Gjest Gjest_Lizz_* Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Jeg leser meg ofte forbauset her på KG. I diskusjoner om konkrete ting (der det finnes et fasitsvar) så kommer ofte noen som har peiling med svaret på spørsmålet som er stilt, gjerne med linker og annet som "bevis". Likevel er det noen som bare fortsetter å diskutere de gamle misforståelsene rundt temaet, og overser glatt at det er presentert fakta som motbeviser det de selv hevder. De prøver ikke å motbevise fakta, de bare overser det. Samtalene går litt sånn: A: Jorda er flat. B: Nei, jorda er firkantet. C: Jorda er rund, jeg har bevis, se www..... A: Nei, jorda er ikke firkantet, den er flat. B: Jorda er firkantet sier jeg! C: Men hallo! Jeg har jo bevis for at jorda er rund! Er det ingen som hører meg? A: Hvor mange ganger må jeg si at jorda ikke er firkantet, den er flat! B: For noe tull, den er trekantet. C: sukk... Er det flere som har lagt merke til dette fenomenet?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Ja. Jeg antar det er fordi enkelte er saa dumme at hjernen deres kortslutter naar de blir presentert for faktaopplysninger. De klarer ikke forholde seg til det, saa de bare ignorerer det og gnaaler ivei med det samme feilaktige tullet.
cilja Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Kommer litt an på. Finnes mye på nett som presenteres som fakta, men som kanskje ikke er det.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Haha, jeg har ofte opplevd det. Jeg kommer ofte med svar på en del ting, gjerne fra faget mitt som er ganske samfunnsrelatert så jeg har en del fakta om ting som opptar en del mennesker. (Jeg bruker dog skjelden internettsider til å referere). Det jeg ofte opplever er det du sier, at svaret mitt fint blir oversett i tråden og at ingen en gang har giddet å kommentere svaret men fortsatt tråden i samme baner som tidligere som om jeg ikke hasse sakt noe i det dele tatt. Andre ganger har jeg opplevd at tråden avsluttes med mitt svar, og da legges død og at ingen en gang gidder å kommentere svaret som jeg kom med. Jeg har tenkt at dette har skjedd påfallende mange ganger, og det leses av og til av meg som at de andre i tråden egentlig ikke var interessert i å diskutere rundt det faktiske svaret rundt tema.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Jorda er hverken flat eller rund, den er ikke-eksisterende.
Hinata Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 Jorda er nå egentlig litt ovalforma da... Eller den er en ellipsoide som det også kalles.. Skyldes i korte trekk jordens rotasjon som yter større kraft på vannet rundt ekvator enn vannet ved polene grunnet større rotasjonsradius :geek:
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 Jeg leser meg ofte forbauset her på KG. I diskusjoner om konkrete ting (der det finnes et fasitsvar) så kommer ofte noen som har peiling med svaret på spørsmålet som er stilt, gjerne med linker og annet som "bevis". Likevel er det noen som bare fortsetter å diskutere de gamle misforståelsene rundt temaet, og overser glatt at det er presentert fakta som motbeviser det de selv hevder. De prøver ikke å motbevise fakta, de bare overser det. Samtalene går litt sånn: A: Jorda er flat. B: Nei, jorda er firkantet. C: Jorda er rund, jeg har bevis, se www..... A: Nei, jorda er ikke firkantet, den er flat. B: Jorda er firkantet sier jeg! C: Men hallo! Jeg har jo bevis for at jorda er rund! Er det ingen som hører meg? A: Hvor mange ganger må jeg si at jorda ikke er firkantet, den er flat! B: For noe tull, den er trekantet. C: sukk... Er det flere som har lagt merke til dette fenomenet? Jorden er flat, firkantet, rund eller trekantet alt etter hvilket referansesystem man betrakter den fra. Det samme gjelder forumsdiskusjonene.
Gjest ELIN_2009 Skrevet 20. mars 2009 #9 Skrevet 20. mars 2009 Jorda er nå egentlig litt ovalforma da... Det korrekte er elipseformet:-)
Gjest ts Skrevet 20. mars 2009 #10 Skrevet 20. mars 2009 Og jeg som trodde jeg valgte et trygt tema som eksempel, noe ingen kunne lage en diskusjon ut av. *ler meg skakk*
Apollon Skrevet 20. mars 2009 #11 Skrevet 20. mars 2009 Og jeg som trodde jeg valgte et trygt tema som eksempel, noe ingen kunne lage en diskusjon ut av. *ler meg skakk* Quad Erat Demonstrandum
Gjest Patti Labella Skrevet 20. mars 2009 #12 Skrevet 20. mars 2009 Kommer litt an på. Finnes mye på nett som presenteres som fakta, men som kanskje ikke er det. Enig. Å ta jorda som eksempel er jo litt eksremt da. Det finnes få sannheter som kan eksemplifiseres på denne måten.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #13 Skrevet 20. mars 2009 Hehe, ja! Når jeg kommer over sånne tråder har jeg først et svar på tunga (eller fingertuppen...), men etter å ha lest meg gjennom den første siden i tråden for å se at det er tre sider til, sikkert med det samme, kranglete tullet, gir jeg opp og går et annet sted... He he. Det er litt som på fest, når noen snakker om noe kjedelig går jeg bare et annet sted. :-D
mysan Skrevet 20. mars 2009 #14 Skrevet 20. mars 2009 Andre ganger har jeg opplevd at tråden avsluttes med mitt svar, og da legges død og at ingen en gang gidder å kommentere svaret som jeg kom med. Jeg har tenkt at dette har skjedd påfallende mange ganger, og det leses av og til av meg som at de andre i tråden egentlig ikke var interessert i å diskutere rundt det faktiske svaret rundt tema. Dette har jeg opplevd påfallende mange ganger også, men vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det. Er folk drit lei? Skjønner de at jeg "sitter med fasiten"? () Eller skjønner de at jeg over hodet ikke aner hva jeg snakker om... men da pleier jo ikke folk å bare la det fare heller, så... sier du noe som oppfattes som feil så får du jo gjerne høre det.. :klø: Jeg tipper egentlig at det bare skyldes at debatten er uinteressant, enten fordi den er utdebattert etter side opp og side ned med gjentagelser, eller at folk rett og slett synes temaet er uinteressant.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #15 Skrevet 20. mars 2009 Enig. Å ta jorda som eksempel er jo litt eksremt da. Det finnes få sannheter som kan eksemplifiseres på denne måten. Det finnes mange sannheter som kan bevises. Men det rareste er vel når folk overser den som faktisk har litt peiling i tråden. De trenger ikke nødvendigvis godta det "eksperten" sier uten videre diskusjon, men det blir påfallende rart når de bare overser og ikke tar det med i diskusjonen engang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå