så skulle vi bla. dyrke fram bakterier. Vi dyrket da fram bakterier fra hender som ikke var blitt vasket etter do besøk, og hender som hadde blitt vasket etter dobesøk. (læreren var den som var "dovertinnen" eller hva jeg skal kalle det) Vel, det var tydelig bakterievekst der hendene ikke var blitt vasket, mens ingen bakterievekst der hendene var blitt vasket!
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #16 Skrevet 18. mars 2009 Hvorfor vasker man seg egentlig på henda når man har vært på do? Hvor mange ganger får man liksom bæsj eller tiss på hånda når man tørker seg? Det burde jo være mye mer viktig å vaske seg etter at man for eksempel nøys og holdt hånda for munnen. Tenk på alle bakteriene som kommer rett i hånda da? Og hvor mange vasker seg egentlig etter at de nyser eller hoster i hånda??? Ja,hvorfor gjør man det? Om du får samonelleainfeksjon, så har du forstått det. Da har du spist avføringen til kokken. Når du nyser...vet du hva du sprer ved nysing? Jo,bla stafylikokker. Du behøver ikke bli syk,men er du mottagelig akkurat den dagen, så kan du bli veldig syk. Jeg jobber med dette. Vask deg uansett hva slags mat du skal borti. Avbryter du matlaging, for eks. å ta en tlf...vask deg på henda etterpå.
A.P.Katt Skrevet 18. mars 2009 #17 Skrevet 18. mars 2009 Så sant man kan hindre smittespredning så skal man ta i tak de tiltakene som er å ta tak i. Er du på dass så vask deg på hendene etterpå! Om du mener at det ikkke er nødvendig så tenk på at det kan lukte "dobesøk" av henda dine. Husker engang da jeg gikk på vg.skolen! En gutt sa han skulle på do.Han kom tilbake og det luktet avføring av hennene hans - ikke spesielt behagelig...... Lager du mat til andre enn deg selv, så vask deg på hendene før du tar i maten. Så sant du har anledning så vask deg på hendene etter et nys. Behandling av penger er jo også veldig bakteriespredende!
Gjest Glør Skrevet 18. mars 2009 #18 Skrevet 18. mars 2009 Man vasker henda for å hindre eventuelle bakterier å spre seg, og siden det er ganske lettvindt å vaske henda når man allikevel er på badet ser jeg ingen grunn til å vurdere hvorvidt jeg trenger det eller ikke for hver gang. Men det viktigste er egentlig å vaske henda før man skal ta på mat, eller putte dem i munnen. Jeg vasker alltid henda før jeg lager eller spiser mat, fordi jeg kan ha tatt på så mye rart siden sist jeg vasket dem, enten det er tastaturet på pc'en, dørhåndtak på offentlige steder eller at jeg har klappet dyra mine.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #19 Skrevet 19. mars 2009 Det er sikkert det de tenker i Frankrike også, hvor de ikke har servant inne på do! På besøk i sørlige deler av Frankrike, måtte jeg ut av do og inn på badet for å tørke meg. Mitt vertskap lurte selvsagt på om jeg var dårlig... I privat hjem så er da ikke det så uvanlig i Norge heller. I min leilighet så er det heller ikke vask inne på doen. Man må inn på badet etterpå for å vaske henda.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #20 Skrevet 19. mars 2009 I privat hjem så er da ikke det så uvanlig i Norge heller. I min leilighet så er det heller ikke vask inne på doen. Man må inn på badet etterpå for å vaske henda. Jeg har aldri opplevd at noen ikke har vask på samme rom som do.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå